תלונה על כאבי ראש היא עניין שכיח מאוד, לעתים זו גם צורת ביטוי כשאין כאב ממשי, לתיאור מצבים שונים בחיי היומיום כמו עומס ועצבנות. “כאב ראש" הוא למעשה מונח גג לסוגים רבים ושונים של כאבי ראש. קיימת מסגרת סיווג בינלאומית להפרעות כאבי ראש, שבה הרופאים משתמשים. עם זאת, ההגדרה של מיגרנה נבדלת מזו של כאבי ראש בשל משכה, חומרתה והתסמינים הנלווים לה.

מיגרנה היא מחלה נוירולוגית, שבה מתרחשים במוח שינויים תפקודיים ולעתים מבניים. זו מחלה המערבת סימפטומים שונים בנוסף לכאבי ראש, ולמעשה כאבי הראש לא תמיד מופיעים. התסמינים משתנים מאדם לאדם ויכולים להיות בחילות, רגישות לאור, לקול ולריח, קשיי ריכוז, ורטיגו ובעיות נוירולוגיות כגון הפרעות ראייה, קהות, ליקויי דיבור ושפה או חולשה.

הסיבה העיקרית למיגרנה היא הגנטיקה. הטיפול התרופתי במיגרנה מוגבל. יש שהוא מקל, ולעתים נדרש זמן עד שנמצא טיפול יעיל ומתאים. בעולם הרפואה עדיין מחפשים אחר גילויים חדשים בתחום.

הטריגרים המפעילים מיגרנה משתנים מאדם לאדם, ולפעמים קשה להצביע על גורם אחד. מיגרנה יכולה להיות תוצאה של מצבים נפשיים כמו מתח, חרדה, דיכאון, עייפות, תנאי מזג האוויר ועוד.

מה בין תזונה ומיגרנה?
יש מזונות הנחשבים למעוררי מיגרנה. לאנשים הסובלים מהישנות של מיגרנה מומלץ להיות מודעים למזונות אלו, ולבדוק אם אכן הם משפיעים עליהם. לרוב, אין צורך להימנע לחלוטין אלא בתקופות רגישות.

גלוטן: מחקרים מצביעים על כך ששכיחות מיגרנה אצל אנשים החולים בצליאק גבוהה באופן משמעותי מהשכיחות באוכלוסייה הכללית. אך האם גלוטן מהווה זרז (טריגר) למיגרנה גם אצל אנשים ללא צליאק? התוצאות והמסקנות במחקרים אינן חד־משמעיות, ויש צורך לקיים מחקרים נוספים. כך או כך, מומלץ לסובלים ממיגרנה להיות מודעים לאפשרות זו. במקרים שבהם דיאטה ללא גלוטן מפחיתה תדירות של מיגרנה כדאי לבדוק זאת עם רופא המשפחה ולשלול צליאק.

מונוסודיום גלוטמט: מונוסודיום גלוטמט (MSG) הוא מלח של חומצת אמינו, המשמש כמשפר טעם במזון. נמצא אותו לרוב במאכלים עם תיבול אוריינטלי. חשוב לדעת כי מונוסודיום גלוטמט אינו בעייתי בהיבט התזונתי כפי שנוטים לטעון נגדו. במהלך השנים ייחסו לו את הקשר ל"תסמונת המסעדה הסינית". תופעה שנצפתה אצל אנשים מסוימים לאחר אכילת אוכל סיני, העשיר ב־MSG. הסימפטומים שלה הם חולשה, כאבי ראש ואובדן תחושה באיברים מסוימים. הבהלה הושרשה כה עמוק בציבור, עד שחברות המזון החלו לפתח מוצרים ללא מונוסודיום גלוטמט. למעשה, הקשר בין צריכתו ל"תסמונת המסעדה הסינית" אף פעם לא הוכח באופן מדעי. עם זאת,  MSGיכול לגרום לכאבי ראש ואף למיגרנה אצל אנשים הרגישים לו.

היסטמין: היסטמין הוא חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון נגד גורמי אלרגיה ולכן מופרש בכמות גדולה במצבי אלרגיה. פעולתו גורמת להרחבת כלי דם ולכיווץ שרירים. לסובלים ממיגרנות מומלץ להיות ערים למזונות כמו גבינות מיושנות, בשרים מעובדים, ירקות מותססים, משקאות אלכוהוליים או שוקולד המכילים היסטמין או גורמים להפרשת היסטמין ועוד.

אלכוהול: אלכוהול הוא למעשה כימיקל הנקרא אתנול. אתנול עשוי לגרום לכאבי ראש במספר דרכים. ראשית, הוא מרחיב את צינורות כלי הדם (vasodilator). אצל אנשים מסוימים התרחבות זו עלולה לעורר מיגרנה. זאת ועוד, אתנול הוא חומר המשמש כמשתן טבעי, מה שמוביל להפרשת מלחים, ויטמינים ומינרלים מהגוף דרך הכליות. צריכה מוגברת של אתנול עשויה לגרום להתייבשות ולהגברת מצבים של כאבי ראש ומיגרנה. רגישות לאלכוהול יכולה להיות לסוג מסוים שלו ולא לכלל סוגי האלכוהול. יש אנשים אשר רק יין אדום גורם להם לכאב ראש, ולא אלכוהול מסוג אחר. אלה, בדרך כלל, אותם אנשים שיהיו גם רגישים לשוקולד.

קפאין: קפאין נמצא בכמה מהתרופות היעילות ביותר לכאבי ראש. יש לפעמים שמשקאות המכילים קפאין, כמו קפה ומשקאות קלים תוססים, יסייעו בהקלה על כאבי ראש. אך צריכת משקאות אלה עלולה לפגוע ביעילות של תרופות ספציפיות להקלה על כאבי הראש ומיגרנות. צריכה גבוהה של משקאות המכילים קפאין יכולה לגרום לאותם הסימפטומים של מיגרנה.

תוספי תזונה: יש עדויות לכך שתוספי תזונה מסוימים עשויים להיות בטוחים ויעילים בהפחתת תדירות המיגרנה. כמו למשל ריבופלבין (ויטמין B2) קואנזים Q10 ומגנזיום.

השורה התחתונה

מיגרנה לרוב מלווה בסבל גדול ופוגעת באיכות החיים. הגורמים המעוררים מיגרנה רבים, מגוונים ומורכבים. בהיבט התזונתי, חשוב להכיר את המזונות שעלולים לעורר מיגרנה, אך יחד עם זאת להבין שלא תמיד ניתן לשלוט על השפעתם, והם שונים מאדם לאדם. הימנעות מרשימה ארוכים של מאכלים יכולה גם היא לפגוע באיכות החיים ולעתים לעורר חרדה. לכן מומלץ לסובלים ממיגרנה ללמוד להכיר את המזונות המעוררים אותה באופן משמעותי, ומהם להימנע בתקופות רגישות. כדאי להיוועץ ברופא כדי לשלול סיבות שיכולות לגרום למיגרנות ולא להסתפק במנוחה ובהימנעות ממזונות שעלולים לעורר את התופעה.