נתונים מ-6 דקות הליכה בלבד, שנאספו באמצעות חיישני תנועה בסמארטפונים, עשויים להספיק כדי לחזות את הסיכון של מישהו למות בחמש השנים הקרובות.

באמצעות שלושה הרגלים קטנים: כך תשמרו על הבריאות בעת רחצה במקלחת

מחקרים קודמים העריכו את הסיכון לתמותה באמצעות רמת פעילות גופנית יומית, שנמדדה על ידי חיישני תנועה לבישים במכשירים כמו שעוני כושר. עם זאת, למרות הפופולריות הגוברת של שעונים חכמים, הם עדיין נענדים בעיקר על ידי מיעוט אמיד.

"רוב האנשים מחזיקים בסמארטפונים עם חיישנים דומים, אבל חישוב סיכון התמותה מנתוני פעילות שהם אוספים קשה מכיוון שאנשים לא נוטים לשאת את הטלפונים שלהם כל היום", אמר ברוס שץ מאוניברסיטת אילינוי אורבנה-שמפיין.

כדי למצוא מנבא חלופי הניתן למדידה באמצעות סמארטפונים, שץ ועמיתיו בחנו נתונים של מעל 100 אלף משתתפים במחקר הביובנק הבריטי, שאסף מידע על בריאותם של מבוגרים בגיל העמידה ובוגרים שחיים בבריטניה במשך יותר מ-15 שנים. כחלק ממחקר זה, המשתתפים לבשו חיישני תנועה על פרק כף היד למשך שבוע. כ-2% מהמשתתפים מתו במהלך חמש השנים הבאות.

החוקרים הריצו נתוני חיישני תנועה ומוות על כעשירית מהמשתתפים באמצעות מודל למידת מכונה, שפיתח אלגוריתם שהעריך את הסיכון לתמותה של חמש שנים באמצעות תאוצה במהלך הליכה של 6 דקות. "עבור מחלות רבות, במיוחד מחלות לב או ריאות, יש דפוס מאוד אופייני שבו אנשים מאטים כשהם חסרי נשימה ומאיצים שוב במינונים קצרים", אומר שץ.