שנה ושמונה חודשים מאז שהקים משרד הבריאות ועדה להסדרת השימוש במשככי כאבים - וטרם פורסמו מסקנות והמלצות כלשהן מטעמה. 
כך מתריעים בעמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א) וב"לאלתר - הקרן לתמיכה בחולים נרקוטיים", שפנו לאחרונה במכתבים חריפים למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, במחאה על הסחבת שבעבודת הוועדה.

מעבר לכך שהוועדה התכנסה חמש פעמים בלבד מאז חודש מרץ, עבודתה הופסקה בשל משבר הקורונה ומאז טרם חודשה. כל זאת חרף הפצרותיו והתרעותיו החוזרות ונשנות של יו"ר לאלתר אביתר סמולסקי, החבר בוועדה, ופניות מעמותת רופאים לזכויות אדם, ובמיוחד נוכח העובדה שמגיפת האופיואידים (התמכרות למשככי כאבים) רק הלכה והחריפה בשנה האחרונה. 

סמולסקי החליט שלא להמתין, ולאחרונה אף הגיש את המלצותיו לפרופ' לוי, בגיבוי רל"א. בין ההמלצות: אזהרה באריזות משככי הכאבים, איסור על נהיגה תחת השפעת משככים והפיכת האסטרטגיה הטיפולית במרפאות הכאב, חקירה ומיצוי הדין עם האחראים ליצירת מגיפת האופיואידים במדינת ישראל ועוד.

בפנייתו כתב, בין השאר: "כתוצאה מתופעות הלוואי של הקורונה, מגיפת האופיואידים אף גדלה באופן משמעותי". בביקורת שמתח על התנהלות חלק מחברי הוועדה, ציין סמולסקי: "בוועדה דמויות שניסו להשפיע כדי שהמצב הבלתי נסבל יימשך ואשר עסקו בעיקר בניסיונות לבשל נתונים על מנת לצמצם את התמונה המחרידה המתגלה באופן ברור". בנוסף, מחה על האבסורד שבדחיית בקשתו למנות לוועדה, שהוקמה לצורך הטיפול במגיפה - רופא אפידמיולוג מומחה לבריאות הציבור ולהתמודדות עם מגיפות. 

"מגיפת האופיואידים בארה"ב הרסה חיי אדם וגרמה למותם של מאות אלפים", אומרת הדס זיו, מנהלת תחום אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם. "העלייה הדרמטית במרשמים כאלה בישראל, והעובדה שמשרד הבריאות גורר רגליים וזה יתפוצץ לנו בפנים. יש לטפל בעניין בהקדם כדי לחסוך בחייהם של ישראלים רבים", היא מוסיפה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הוועדה חדלה מלפעול בעת שפרצה המגיפה. אנו מתכוונים לחדש את פעילות הוועדה בקרוב".