בדיקת 'שבע תשע-103fm' חושפת הבוקר (ראשון) את הדרך העקלקלה לקיצור זמן ההמתנה הארוך לבדיקת אמ.אר.איי, שיכול להגיע גם ליותר מחצי שנה. על פי התחקיר, ישנן חברות ישראליות פרטיות, שמציעות תור לבדיקה בשלושה ימים בלבד ואף פחות מכך, בבתי חולים מהשורה הראשונה בארץ - כהגדרתן. כל מה שצריך זה לשלם אלפי שקלים, ותעקפו בקלילות חולים רבים שממתינים בסבלנות לפניכם, מנסים להבין האם הם סובלים מגידולים, מחלות מוח, בעיות בכלי דם, פגיעות באיברים פנימיים וסרטן שד.

"לבת משפחה מאוד מאוד יקרה שלי הייתה מחלה מאוד קשה והמליצו לה לעבור אמ.אר.איי", סיפרה מרים (השם המלא שמור במערכת). לדבריה, היא ניסתה תחילה לקבוע בדיקה דרך קופת החולים, אך שם נאמר לה כי התור הכי מוקדם שתוכל לקבל יהיה לעוד שבעה חודשים. "דיברתי עם חברים ואמרו לי שיש איזה מאכער שיכול לגרום לביצוע של בדיקת אמ.אר.איי באחת מ־16 הניידות של ה־אמ.אר.איי בישראל", סיפרה, וציינה כי היא פנתה לאחת מהחברות.

"תוך 24 שעות קבעו לי בדיקה שנערכה בוולפסון. לאחר מכן, לקחתי חברה נוספת עם אותו סיפור, מבחינת דחיפות ביצוע הבדיקה, והיא התבצעה בבית החולים תוך 48 שעות", הסבירה. לטענתה, היא וחברתה גם לא נאלצו לחכות בבית החולים, "מקבלים אותך בכבוד של מלכים. אין המתנה, אין תור, פשוט מגיעים ועושים". כך, תקבלו תור בלי קשר לדחיפות הרפואית האמיתית של הבדיקה או לשיקולים רפואיים בסיסיים. מתלונות שהגיעו לידי 'שבע תשע' ובשיחות שקיים עורך התוכנית נדב רוזמן עם כמה מהחברות הפרטיות, הבטיחו לו הטלפנים בדיקה בבתי חולים מהשורה הראשונה במרכז ובצפון, כולל במתחם בית חולים העמק ובית החולים וולפסון בחולון.

אחת מהחברות שנותנות את אותן בדיקות נקראת '360 מעלות שיא'. "אנחנו מבצעים את זה באופן פרטי בלבד, בבתי חולים", הסבירו בחברה, וציינו: "העלות של הבדיקה נעה בין 3,000 ל־6,000 שקלים. זה משתנה לפי הפרוטוקול. הביצוע שלה זה תוך יום-יומיים, גג שלושה". חברה נוספת שנקראת Medassist הבהירה כי רמת זמינות התורים שלה לבדיקות אמ.אר.איי נעה בין יום ליומיים, וציינה כי "יש גם אופציה לקבל פענוח עם מפענח פרטי מטעמנו בתוך שני ימי עסקים, בהתאם לפרוטוקול שכתוב".

השאלה הגדולה, איך פועלות החברות הפרטיות: האם הן מחזיקות טלפנים שכל התפקיד שלהם הוא לחייג שוב ושוב אל מכוני הדימות בבתי החולים, לבדוק האם התפנה תור, להשתלט עליו ולמכור אותו למרבה במחיר? האם הן רוכשות מראש תורים? האם מישהו מתוך בית החולים מסייע לחלק מהחברות לדעת מתי בדיוק מתפנה תור? והאם חלק מבתי החולים מקבלים סכום כסף גדול יותר מהמאכערים עבור תור שמשתחרר?

מבדיקה שערכה 'שבע תשע' - ישנם מרכזים רפואיים שנזהרים מאוד לא לאפשר למאכערים להיכנס להם לרשימות. הם בודקים בעצמם, האם החולה מתכוון להגיע לבדיקה - ואם לא, הם מעבירים את הבדיקה לחולה הבא שממתין בתור. בלי תוספת של שקל נוסף.

בדיקת אמ.אר.איי היא סריקה לא פולשנית של האיברים הפנימיים בתהודה מגנטית – היא מספקת תמונות ברורות של האיברים הנבדקים, ולא נעשה בה שימוש בקרינה, כמו למשל בצילום רנטגן. בישראל יש רק 42 מכשירי אמ.אר.איי במוסדות הרפואיים, ואנחנו מדורגים כמעט במקום האחרון במספר מכשירי אמ.אר.איי למיליון נפש.

תגובות:

אילן ברק, הבעלים ומנכ"ל '360 מעלות שיא' סירב למסור תגובה.

בחברת Medassist אמרו בתגובה: "החברה אינה עוברת על שום חוק או רגולציה, ופועלת באופן שקוף ומסודר מול המוסדות הרפואיים וגם מול לקוחותיה. אופן הפעילות של החברה לא גורם בשום אופן לפגיעה בתהליך קביעת התורים או זמינות הבדיקות או הייעוצים של המטופלים הציבוריים ומשתמשת אך ורק בתורים פנויים ומבוטלים אשר מתפנים במוסדות".

במרכז הרפואי וולפסון אמרו: "איננו מספקים קדימות בתורים. התורים שמתפנים מאוישים באופן שוויוני עבור כלל המטופלים".

בבית החולים העמק אמרו: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. קביעת התורים מתבצעת בהתאם לדחיפות הרפואית וזמינות התור הקיים בכל סוג בדיקה. אין לנו היכרות עם חברות אלה ואנו לא פועלים מולן".

במשרד הבריאות הגיבו בחריפות לדברים ואמרו: "מדובר בניצול ציני ופסול של אנשים שזקוקים לטיפול רפואי לקבלת שירות שהם יכולים לקבל ללא עלות. מבדיקת משרד הבריאות, אלו חברות פרטיות שמציעות באמצעות שיטות פרסום מגוונות קביעת תורים לבדיקות, על ידי העסקת מערך טלפוני שכל תפקידו הוא מציאת 'תורים פנויים' במוקדי זימון של בתי החולים. אנו שבים ומזכירים כי ניתן לקבוע תורים ללא עלות דרך מוקדי זימון התורים של בתי החולים".

יו"ר ועדת הבריאות חברת הכנסת עידית סילמן, עלתה לשידור ומסרה: "זה משהו מאוד חמור ולא פתוח לשיקול הדעת. יש כאן פערים חברתיים חמורים בבריאות הציבור. צריך לבדוק איך זה נעשה בצורה הזו, זה פשע בתוך המערכת שלנו. אם יש כאן תקנות, צריך לאכוף אותן".