ברנדי הירש, משגיחה הלכתית במכון פוע"ה מזה 22 שנה, המלווה זוגות שעוברים תהליך הפריה חוץ גופית, התראיינה הבוקר (רביעי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, והתייחסה למחדל ההפריה בבית החולים אסותא ראשל"צ

מטופלות הפוריות באסותא ראשל"צ זועמות: "איך אדע שמה שמוקפא בביה"ח הוא שלי?"
מחדל ההפריה ב״אסותא״: נדחתה הבקשה למנות אפוטרופוס לעוברית לאחר הלידה

"יכולות להיות חס ושלום טעויות, אבל אצלי אין דבר כזה, אסור שיהיה, כי זאת העבודה שלי", אמרה הירש בפתח דבריה, "מטבע הדברים, יכול להיות מצב של טעות אנוש, אבל אסור שיהיו טעויות כאלה כי מדובר באמת בחיי אדם. ברור שיש כאן עניין הלכתי - אני, כאישה דתית, צריכה להיות בטוחה שאני מקבלת את העוברים שלי מהזרע של בעלי ומהביצית שלי". 

"הזוג שעובר את התהליך הוא זה שמזמין אותי, וברגע שאני נכנסת לבית החולים ופוגשת את הזוג, אני מכירה אותו, מדברת איתו, מקבלת ממנו את כוסית הזרע, וגם מעודדת ומרגיע, ורק אז נכנסת למעבדה עם הכוסית", הוסיפה, "אני חלק מהתהליך מתחילתו ועד סופו. בחודש האחרון, בעקבות האירוע באסותא, עלתה העבודה שלנו ב־400%. אנחנו עובדות עם כל הנשמה והלב, לומדות את הנושא לעומק, גם מבחינת החומרים וגם מבחינת התהליכים, ובסוף נבחנות. ברגע שלא נותנים לנו להיכנס, אנחנו כבר לא נותנים לבית החולים את ההשגחה".

על המכון, סיפרה הירש: "הצוות מורכב מ־60 משגיחות ורוב המימון מגיע בעיקר מתרומות, רק חלק קטן ממומן על ידי משרד הבריאות. לזוג עצמו השירות שלנו עולה ממש סכום סמלי, לפעמים לא מכסה אפילו את הנסיעות שאנו עושות לכל קצוות הארץ. אני עובדת במכון כבר הרבה מאוד שנים, אבל אני זוכרת מקרה אחד מאוד חד שהיה לי מחוץ לארץ כשטסתי עם הזוג לתרומת ביצית. האישה חיכתה להחזרת העוברים ואני הייתי במעבדה עם האמבריולוג, כשראיתי שהוא הוציא עוברים שהם לא שלה. מיד אמרתי לו, אבל הוא התעקש שכן - בסוף הוא אמר לי, 'וואו, את צדקת'".

לסיום, התייחסה להשפעות המחדל באסותא, וטענה: "זו טרגדיה נוראית, מבחינתי זה ממש משפט שלמה. זה פשוט נורא. כששמעתי את המקרה, לא ישנתי בלילה. דיברתי עם הבוס שלי והתלבטנו האם לכנס את המשגיחות כדי לדון בנושא, כי ברור שיש פסיקה הלכתית. עם זאת, בינתיים בכלל לא יודעים מי זאת האימא הביולוגית ובליבי אני מקווה שלא יידעו. אני בתור אם, לא יכולה לחשוב על זה בכלל. אני לא יודעת מה לומר, זה פשוט נורא. הרי מי שמגדלת את העובר בבטנה - הוא שלה לכל דבר, היא נקשרת אליו והוא אליה. מצד שני, העובר הזה באמת לא שלה. לכן, אני באמת לא יודעת. כמה שאני חושבת יותר לשני הכיוונים, אני מבינה שזאת פשוט טרגדיה. לאחר שפורסם המחדל, העלייה משהו - אני מתרוצצות ממקום למקום, אנחנו פשוט לא עומדות בעומס".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103FM