לאכול חול ולרדת במשקל, חשבתם על זה פעם? האם אי פעם דמיינתם שגרגרי חול יהפכו לטיפול הבא נגד השמנת יתר? נראה שזו יכולה להיות אופציה, כי מחקר חדש מאוניברסיטת דרום אוסטרליה מראה שסיליקה נקבובית יכולה לעכב את ספיגת השומנים והפחמימות בגוף.

המחקר, שפורסם בכתב העת "Pharmaceutics ", נערך במעבדה וטרם נוסה על בעלי חיים ועל בני אדם. החוקרים השתמשו בחלקיקי סיליקה מהונדסים העשויים מחול טהור, עם שטח פנים גבוה המאפשר לו לספוג כמויות גדולות של אנזימי עיכול, שומנים וסוכרים בתוך מערכת העיכול.

זהו המחקר הראשון שחקר את יכולתם של חלקיקי סיליקה נקבוביים לעכב תהליכי עיכול ולעצור את ספיגת השומנים והסוכר. החוקר הראשי ד"ר פול ג'ויס מאוניברסיטת דרום אוסטרליה אומר שהתגלית עשויה לשנות את בריאותם של אנשים שמנים.

הוא מוסיף כי "השמנת יתר היא בעיה עולמית שמשפיעה על יותר מ-1.9 מיליארד אנשים ברחבי העולם", אך "עם זאת, יש כיום חוסר בטיפולים יעילים ללא השפעות מזיקות, כמו שלשולים, נפיחות וכאבי בטן, אשר לעתים קרובות מונעים מאנשים להתחיל טיפול".

הוא מסביר כי "סיליקה נקבוביה קיבלה תשומת לב גוברת בגלל יכולתה להילחם בהשמנת יתר, שכן ניסויים הוכיחו שהיא מהווה טיפול בטוח. עם זאת, הדרך המדויקת שבה היא פועלת חמקה מהחוקרים, עד כה".

"המחקר שלנו מדגים כיצד סיליקה נקבוביה מגבירה את השפעתה נגד השמנת יתר על ידי פעולה מקומית במעי כדי להפחית את העיכול והספיגה של שומנים ופחמימות", הוסיף ג'ויס.

המחקר במבחנה בדק דגימות מרובות של סיליקה בתנאים מדומים המחקים את סביבת מערכת העיכול במהלך העיכול של ארוחה עתירת שומן ופחמימות.

הוא מצא שחלקיקי סיליקה נקבוביים, שרוחב הנקבוביות שלהם נע בין 6 ל-10 ננומטר, הם אידיאליים ליצירת תגובה מעכבת הן לליפידים והן לסוכרים.

השלבים הבאים הם לאמת את התוצאות הללו עם מודלים של השמנת בעלי חיים, כך שמדענים יוכלו לזהות כל הבדל לתנאים אופטימליים להילחם בהשמנה.

 מהי השמנת יתר? לפי ארגון הבריאות העולמי עודף משקל והשמנת יתר מוגדרים כהצטברות שומן חריגה או מוגזמת שעלולה לפגוע בבריאות.

BMI הוא אינדיקטור פשוט של משקל לגובה המשמש בדרך כלל לסיווג עודף משקל והשמנה אצל מבוגרים. ה-BMI מוגדר כמשקלו של אדם בקילוגרמים חלקי ריבוע הגובה במטרים (ק"ג/מטר בריבוע). השמנת יתר מוגדרת כבעל BMI של 30 או יותר.

מה זה עודף משקל? עודף משקל מוגדר כבעל BMI של 25 ומעלה.