אין כל חדש בתופעה של שימוש נשים בקנאביס לטיפול בבעיות בריאות שונות, טוענות עדויות היסטוריות מהמאה הרביעית לפני הספירה בישראל. טקסטים עתיקים בסין, מצרים, פרס וסוריה גם הם ממליצים על שימוש בקנאביס לטיפול במגוון בעיות שונות בתחום בריאות האישה, כגון כאבי מחזור, נפיחות, דימום כבד ואפילו תסמיני גיל המעבר, דלקות בדרכי השתן, ושטפי דם לאחר לידה. 

סקירה מדעית שיטתית מצאה שבין 13% ל-27% מהנשים בעולם משתמשות בקנאביס לטיפול בבעיות גניקולוגיות שונות, בראשן תסמינים מבוססי כאב. מחקרים מראים שרוב המשתמשות בקנאביס אכן מקבלות מזור לכאב מהשימוש בקנאביס, במיוחד כאשר הן משתמשות במוצרים שמכילים תרכובת של מגוון חומרים פעילים מצמח הקנאביס - CBD, THC וחומרים פעילים נוספים, יותר מאשר חומר פעיל אחד בלבד. תופעת הלוואי העיקרית מתייחסת ליובש בפה וישנוניות, שלא לדבר כמובן על תחושת ה"היי" המוכרת משימוש ב-THC. רוב הנשים שואפות או בולעות קנאביס, מספר פעמים בשבוע, במינונים שונים של THC ו-CBD, שבמקרים חריגים - מגיעים אפילו ל-70 מ"ג ו-2000 מ"ג בהתאמה. 

ללא כאב ובתחושת "היי" נשמע נהדר, לא? במיוחד בימינו, כשהגישה לקנאביס ולחומרים הפעילים ממנו הולכת וגוברת ברחבי העולם. אז זהו, שאני כאן כדי להרוס את המסיבה עם מילות אזהרה: לנשים חשוב לדעת לגבי הסכנות הפוטנציאליות ותופעות הלוואי ארוכות הטווח שקנאביס יכול להביא לגוף האישה, ספציפית בכל הנוגע לפוריות.

שני החומרים הפעילים המוכרים מצמח הקנאביס, THC ו-CBD, עובדים בגוף האדם דרך רשת קולטנים הנקראת המערכת האנדוקנבינואידית, אותה גילו בשנת 1992 פרופ' לומיר האנוש, פרופ' ביל דביין ופרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית. רשת זו ידועה כמווסתת רמות כאב, כמשפיעה על המערכת החיסונית ועל תפקוד עצבי.

כמו כן, רשת קולטנים זו ידועה גם כבעלת השפעה קריטית על מערכת הרבייה הנשית, בדגש על פוריות, רבייה ותפקוד הורמונלי בנשים ובגברים, ומצויה בכל איבר במערכת הרבייה. בנשים, רמות גבוהות של קולטנים אלו הראו דיכוי הורמונים כמו אסטרוגן, פרוגסטרון ו-GnRH. במילים פשוטות, שינוי בתפקוד המערכת האנדוקנבינואידית נמצא כקשור לירידה בפוריות, הריון חוץ רחמי, והפלה ספונטנית. בהתאם למינון, תכיפות וצורת השימוש, קנבינואידים מסוימים - החומרים הפעילים בצמח הקנאביס - יכולים לפגוע ברמות ההורמונים. שימוש בהם יכול להביא להשלכות ארוכות טווח, כגון מחזור חודשי ללא ביוץ, ובמקרים חמורים גם להביא להפלות ואפילו לפגוע ביכולת לייצר חלב לנשים מיניקות. 

גם רמות נמוכות של THC יכולות להביא לירידה ברמות ההורמונים, תוך 60 דקות ועד 24 שעות לאחר השימוש, תוך פגיעה ביכולת לבייץ, שלפעמים יכולה לחזור לתפקוד מלא רק לאחר שישה חודשים מהשימוש בחומרים אלו.

נשים, במיוחד בגילאי הפוריות, צריכות להיות מודעות ולקחת בחשבון את תופעות הלוואי הפוטנציאליות הללו, בין אם הן משתמשות בקנאביס לצורך רפואי או לצורכי הנאה, וצריך לזכור שקנאביס אינו תרופת קסם שמספקת מזור לכל תחלואות העולם. כמו כן, יש לקחת בחשבון שהמוצרים הנמכרים היום בשוק אינם מפוקחים, ולא עברו תהליכי מחקר ופיתוח שבוחנים את בטיחותם, רעילותם ויעילותם - כפי שמצופה מתכשירים ותרופות אחרות שנמכרות בשוק, אז תהיו עם היד על הדופק. 

‏‏הכותבת היא מנהלת מחקר ופיתוח בחברת Gynica שעוסקת בפיתוחים מבוססי קנבינואידים בתחום בריאות האישה