מאות רוקחים הפגינו (רביעי) מול בניין הההסתדרות בתל אביב בדרישה מיו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, להחריגם מהסכם החבילה עם האוצר שלא מאפשר להם לשבות במאבק על תנאי העסקתם בקופות ובתי החולים שקופחו לאורך שנים. כזכור, במסגרת הסכם החבילה במשק, בין היתר, העביר האוצר 400 מליון שקלים להסתדרות הכללית החדשה ובמקביל, הוקפא השכר  במגזר הציבורי  עד 2023.

שכר הרוקחים השעתי כמו גם ההסכם הקיבוצי לא עודכן משנות ה-90. על אף הלימודים הארוכים, תנאי הקבלה והאחריות (תנאי סף של 700 בפסיכומטרי, ארבע שנות לימוד וחצי שנה סטאז')  שכר רוקח מתחיל עומד על 35 ש"ח ברוטו לשעה. בישראל 9,000 רוקחים רשומים, מתוכם 3,000 נטשו את המקצוע, 6,000 רוקחים משרתים אוכלוסיה של כמעט 10 מליון איש.

2,700 רוקחים נמצאים בשוק הפרטי (1300 מהם רוקחים עובדי סופרפארם) ו- 4,300 רוקחים בסקטור הציבורי, בקופות החולים ובבתי החולים הממשלתיים. רונית חדד, רוקחת קופ"ח כללית, בת 30 נשואה +3 ובעלת תואר שני, משכרת בשכר שעתי של 40 ש"ח לשעה ואומרת: "המקצוע מופקר במשך כבר 30 שנה. אין שום תגמול בנושא הקורונה, אנחנו חלק מהמערכת הרפואית ולא רואים אותנו, הגיע הזמן לשנות את היחס למקצוע שלנו".

מחאת הרוקחים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הרוקחים (צילום: אבשלום ששוני)

שימי שמריהו הללי יו"ר איגוד הרוקחים בהסתדרות הכללית החדשה, אומר:  " 3,000 רוקחים רשומים כבר ברחו מהמקצוע. 6,000 הנותרים עובדים מסביב לשעון ללא חיים על מנת להשתכר בכבוד, גם אחרי כל השעות הללו אנשים מגיעים ל-11,12 אלף שקלים נטו מקסימום, זהו שכר לא ריאלי ביוקר המחייה בו חיה החברה הישראלית. המקצוע שלנו נמצא לפני כליה ואין לנו ברירה אלא להילחם על החיים שלנו".

הרוקחים קוראים להסתדרות שמייצגת אותם, לסייע לאיגוד ולאפשר לו לנהל מאבק ציבורי למענם. "שיפור תנאי ההעסקה של הרוקחים הוא אינטרס ציבורי. שחיקת המקצוע תביא לידי נטישת התחום ולשירות רע ומקצועי פחות עבור האזרח" הם טוענים.