בעקבות אירוע האלימות החמור שהתרחש השבוע בבית החולים סורוקה בבאר שבע, קיימו הבוקר (רביעי) ועדי הרופאים והעובדים אסיפת הסברה. ביקורי הרופאים במחלקות והפעילות במרפאות יחלו בשעה 10:00, וחלק מהניתוחים יתעכבו. זאת, לאחר אירוע האלימות שאירע בבית החולים לאחר שזוג הורים, דנה ואוראל בן דוד, תקפו את ד"ר יריב פרוטכמן, רופא ילדים בכיר וגרמו לו לחבלות.

בגלל חילוקי דעות על הטיפול: הורים הגיעו עם בנם לסורוקה ותקפו רופא

ד״ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה, אמר במחאה: "אני רוצה שבבית חולים לא תהיה אלימות. אין מצב שאנחנו ממשיכים לעבוד בסיטואציה שבה עובד שבא להציל חיים מסיים את היום שלו במיון. אף אחד מבני הזוג לא היה בשליטה, אם היה להם נשק אני מפחד לחשוב מה היה קורה. פעם הבאה שזה יקרה, זה לא יסתיים בעצרת. אנחנו כהנהלה עוקבים אחרי המקרים האלה, לא נעבור בשקט על פסיקות מקלות. ד״ר פרוכטמן ישב בחדר שלו ויצא לעזור לצוות המנהלי, אני מודה לו שהוא יצא להגן על עמיתיו ומחזק אותו עם ההתמודדות המנטלית הלא פשוטה. אין מצב שבית חולים זה מקום שמותר להרביץ בו ובבית משפט אסור".

ד''ר יריב פרוכטמן (צילום: שרון אדרי, דוברות סורוקה)
ד''ר יריב פרוכטמן (צילום: שרון אדרי, דוברות סורוקה)

כמו כן, פרופ' ציון חגי, יו״ר ההסתדרות הרפואית הדגיש כי ההסתדרות הרפואית תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להיאבק באלימות במערכת הבריאות: "השביתה היא שביתת אזהרה בלבד, וככל שהמדינה לא תפעל לאלתר לחיזוק מערכי האבטחה ולהאצת הליכי החקיקה להחמרת הענישה והאכיפה - נשבית את המערכת כולה". הוא הוסיף כי "זאת דרך שצריך לגנות אותה ולפעול נגדה בכל יום. אנחנו מוטרדים מזה שבבית המשפט ההליך נמשך זמן ארוך, צריך הליך מהיר".

עו"ד רינת אפרים יהב, שמייצגת את האם מטעם הסניגוריה הציבורית מסרה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט. מדובר באם עם מוגבלות המוכרת כנכה מאה אחוז על ידי ביטוח לאומי ומתמודדת עם פוסט טראומה קשה". עורכת הדין ציינה כי: "האם הביעה צער עמוק על האירוע ונמצאת כרגע במצב נפשי קשה. היא שיתפה פעולה עם החוקרים ומסרה גרסה להשתלשלות האירועים. אנו מקווים שבקרוב היא תשוחרר ותחזור לטפל בבנה".

מחאה בבית החולים סורוקה נגד האלימות כלפי הצוות הרפואי (צילום: ארנולד נטייב)
מחאה בבית החולים סורוקה נגד האלימות כלפי הצוות הרפואי (צילום: ארנולד נטייב)

כאמור, האסיפה מתקיימת לאחר שדנה ואוראל בן דוד, בני זוג בשנות ה־20 לחייהם מירוחם, תקפו שלשום את ד"ר יריב פרוכטמן, רופא ילדים בכיר בסורוקה, וגרמו לו לחבלות לאחר שלא היו מרוצים מהטיפול בבנם. השניים נעצרו. בית משפט השלום בבאר שבע האריך אתמול את מעצרו של הבעל, והאישה נשלחה למעצר בית. בני הזוג דרשו טיפול מיידי בילד, ולאחר מכן החלו לאיים על הרופא ולתקוף אותו. השוטר המוצב בנקודת המשטרה בבית החולים הוזעק למקום, טיפל באירוע ועיכב את שני החשודים.

בני הזוג דרשו טיפול מיידי בילד, ולאחר מכן החלו לאיים על הרופא ולתקוף אותו. השוטר המוצב בנקודת המשטרה בבית החולים הוזעק למקום, טיפל באירוע ועיכב את שני החשודים.

בהודעה שפרסם בית החולים נכתב כי "ההורים התקיפו את הרופא פיזית ומילולית, והוא פונה למלר״ד לקבלת טיפול רפואי". עוד צוין כי "הוזעקו צוות הביטחון והשוטר שמוצב בבית החולים, וההורים נלקחו לחקירה במשטרה".

ממשרד הבריאות נמסר: "אירוע חמור ומטלטל זה הוא ביטוי נוסף לאלימות הקשה המופנית כלפי אנשי צוות רפואי - מצב שאינו מתקבל על הדעת וראוי לכל גינוי. במסגרת המאבק בתופעה פסולה זו קודמו מהלכים רבים, בכללם הצבת שוטרים בבתי החולים, בהם סורוקה, קודמה חקיקה להחמרה של הענישה והוקצו בנוסף משאבים רבים למיגור התופעה גם במרפאות הקהילה".

עוד הוסיפו: "משרד הבריאות מכיר בעובדה כי אין בפתרונות אלו כדי למגר את התופעה ללא נקיטת יד קשה על ידי גורמי האכיפה, וקורא לכלל הגורמים למצות את הדין עם הפושעים במקרה חמור זה ובכל המקרים".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הדגיש כי "אלימות כלפי אנשי צוות רפואי היא תופעה בלתי נסבלת, ומשרד הבריאות יפעל בכל הדרכים האפשריות כדי להבטיח את שלום הצוות המטפל והמטופלים עצמם".