יישום מתווה קיצור משמרות הרופאים המתמחים בבתי החולים נדחה, ועדיין עומד על תורנות של כ-26 שעות ברציפות. ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הודיע אתמול כי למעלה מ-500 מתמחים וסטאז'רים חתמו עד כה על מכתבי התפטרות. המתמחים הגישו היום (חמישי) את מכתבי התפטרותם, החל מהשעה 14:00.

במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימו, אמרו נציגי המתמחים כי "אתם חושבים שהבעיה היא שהרפורמה תגרום  לירידה ברופאים אבל זה רק כי אתם רופאים ועוצמים עיניים לבעיה האמיתית, אנשים עוזבים כי רע להם, המחיר קשה מנשוא וזה בלתי נסבל. אתם במו ידיכים מובילים למשבר הרפואי החמור ביותר שידעה ישראל, כי הסטודנים בכלל לא יגיעו למחלקות הם רואים את המחיר שאנחנו משלמים ובורחים".

התפטרות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)
התפטרות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמרו כי "בימים האחרונים הוספנו כמעט 600 מכתבי התפטרות ואתם באמת חושבים שאין כאן בעיה. ברגעים אלה כ-200 מתמחים מגישים את מכתבי ההתפטרות שלהם ומוגשים כעת ב-22 מחלוקות בבתי החולים והפיזור נקבע על מנת שלא להוות נטל על אזור גאגורפי מסויים בארץ".

המתמחים הודיעו כי "בכל שבוע ביום חמישי, בשעה 14:00, יוגשו עוד מכתבי התפטרות. ההיקף יהיה דומה. אנחנו מאוד מקווים שעד שהמכתבים יכנסון לתוקף ועוד לפני שנאלץ להוציא לפועל את שלב ההתפטרות ממשלת ישראל תתעורר על עצמה". "יש תקציב, 68 מיליון שקלים, לכם זה כסף קטן, תעבירו את הכסף לבתי החולים. תעשו את זה עכשיו ןלא אחרי הבחירות כי אתם יכולים, כי זה בידיים שלכם", הדגישו.

"המתמחים והמטופלים נושאים עיניים בתקווה שתפסיקו את האבל הזה ותעמדו מאחורי מה שסיכמנו, אין לנו כוונה להישבר, האיומים שמגיעים לא מפחידים אותנו, יש בתי חולים שסירבו לקבל את מכתבי ההתפטרות, יש מנהלי בית חולים שביקשו שיגיעו אליהם אישית למשרד, אנחנו לא מפחדים, אין לנו מה להפסיד, יצאנו למאבק כדי לנצח בו וזה בדיוק מה שאנחנו הולכים לעשות ויש רק ברירה אחת - לקצר את תורניות המתמחים".

ערן, סטודנט לרופאה הוסיף: "השקענו הרבה שנים בשביל הלימודים האלו, לעבוד במקצוע היפיפייה הזה, ומה שקורה עכשיו זה שאנחנו החלום מתנפץ. המילים של ד"ר הילה קורח מאתמול מהדהדים את מה שרואים כל יום בבתי החולים, רואים את מה שקורה ורואים שהתורנויות יהפכו אותנו לאנשים שאנחנו לא רוצים להיות, חסרי סבלנות לסביבה וחסרי סלחנות כלפי עצמנו".

"הסטודנטים לרפואה לא יכולים להתפטר אך מצטרפים למתמחים, הסטודנטים פונים לממשלה, אנחנו לא נעבוד במערכת שעובדים בה 26 שעות ולא נהיה מוכנים לעבוד בתנאי עבדות, אתם מבקשים מאיתנו להוריד את הראש ולחשוב שהכל יהיה בסדר עם הבטחות ריקות שלא יתממשו בעתיד, אנחנו לא נקריב את הבריאות שלנו ושל המטופלים לעתיד אם אתם מפרים הבטחות".

"המדיניות העקומה של הממשלה מבריחה את הסטונדטים מהמקצוע, כולם מתכננים תוכניות מילוט מהמערכת. ראשי המערכת טומנים את הראש בחול ומתמנגדים לקיצור, בשנים ההבאות ממשלת ישראל רוצה להקים שני בתי חולים, כל העומס יפול עלינו, המתמחים של המחר", אמר.

