2023 - כאן, אלכוהול - בחוץ: שנת 2022 מתקרבת לקיצה, וזה הזמן עבור אנשים רבים לחשוב אילו החלטות הם רוצים לקחת איתם אל השנה החדשה - מבניית שרירים וירידה במשקל ועד למציאת משמעות עמוקה יותר לחייהם. בעוד רבות מהחלטות אלו קשות ליישום וכנראה שייקח זמן כדי לראות תוצאות בהקשרן, ויתור על אלכוהול למשך חודש בלבד יכול להוביל לשינויים בולטים מאוד.

 "ינואר יבש", או ויתור על אלכוהול למשך החודש הראשון של השנה, היא החלטה פופולרית לקראת השנה החדשה, שעשויים להיות לה שלל יתרונות (ביניהן, גם סיוע לירידה במשקל). ישנם גם אנשים שמנסים טרנד חדש הנקרא "ינואר לח", בו מוגבלת צריכת האלכוהול במקום עצירתה לגמרי. כך או כך, צמצום משמעותי או ויתור מוחלט על אלכוהול למשך חודש יכול להציע מגוון עצום של יתרונות בריאותיים. מומחי תזונה פירטו שישה מהם, והרי הרשימה:

1. אתם עשויים להרגיש שמחים יותר
"אלכוהול הוא מבחינה טכנית מדכא, והכללתו בתזונה עלולה לגרום לאנשים מסוימים להרגיש תופעות לוואי נפשיות שליליות ברגע שההשפעות הראשוניות של האלכוהול פוגעות", אומרת הדיאטנית לורן מנאקר. "ויתור על אלכוהול למשך חודש עשוי לעזור לכם להרגיש מאושרים יותר ולשפר את בריאותכם הנפשית."

למעשה, מחקר אחד מ-Canadian Medical Journal Association מצא שאלו שנמנעו תמיד משתייה או הפסיקו לשתות, דיווחו על איכות חיים טובה יותר ו"שיפור גדול יותר ברווחה הנפשית".

2. אתם עשויים להוריד במשקל
ישנה יותר מדרך אחת שבה הפסקת אלכוהול למשך חודש יכולה לעזור לכם לרדת במשקל. ראשית, אלכוהול מכיל יותר קלוריות לגרם (7 קלוריות לגרם) מאשר שני מאקרו-נוטריינטים נפוצים, חלבון ופחמימות, שהינם רק 4 קלוריות לגרם. "מכיוון שצריכה של יותר מדי קלוריות יכולה לתרום לעלייה במשקל, הפחתת האלכוהול עשויה לתמוך במסע הירידה במשקל שלכם. זה נכון במיוחד אם אתם נוטה ללגום משקאות סופר-סוכריים ורוויי קלוריות כמו פינה קולדה פירותית. במקרה זה, הפסקת צריכת האלכוהול עשויה לחסוך כמה קלוריות נוזליות משמעותיות", אומרת מנאקר.

בנוסף, אוסף עדויות תומך בכך שאנשים נוטים לצרוך יותר קלוריות ממזון בעת ​​שתיית אלכוהול, מה שעלול בסופו של דבר להוביל לעלייה במשקל.

עם זאת, מחקרים עדיין לא קבעו קשר ברור של סיבה ותוצאה.

מתחת לגיל 40 ושותים אלכוהול? זה המחקר שלא תשמחו לקרוא

3. אתם עשויים לישון יותר טוב
בזמן שאולי אתם מרגישים שכוס יין לפני השינה יכולה לסייע לכם להירדם יותר בקלות, לאלכוהול יש בדרך כלל השפעת שלילית על איכות השינה.

"צריכת אלכוהול מופרזת מעכבת ויסות נורמלי של חלבונים וגנים ביממה, ויכולים לקחת שבועות עד שזה יחזור לקדמותו. במילים אחרות, שנת היופי שלכם היא הקורבן ומשלמת את המחיר כשאתם חוגגים", אומרת דיינה טראוט, בעלת תואר שני בתזונה ובריאות הציבור. 

כפי שמסבירה טראוט, לוקח זמן ללוח הזמנים של השינה שלכם לחזור לשגרה לאחר תקופה ארוכה של שתייה. אז אם תפסיקו עם אלכוהול למשך חודש אחד - אתם עשויים להבחין בשיפור בשינה שלכם עם הזמן.

מכור לאלכוהול (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
מכור לאלכוהול (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

4. אתם עשויים לפתור בעיות עיכול
חוויתם בעיות עיכול לאחרונה? הפסקת אלכוהול למשך חודש עשוייה להוות אחת מהדרכים להקל על המצוקות הללו.

"צריכת אלכוהול מוגזמת מעכבת ייצור תקין של אנזימי עיכול, מה שאומר שהם לא יכולים לפרק את מה שאתם אוכלים, והאוכל נשאר לשבת לא מעוכל בבטן. זה לא רק פוגע ברירית הקיבה, אלא זה גם מייצר גזים לא רצויים, נפיחות ובעיות עיכול - לא כיף!" אומרת טראוט.

5. אתם עשויים לפתור בעיות עור ומפרקים
תופעות לוואי של דלקת, כמו בעיות עור וכאבי מפרקים, עלולות להתפוגג במהלך החודש כאשר אתה מוותר על אלכוהול.

"אלכוהול מוגזם פוגע בדופן המעי, וגורם לדלקת מקומית ובכל הגוף", אומרת טראוט. "כמה לילות רעים יכולים למעשה לגרום לדלקת כרונית ומתמשכת בגוף שלכם - אז מה שחשבתם שמקורו ב-'הזדקנות' או ב-'עור רע', יכול להיות בעצם אשמת האלכוהול!"

לדוגמה, מחקר אחד בו השתתפו למעלה מ-3,000 נשים מצא כי משתתפים ששתו יותר משמונה משקאות אלכוהוליים בשבוע העלו באופן משמעותי את היווצרות הקמטים בפנים העליונים, הנפיחות מתחת לעיניים ואובדן הנפח במרכז הפנים, מאשר אלו ששתו פחות או כלל לא.

אמנם ייתכן שלא תחוו היפוך אנטי-אייג'ינג מוחלט לאחר חודש, אך הפסקה זו עשויה לעודד אתכם בכל מקרה להפחית את צריכת האלכוהול למינימום כדי לתמוך בהזדקנות בריאה.

6. אתם עשויים לחזק את המערכת החיסונית
"עודף אלכוהול משנה את פלורת המעיים במיקרוביום שלכם לרעה, ובמהירות. שינויים אלה מחלישים את ההגנה של הגוף שלכם, ומעמידים אתכם בסיכון מוגבר לחלות!" אומרת טראוט.

ויתור על אלכוהול, לפיכך, תומך בהגנה החיסונית הטבעית של הגוף.