הנאה מחיים מאושרים, פעילים ובריאים לאחר גיל 60 תלויה ברמת הבריאות באותה מידה כמו בגיל: לפיכך, שינויים והרגלים פשוטים באורח החיים יכולים להשפיע לטובה בכל גיל, אך במיוחד עבור קשישים.

לגזור ולשמור: תשעה הרגלים תזונתיים שאתם חייבים לאמץ ב-2023

"בעבר, ברגע שחלית מאוד, סביר להניח שתמות", מסביר דניאל ליברמן, פרופסור לביולוגיה התפתחותית אבולוציונית באוניברסיטת הרווארד, "אבל עם הטיפולים של היום, אנחנו יכולים להחזיק את החולים בחיים במשך עשרות שנים".

עם זאת, "עלינו להפסיק להתמקד כל כך הרבה בתוחלת החיים ולהתמקד יותר בתקופה הבריאה", הדגישו המומחים. תוחלת החיים הממוצעת בארצות הברית היא 77 שנים, בעוד שתוחלת החיים הבריאה הממוצעת היא 63 שנים. 

"עבור בני 65 עד 74, לכ-18% יש לפחות מוגבלות אחת, בעוד שכמעט 25% מבני 75 ומעלה סובלים מנכות כלשהי", מסבירה פרופסור לינדה שניידר. "התמקדות בהרגלים בריאים, וביטול הרגלים מזיקים הם חיוניים על מנת שנוכל להנות משנים של בריאות טובה 'ללא מחלות כרוניות וכאלו אשר מפריעות להזדקנות'", הוסיפה.

ואלו הם ההרגלים מהם כדאי להיפטר, כדלקמן:

  • עצלות: אם אנו מאפשרים לעצמנו להיגרר לאורח חיים הכולל יותר ויותר ישיבה עם הגיל, מספר מומחים טוענים כי ישיבה מתמשכת מהווה איום על הבריאות לא פחות מעישון. אי תנועה מספיקה קשורה להזדקנות מוקדמת ברמת התא.
  • עלייה במשקל: שמירה על משקל תקין יכול להוות גורם מכריע לאחר גיל 60. קילוגרמים נוטים להצטבר ככל שעולה הגיל, ולכן, אכילת חלבון והקפדה על פעילות גופנית הם בין גורמי המפתח לתמיכה בבריאות השרירים.
  • תזונה לא בריאה: תזונה בריאה ומזינה יכולה להאריך את חיינו, וכך, מחקרים מראים כי תזונה ים תיכונית יכולה לסייע בהורדת שיעורי מחלות לב ולהאריך חיים.
  • ירידה בתפקוד המוח: אנשים רבים מעל גיל 60 נמצאים בפנסיה, או שמחפשים להאט את הקצב. למרות שהדבר יכול להציע יתרונות רבים, חשוב לא לאפשר לבריאות המוח להידרדר במהלך התקופה הזו. מחקר בריטי שעקב אחרי מעל 3 אלף נבדקים עובדי ממשלה, מצא כי הזיכרון לטווח הקצר שלהם ירד ב-40% לאחר פרישתם.
  • בידוד מחברים ומשפחה: שמירה על קשרים בריאים עם חברים ומשפחה ככל שמתבגרים חשובה למען הבריאות והאושר האישי. ברגע שאת/ה חלק מקהילה, הדבר הוא קריטי לבריאות הנפשית והפיזית.