"אם הממשלה חושבת שאנחנו המתמחים נהיה שם כדי לפצות על הכישלונות שלה היא טועה, לא נהיה במערכת שתרמוס אותנו יומיום, אנחנו זועקים היום מתוך תחושת אחריות - אתם חייבים לשנות כיוון. כשאנחנו לא נהיה במערכת המטופלים יסבלו, הרופאים יסבלו והציבור יפגע. הטסודנטים של היום הם הטיטאניק והממשלה משיטה אותם לעבר הקרחון, אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר יש רק דרך אחת להציל את מערכת הבריאות, קצרו את התורניות, שחררו את הכסף לתקנים חדשים ותתחילו לדאוג למתמחים שדואגים לציבור יומיום".

עוד הוא טען כי "המתחים והמתמחות שהגישו מכתבי התפטרות עשו צעד אמיץ ואנחנו מתרגשים מאוד מהמחווה הזו והם עושים הרבה בשבילנו, ואני רוצה להגיד תודה, אלפי סטודנטים לרפואה בארץ ובחו"ל מסתכים עליכם היום ומאחרים שתצליחו ומקווים שהמציאות תשתנה.אנחנו דורשים עתיד טוב יותר ומוכנים להילחם עבורו, ובטוח שנצליח".

מתוך מחויבות למטופלים, מהלך התפטרות המתמחים יבוצע בשלבים, כאשר מידי שבוע יוגשו מכתבי התפטרות נוספים. המכתבים יוגשו לפי מחלקות, שלפחות 50% מהמתמחים בהן חתמו על מכתבי ההתפטרות. רשימת בתי החולים בהם יוגשו מכתבי ההתפטרות, תפורסם עם הגשתם. 

''מודעות אבל'' המציינות את ''פטירתו'' של המתווה לקיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)
''מודעות אבל'' המציינות את ''פטירתו'' של המתווה לקיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)

כזכור, המדינה הודיעה בתחילת החודש לבית המשפט כי תקצר את תורנויות המתמחים ברפואה ל-16 שעות, אבל תחל לעשות זאת כשנה וחמישה חודשים לאחר המועד המקורי - בספטמבר 2023. בהודעת המדינה לבית המשפט נכתב, בין היתר, כי אם צרכי העבודה יחויבו, שעת התורנות תוארך בכשעתיים ל-18 שעות. כמו כן, יום העבודה יקוצר ראשית בבתי החולים בפריפריה.

מכתבי ההתפטרות יוגשו היום בבתי חולים רבים ברחבי הארץ ובמגוון רחב של מחלקות: פנימיות, נשים, ילדים, מלר"ד, נוירולוגיה ועוד. בארגון הרופאים המתמחים "מרשם" מסרו כי "היום יוגשו להנהלות ביה"ח מכתבי ההתפטרות של מאות מתמחים ומתמחות. ניסינו בכל דרך אפשרית להימנע מנקיטת הצעד הזה, אולם הממשלה הפרה את כל ההתחייבויות כלפינו ולמעשה ביטלה בפועל את קיצור התורנויות".

מחאת המתמחים ברפואה: ''מודעות אבל'' על ''פטירת'' מתווה קיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)
מחאת המתמחים ברפואה: ''מודעות אבל'' על ''פטירת'' מתווה קיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)

"העובדה שמאלצים אותנו להגיע שוב לצעד החריג של הגשת מכתבי התפטרות היא תעודת עניות. הממשלה התחייבה והממשלה צריכה לקיים. אנחנו דורשים שמהלך קיצור התורנויות יתחיל עוד לפני הבחירות - גם בבתי החולים במרכז וגם אלו שבפריפריה. המחוייבות שלנו היא למטופלים, אלה ששמים בידינו את חייהם. לא נוכל להמשיך לתת להם את הטיפול הרפואי שמגיע להם, לא נוכל להמשיך לסכן אותם ואת עצמנו בתורנויות של 26 שעות. הגיע הזמן שראש הממשלה יתעורר, הגיע הזמן ששרת הכלכלה ושר הבריאות יתעוררו, כי אנחנו לא מתכוונים להמשיך לעבוד ככה", מסר הארגון.

מחאת המתמחים ברפואה: ''מודעות אבל'' על ''פטירת'' מתווה קיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)
מחאת המתמחים ברפואה: ''מודעות אבל'' על ''פטירת'' מתווה קיצור התורנויות (צילום: ללא קרדיט)