"העתיד כבר פה", מספר פרופסור מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל שבנהריה, לאחר שקבוצת רופאים ישראלית מבית החולים שלו טיפל בהצלחה בשבר בארובת העין, לראשונה אי פעם באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה (AR) ותלת מימד.

הניתוח, שאותו ביצעו על תושב הגליל בן 31, הובל ע"י פרופסור סאמר סרוג'י, מנהל המכון לכרורגית פה, פנים ולסתות ורפואת הפה במרכז הרפואי לגליל בשיתוף עם רופאים מבית החולים שיבא שבתל השומר. הפציינט נפצע קשה בפניו, ושבר את ארובת העין השמאלית שלו, וכתוצאה מכך סבל מפגיעה באסתטיקה ובסימטריה של עיניו. 

"הטכנולוגיה החדשנית משתמשת במדפסת תלת מימד ובמציאות רבודה, גורמת לביצוע מדויק במיוחד של הפעולה ולהפחתה משמעותית בזמן הניתוח", אמר סרוג'י.

לביצוע הניתוח, המרכז הרפואי תכנן פלטה לפי סריקת דימות ממוחשבת של המטופל באמצעות צילום CT. הפלטה שוכפלה בדיוק לצורה של ארובת העין שלו, לפי ה"הקרנה" של הצד הבריא, באמצעות תוכנה לבניית מודל תלת מימדי של גולגלתו. 

אחד הרופאים הרכיב משקפי "הולולנס" של חברת מייקרוסופט, שהיו מחוברים לתכנת מחשב המכילה את דגמי המטופל - הן הגולגולת והן עיצוב הפלטה. המודל היה וירטואלי ומוקם בדיוק על ראש המטופל דרך המשקפיים, מה שאיפשר למנתח למקם את הפלטה בצורה נכונה בזמן אמת.

החברה האמריקאית מגדירה את משקפיה ככאלה שמעניקות את "חווית המציאות הנוחה והסוחפת ביותר שיש, עם פתרונות מובילים בתעשייה, והכל תחת האמינות, האבטחה של שירותי הענן והבינה המלאכותית של מייקרוסופט".

הניתוח ארך כשעה וחצי בלבד. לאחר התאוששות של כמה ימים, הפציינט שוחרר הביתה. צילום ה-CT שלו הראה כי הרופאים הצליחו למקם את הפלטה בצורה אופטימלית. "היחידה שמטפלת באמצעות תלת מימד התפתחה מאוד בשנים האחרונות", ציין פרופסור סרוג'י. 

"אני מברך את פרפסור סרוג'י והמחלקה שלו על הניתוח הראשון מסוגו בעולם שממלא אותנו בגאווה גדולה" אמר ברהום.