מי מאיתנו לא שמע שיר מתנגן ברדיו, במסעדה או אפילו סתם בוקע מחנות שבדיוק חלפנו לידה, ולא הצליח להפסיק לזמזם. המנגינה הבלתי פוסקת תמשיך להתנגן לנו בראש בלופ שקשה מאוד לעצור, ואם לא תזכרו את המילים כנראה שאתם עומדים להשתגע מהרוטינה האין סופית. אם גם אתם שייכים ל-98% מהעולם שחווה זאת באופן די שגרתי, כנראה שאתם סובלים מ"תולעי אוזניים". 

"תולעי האוזניים" הן השם שניתן למנגינות קליטות לא רצויות שמתנגנות לנו בראש וחוזרות על עצמן ללא הפסקה. עבור שני שליש מאוכלוסיית העולם מדובר בתרחיש קבוע שלא מזיק להם או שהם אפילו דווקא די נהנים ממנו, אך עבור השליש הנותר מדובר בסיטואציה מעצבנת למדי המשבשת לחלוטין את שלוותם. 

אילו שירים הופכים ל"תולעי אוזניים"?
בוודאי שמתם לב, אך יש שירים קליטים יותר מאחרים בעלי סיכוי גבוה יותר שיתפסו בראשכם. כאשר הפסיכולוגית קלי יעקובובסקי, המתמחה בטיפול במוזיקה, בדקה מה הסיבה לכך, היא גילתה שמדובר בשירים בדרך כלל מהירים יותר ופשוטים מבחינה מלודית. המוזיקה שלהם מאופיינת לרוב במרווחים ייחודים בין תווים שגורמים לשיט לבלוט ועוזרים לו להיתפס בקלות יותר במוחנו. 

כדי ששירים יהיו קליטים יותר ויתקעו לנו בראש, "תולעי האוזניים" מסתמכות על רשתות המוח המשלבות תפיסה של רגש, זיכרון ומחשבה ספונטנית. מערכת זו מופעלת כאשר אנו שומעים שיר, בין אם הבחנו בכך ובין אם לא, שנצמד למוחנו ומעורר בו תחושות מעולמות הרגש והזיכרון. 

כמו כן, גם מאפייני אישיות מסוימים עשויים לגרום לכם להיות רדופים על ידי המנגינה הקליטה. אם אתם בעלי אישיות אובססיבית-קומפולסיבית, נוירוטים (חרדתיים ומודעים לעצמכם) או אנשים ספונטניים הפתוחים לחוויות חדשות, ככל הנראה יהיה לכם קל יותר להידבק בשיר שיהפוך עבורכם ל"תולעת אוזניים".