הפרעת קשב וריכוז היא מצב בריאותי הגורם לקשיים בריכוז, היפראקטיביות ולהתנהגויות אימפולסיביות. אנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז לרוב מתקשים למקד את תשומת ליבם במשימה בודדת ומתקשים לשבת ללא מעש לפרק זמן ארוכים – מצב המשפיע באופן משמעותי על הלימודים, העבודה והחיים האישיים.

הפרעת קשב וריכוז קיימת בילדים ובמבוגרים והיא תופעה שכיחה, ומרבית הסובלים ממנה מחפשים טיפול תרופתי שייתן להם מענה ויפתור את הבעיה. 

מה הם סוגי הפרעות הקשב והריכוז?

ניתן לחלק הפרעת קשב וריכוז לשלושה סוגים עיקריים. הסוג הראשון הוא "אנשים המתקשים להתרכז". לאנשים עם סוג זה של הפרעת קשב וריכוז יש קושי להתמקד בדבר אחד, לסיים משימות ולמלא אחר הוראות. הסוג השני נקרא "היפראקטיביים ואימפולסיביים", וכולל קושי בישיבה בשקט ובחוסר מעש, נטייה לקטוע אנשים אחרים בזמן הדיבור וחוסר סבלנות בהמתנה לתורם. באנשים עם סוג זה של הפרעת קשב וריכוז ניתן לראות בעיקר התנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית.

הסוג השלישי והנפוץ ביותר הוא "שילוב של קושי בריכוז והתנהגות היפראקטיבית – אימפולסיבית", אנשים עם סוג משולב זה מציגים סימפטומים של קושי בריכוז והיפראקטיביות במקביל.

איך מאבחנים הפרעות קשב וריכוז במבוגרים ובילדים?

האבחון מבוצע על ידי רופא שמעריך את התסמינים של הפרעות קשב וריכוז. התסמינים צריכים להימשך שישה חודשים ויותר על מנת לאבחן את ההפרעה, ואלה צריכים לענות על קריטריונים מסוימים ההכרחיים לאבחנה. בנוסף, על הרופא להעריך גם בעיות בריאותיות אחרות. לא קיים מבחן אחד שיכול לאבחן באופן וודאי הפרעת קשב וריכוז במבוגרים או בילדים, והרבה פעמים הרופא יפנה את הנבדק להערכות נוספות אצל מומחה בהפרעות קשב וריכוז ופסיכיאטר.

עבור אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים, חשוב לשוחח עם צוות המורים בבית הספר בו הילד לומד, היות ובתי ספר בוחנים באופן קבוע ילדים על מנת להעריך מצבים שעשויים להשפיע על ההישגים הלימודיים שלהם. 

כיום יש מודעות רבה לתופעה נפוצה זו, מה שמעודד הורים רבים לקחת את ילדיהם לאבחון. לפי הערכות, 8.4% מהילדים ו-2.5% מהמבוגרים סובלים מהפרעות קשב וריכוז, שלרוב מאובחנות כבר בילדות. 

מה גורם להפרעות קשב וריכוז?

למרות השכיחות הגדולה של הפרעת קשב וריכוז, רופאים וחוקרים עדיין לא בטוחים מה גורם למצב. נוטים להאמין כי יש למצב מקורות נוירולוגיים (מוחיים), וכן מרכיב גנטי. מחקרים שונים מצביעים על כך שייתכן ורמה נמוכה של דופמין במוח היא הגורם להפרעת קשב וריכוז. דופמין הוא חומר כימי המכונה ״נוירוטרנסמיטור״, שתפקידו בין השאר להעביר מסרים בין התאים במוח ובמערכת העצבים. הדופמין ממלא תפקיד ביצירת תגובות רגשיות והפעלת השרירים.

טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז 

ישנם שני סוגי תרופות עיקריים המשמשים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. הסוג הראשון הוא תרופות ממריצות (מכונות גם סטימולנטים), תרופות הממריצות את מערכת העצבים המרכזית הן הטיפול הנפוץ ביותר להפרעת קשב וריכוז. תרופות אלו פועלות על ידי העלאת נוירוטרנסמיטורים במוח הנקראים ״דופמין״ ו״נוירואפינפרין״ (כאמור, מדובר במולקולות שתפקידן בין השאר להעביר מסרים בין התאים במוח ובמערכת העצבים).

התרופות הממריצות הנפוצות לשימוש הן: תרופות ממריצות על בסיס אמפטמין (אדרל, ויוטנס, אטנט) ותרופות מסוג מתילפנידאט (קונצרטה, ריטלין). במבוגרים וילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז חומרים ממריצים אלה גורמים דווקא לרגיעה, מה שמביא לירידה בהיפראקטיביות ושיפור ביכולת הקשב.

הסוג השני הוא תרופות לא ממריצות, ניתן לשקול שימוש בהן כאשר התרופות הממריצות לא שיפרו את התסמינים כרצוי, או כאשר הן גורמות לתופעות לוואי קשות. חלק מתרופות אלה פועלות על ידי העלאת רמות הנוירואפינפרין במוח, הנחשב כמסייע ליכולת הקשב ולזיכרון. ישנם שני סוגים של תרופות: אטומוקסטין (סטראטרה) ותרופות נוגדות דיכאון כמו נורטריפטילין (פמלור).

קיימות תרופות נוספות שאינן ממריצות ועוזרות לסובלים מהפרעת קשב וריכוז - אמנם לא ידוע עד הסוף כיצד תרופות אלו עוזרות, אך ישנן עדויות שתרופות אלה משפרות את פעילותם של כימיקלים מסוימים בחלק של המוח המעורב בקשב ובזיכרון. תרופה כזו לדוגמה היא תרופה בשם קלונידין אשר במקור נועדה לטיפול ביתר לחץ דם. 

עם זאת, לטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז יש תופעות לוואי - הרופא והמטופל מתאימים ביחד את סוג הטיפול ואת המינון הנכון על מנת להפחית תופעות אלה. תופעות הלוואי השכיחות יותר של תרופות ממריצות ותרופות לא ממריצות הן די דומות, עם זאת לרוב הן משמעותיות יותר בתרופות הממריצות. תופעות הלוואי יכולות להיות: כאבי ראש, בעיות שינה, כאבי בטן, עצבנות ושינויי מצב רוח, ירידה במשקל, פה יבש. תופעות לוואי נדירות של תרופות ממריצות: לחץ דם גבוה, הזיות, מחשבות או פעולות אובדניות. תופעות לוואי נדירות של תרופות לא ממריצות: פרכוסים ומחשבות או פעולות אובדניות.

תופעות הלוואי של התרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז יכולות להיות לא נעימות ולהפריע לחיי היום-יום. חשוב לדעת שעם בדיקה גנטית להתאמת תרופות פסיכיאטריות בשם נוירופרמג'ן, שמתבצעת על ידי דגימת רוק פשוטה, תוכלו להתאים את התרופה שהכי מתאימה לכם ואת המינון הנכון עבורכם, ובכך למנוע את תופעות הלוואי האפשריות של הטיפול.

הכותב הוא פסיכיאטר ילדים ונוער