ברחבי העולם מציינים היום (שלישי) את יום בריאות הלב העולמי, וזה זמן מצוין להתעדכן בכל מה שחדש ורלוונטי בתחום הלב. הלב הוא, ללא ספק, המכונה הטבעית המופלאה ביותר בעולם, המתקתקת כמו שעון שוויצרי כ-100-60 פעימות בדקה, 80 שנה בממוצע ללא הפסקה. מכונה שיש לבדוק ולתחזק מדי פעם. 

מחלות לב מהוות את הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותה כלל עולמית. כ-17 מיליון בני אדם מתים מדי שנה בעולם עקב מחלות לב וכלי דם. ציון יום בריאות הלב העולמי הוא בדיוק הזמן לבדוק מה חדש בתחום שכל כך חשוב לבריאות שלנו.

את מחלות הלב ניתן לחלק למספר קבוצות:

*מחלות הפוגעות בכלי הדם הקורונריים המספקים דם ללב: מחלה בכלי הדם האלה תגרום להתקף לב ופגיעה בתפקוד הלב.

החידושים והדגשים בשנים האחרונות:

מניעה ואבחון מוקדם כמו גם שינוי אורח חיים ותזונה נכונה.

צינתורים: בשנים האחרונות פותחו תומכנים (סטנטים) חדישים ומשחררי תרופה שפותחים את העורק שנחסם ושומרים עליו פתוח לאורך שנים.

ניתוחי מעקפים: שימוש גובר והולך במעקפים עורקיים שנשמרים פתוחים לשנים רבות ובכך משמרים את יתרונות ניתוח המעקפים עבור החולים.

*מסתמי הלב: פיתוחים בשנים האחרונות מאפשרים שימוש בטבעות ובמסתמים חדישים הן בניתוח והן בצינתור (בגישה מילעורית) ועל ידי כך מתאימים לכל חולה את הטיפול המיטבי עבורו.

*כלי הדם הגדולים: האאורטה שמובילה דם מהלב לכל הגוף – פיתוחים שפותחו לאחרונה בתחום התומכנים (סטנטים) מאפשרים פתרונות יצירתיים בחלקים שונים של האאורטה (החזית והבטנית) שבעבר לא היו נגישים בצינתור.

*תחום אי ספיקת הלב מתחדש גם הוא: מכונות עזר חדישות (LVAD) לתמיכה בפעילות החדר השמאלי מאפשרות לחולים לחיות שנים רבות בעזרתן, לבבות מלאכותיים חדישים נכנסים לשימוש ומחליפים את פעילות הלב כולו ולא רק את פעילות החדר השמאלי.

בנוסף אנחנו נמצאים במהלכו של מרוץ ליצירת לב מודפס מתאיו של החולה עצמו, דבר אשר יאפשר (תיאורטית) בעתיד להשתיל לחולה לב חדש ללא צורך בתרופות נוגדות דחיה – דבר שייקח עוד מספר שנים.

הכותב הוא מנהל היחידה להשתלות בית החזה, המערך לניתוחי לב וחזה בבית החולים "בילינסון" ו"המרכז הרפואי רבין" ומנתח בכיר בבית החולים "הרצליה מדיקל סנטר"