שיעול הוא רפלקס טבעי בגוף האדם, המתרחש כאשר משהו מגרה את הגרון או את דרכי הנשימה. שיעול הוא דבר נורמלי, ואף בריא, שכן הוא מסייע לגוף לסלק ריר ופסולת המצטברים במקום, אך הדבר לא הופך אותם לפחות כואבים או מתישים. 

במידה ואתם סובלים משיעול שמקורו באסתמה, זיהום או אלרגיה - עליכם לפנות לרופא, אך במידה ואתם סובלים משיעול שמסרב לעבור לאחר מחלה ויראלית, או נגרם כתוצאה מגירוי - אלו כמה תרופות סבתא שכדאי לכם להכיר:

  1. דבש: מדובר בחומר צמיגי, הפועל בצורה דומה לסירופ לטיפול בשיעול, כאשר הוא מצפה את רירית הגרון, מקל על כאבים ושריטות שונות. כמו כן, לדבש ישנן גם תכונות אנטי-דלקתיות, והוא כולל נוגדי חימצון וחומרים אנטי-בקטריאליים - דבר שעשוי לתרום להשפעתו על השיעול. התכונות הללו מסייעות לו להדוף את הזיהומים ומסייעות בחיזוק המערכת החיסונית. דצריכה של דבש רגיל יכולה לסייע, והוספת דבש לתה - יכולה להגביר את השפעתו החיובית.

  2. לגרגר מים מלוחים: הדבר עשוי להרוג את החיידקים ולשחרר את הליחה התקועה בגרון, לצד הפחתת הנפיחות והגירוי כתוצאה משיעול מתמשך. למרות שרוב האנשים מעדיפים מי מלח חמים - גם למים הקרים ישנה יכולת השפעה דומה אם כי  מים חמים עשויים לעזור למלח להתמוסס מהר יותר.

  3. ג'ינג'ר: מדובר בצמח טרופי המשמש בדרך כלל כתוסף תזונה, שיכול לעזור בטיפול במגוון בעיות בריאותיות - דוגמת בחילות, הצטננות ותופעות לוואי של טיפול כימותרפי. בדומה לדבש, גם הוא מכיל תכונות נוגדות חימצון, אנטי מיקרוביאליות ואנטי דלקתיות. כמו כן, יש לו טעם חריף, הממריץ את ייצור הרוק, ויכול לסייע בשיפור יובש בפה או בגרון. ניתן לצרוך שורש ג'ינג'ר טרי או יבש, כתוסף תזונה או כתוספת לדבש בתה - במטרה לסייע לסיכוך השיעול.

  4. לנשום אדים חמים: הדבר עשוי לסייע בשחרור גודש באף, לצד הקלה בכאב גרון. ניתן לנשום אדים באמצעות מקלחת חמה או מעל סיר מים רותחים. כאשר הסיר רותם, יש להוריד אותו מהכיריים ולהניח את הפנים מעליו - לאחר עטיפת הראש במגבת כדי ללכוד את האדים. חשוד לזכור שלא להתקרב אליו מדי - כדי שלא תתקבל כוויה.

  5. מכשיר אדים: מדובר בכלי המאפשר שמירה על רמת לחות באוויר, כך שהוא מסייע בהגנה על הסינוסים במהלך החורף או כאשר חיים באקלים יבש. במידה ועושים שימוש במכשיר כזה - חשוב להקפיד להחליף את המים לעיתים קרובות כדי שהמכשיר לא יוביל לפיזור עובש וחיידקים בחדר.

  6. מטהר אוויר: הדבר עשוי להיות שימושי במיוחד עבור אלו הסובלים מאלרגיה עונתית, שכן הם מסייעים בהסרת האלרגנים. חשוב להקפיד ולנקות את המטהר בצורה קבועה כדי להבטיח שהמסננים יפעלו כראוי.

  7. הקפידו לשתות מים: אחת הדברים הקלות ביותר לשפר את מצב השיעול הוא לוודא שהאזור נשאר לח. כמו כן, כך ניתן לסייע לחולים להחזיר את הנוזלים שאבדו כתוצאה מהזעה או נזלת.

  8. פרוביוטיקה: נטילתה באופן יומיומי או הגברת הצריכה שלהם באמצעות מקורות טבעיים - כמו יוגורטים וגבינות - יכולה לסייע להחזרת האיזון בגוף, במיוחד כאשר חולים.

  9. לאכול אננס: מדובר בתוספת אולטימטיבית לתזונה, שכן הוא מכיל ויטמין C, אשלגן ומגנזיום, ומסייע בחיזוק המערכת החיסונים באמצעות העשרת הגוף בוויטמינים ומינרלים חיוניים. בנוסף, הוא מכיל ברומלין, אנזים הידוע בשל תכונותיו האנטי דלקתיות.

  10. תה עם נענע: העלים הללו מפורסמים בשל פוטנציאל הריפוי שלהם. בין היתר, הם מכילים מנטול - נוגד גודש טבעי - ומסייעים בהרגעת כאבי גרון ובהתמודדות עם ליחה. בנוסף, כאשר צורכים את הנענע באמצעות תה חן, היא יכולה לספק לך נוזלים נוספים.