מאבקם של מנהלי בתי החולים הציבוריים עולה מדרגה: היום (חמישי) שלחו המוחים מכתב למנכ''ל מד''א אלי בין בו הם טוענים "לא נוכל לקבל אמבולנסים וחולים שאינם זקוקים לטיפול מציל חיים, החל מיום ראשון הקרוב". במקביל, הפגינו מנהלי בתי החולים מול משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ודרשו ממנו להתערב באופן מיידי במשבר על מנת למנוע את קריסת בתי החולים. 

בעקבות המכתב למד"א, מנכ"ל משרד האוצר פרופ' חזי לוי שלח גם הוא מכתב למנהלי בתי החולים הציבוריים ובו כתב כי דרישתם ממד"א אינה חוקית. "אני מודע לקשיים התקציביים הקשים שאתם חווים, ושר הבריאות ואני עוסקים בנושא באינטנסיביות מול משרד האוצר", כתב. "אולם, לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במו"מ".

מחאת מנהלי בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)
מחאת מנהלי בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)

"בתי החולים הציבוריים מחויבים לקבל מטופלים המגיעים בשעריהם. על כן אינני מקבל את האמור במכתבכם בנוגע לאי קבלת חולים החל מיום ראשון. ההוראה במכתב שהוצאתם למד"א חסרת תוקף ואינה עומדת בנהלי משרד הבריאות, ופינוי מטופלים אליכם יימשך כסדרו, וזאת בצד המשך המאמצים להסדרת הסוגיות התקציביות".

כזכור, המחאה החלה לאחר שהמשא ומתן מול משרד האוצר, עבור תוספת תקציב לבתי החולים הציבוריים, עלה על שרטון. לטענת המוחים, סירוב משרד האוצר לנהל מו''מ "רציני, למען הצלת בתי החולים הציבוריים", הוביל למחסור חמור במשאבים. לפי הנכתב, בבתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושה בתי חולים בנצרת, לא יקבלו את האמבולנסים החל מיום ראשון בשעה 06:00 בבוקר.

מחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)
מחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)

המרכז הרפואי הדסה מסר: "אנו, קבוצת בתי החולים הציבוריים, נמצאים יחד בחזית התחלואה בישראל ובחזית הטיפול בחולים הקשים של הקורונה, מצרים על כך שהשיחות עם האוצר לא הצליחו להביא פתרון לקבוצת בתי החולים הציבוריים, או כפי שהם נקראים 'בתי החולים ללא אבא ואמא'".

"הדסה הנמצאת בחוד ההתמודדות עם התחלואה הקשה בירושלים, אינה יכולה מוסרית להצטרף לעיצומים או השבתת שירותים, דווקא עכשיו כשבישראל יש למעלה מ- 10,000 מאומתים ליממה, ואנו מבינים ששיעור החולים הקשים ביניהם יגיע לטיפולינו. יחד עם זאת, בלי לעשות עיצומים ושביתות, המחסור הקשה בתרופות ובציוד מתכלה שאיננו יכולים להשלימו בשל חוסר תזרים מזומנים, ואי יכולת תשלום לספקים פוגע קשה כבר היום בטיפול בחולי הקורונה ומונע מאיתנו טיפולים לא דחופים בחולים אחרים הזקוקים לטיפולינו".

"אנו מתביישים בכך שבעת הזאת לא קם מבוגר אחראי ומפסיק ברגע את המצב הנוראי של הפגיעה בכושר הטיפול של בתי החולים, ומחזיר את המנהלים האיכפתניקים לנהל אך ורק את פעילות בתי החולים שלהם במקום להסתופף במחאה באוהל מול משרד האוצר. אנו קוראים מכאן למקבלי ההחלטות במדינה לסיים את המשבר כדי שהדסה ושאר בתי החולים יוכלו לתפקד בצורה מיטבית ולטפל בציבור הזקוק לנו כל כך".

מנכ''ל שערי צדק עופר מרין במחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)
מנכ''ל שערי צדק עופר מרין במחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)

כזכור, מטה המאבק של בתי החולים מוביל מזה מספר ימים מאהל מחאה מול משרד האוצר. מי שהגיע אתמול למאהל היה סגן שר הבריאות ח״כ יואב קיש שאמר למוחים: ״המחאה שלכם לגיטימית, משרד האוצר צריך לשכפל את מה שקיבלתם ב-2020 ל-2021, אחרת בתי החולים הציבוריים לא ישרדו את הקורונה ולא יוכלו להשתתף במאמץ הלאומי. אל תיכנעו לניסיונות הפרד ומשול של פקידות האוצר״.

מנכ״ל הדסה פרופ׳ זאב רוטשטיין הצטרף לדברים ואמר: ״אנחנו נכנסנו עכשיו למצוקת מזומנים. יש לנו לשלם לספקים ואנחנו עובדים על הטיפות האחרונות. אנחנו מנצלים את המלאים הקיימים, אבל אין לנו יכולת כספית להמשיך להצטייד. חלק מהניתוחים כבר דחינו ולמרות שפנינו למשרד הבריאות וביקשנו לווסת חולים בקורונה למקומות אחרים עדיין עלינו ב-12 חולים קשה ביממה האחרונה וזה למרות שהבטיחו לנו דברים אחרים". עם זאת, בהדסה מדגישים כי אינם מתכוונים להשתתף בשביתה מכיוון שלהנהלה אין מצפון בשעה כזו לשבות ולמנוע טיפול מחולים.

מנכ''ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין במחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)
מנכ''ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין במחאת בתי החולים הציבוריים (צילום: מרק ישראל סלם)

גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיע למאהל וקיים בשעות הערב פגישה עם מנהלי בתי החולים. במהלך הפגישה אמר אדלשטיין כי גם הוא מסכים עם סיבת המחאה. ״המאבק שלכם צודק וכולנו מזדהים אתו. אנחנו מבינים שאתם לא רוצה לפתור אותו בפלסטר, גם אם זה יהיה הפלסטר הכי טוב. אני אפעל בממשלה על מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר״.

בתגובה אמר פרופ׳ עופר מרין, מנכ״ל שערי צדק: ״כל דקה, כל שעה, כל יום, שבו יושבים פה באוהל שבעה מנהלי בתי חולים, שאחראים לבריאותם של 2 מיליון אזרחים בשיא הקורונה, במקום להיות עם הצוותים והחולים  - זו בושה למדינה. ארבעה ימים אנחנו פה, ואף אחד לא מנהל איתנו משא ומתן. שערי צדק לא שילם מיסים ב-15 לחודש, כי אין לנו יותר כסף. לא נקבל שום פתרון פלסתר ולא פחות מפתרון לשנתיים״.