"עדיף להכין את הפופקורן באופן עצמאי בבית ובכך גם ליהנות מהטעם וגם להרוויח יתרון תזונתי בריא", כך ממליצה מנהלת השירות הדיאטטי בשירותי בריאות כללית במחוז דן־פתח תקווה, מריאנה אורבך, לקראת יום הפופקורן הבינלאומי שיחול מחר (חמישי). אורבך מספקת שורת המלצות להכנת הפופקורן באופן בריא יותר ולצריכת חטיפים תחליפיים בריאותיים דיאטטיים אחרים.

"אפשרי לקנות גרגירי תירס קלויים להכנת פופקורן, אבל חשוב לקנות אותם כחומר גולמי כפי שהוא וללא תוספות שונות", היא מסבירה. "בעת הכנתם ניתן להכניסם לקערית מפלסטיק המיועדת למיקרו, ואז להכינם. בכך הם מכילים כמות מופחתת של קלוריות, ובנוסף מזינים ומשביעים. לעומת זאת, הפופקורן המצוי באריזות מוכנות להכנה במיקרוגל עשיר בשומן רב ונושא עמו גם קלוריות רבות".

אורבך גם ממליצה על תחליפים בריאותיים. "ירקות טריים ומבושלים מספקים לנו כמות גדולה של סיבים תזונתיים, אשר חיוניים לשמירה על בריאות תקינה באופן כללי ובפרט בריאות מערכת העיכול", היא אומרת. "בהתייחס לעודף משקל ושמירה על משקל, נוכחות הסיבים בקיבה יוצרת תחושת שובע, ומאפשרת שליטה טובה יותר על צורכי והרגלי האכילה".

לדבריה, ירקות חורף עשירים גם בוויטמינים, ובכך מחזקים את המערכת החיסונית. "ניתן להפוך מזונות פשוטים אלה לחטיפים מזינים טעימים ודלי קלוריות. לדוגמה לחתוך לרצועות מגוון ירקות כמו פלפל אדום, גזר, מלפפון, קורלרבי, כרוב, כרובית ושעועית ירוקה. לסדר בצלחת ענקית ושטוחה את הירקות לפי קבוצות במגוון צבעים ולפזר עליהם תערובת זעתר או סומק. אפשרי גם לחתוך ארטישוק לרצועות, לבשל במי מלח ולתבל בלימון".

עוד היא ממליצה על קטניות מבושלות או קלויות: "קטניות קלויות הן 'נשנוש' טעים, משביע, מזין מאוד וחמים במיוחד לימים הקרים, כמו למשל גרגירי חומוס, גרגירי אפונה יבשה ופולי סויה. חשוב לשים לב כי הקטינות אינן מטוגנות, נטולות מלח וללא צבעי מאכל". לדבריה, גם יש לשים לב לכך ששלושה רבעים של כוס קטניות שווה לפרוסת לחם אחת. לכן ניתן ל"נשנש" מהן, אך במידה.

לעומת זאת, היא ממליצה להיזהר מאכילת פיצוחים בכמויות גדולות, אשר מכילים קלוריות רבות וכן מחטיפים מלוחים למיניהם, המכילים כמויות גדולות של שומן וקלוריות. "חשוב להיזהר מפיתוי של אכילת עוגיות שכביכול נראות קטנות, אך המראה המוקטן מטעה ואנו מתפתים לאכול מהן כמות גדולה יותר - וכך מבלי להרגיש גומרים את כל החבילה", היא מסבירה. "חשוב גם להמעיט בצריכת המתוקים למיניהם, שוקולד לסוגיו השונים, חטיפי חלבה ופירות יבשים".

לדבריה, מהמשקאות החמים מומלץ להימנע כמה שיותר ממשקאות השוקו, הקקאו והשוקולד השונים, המכילים כמויות גדולות של שומן וקלוריות. לעומת זאת, מומלץ להרבות בשתיית תה הצמחים לסוגיו השונים, אשר אינו מכיל קלוריות והוא גם בעל תכונה מרגיעה. ניתן גם לשלב משקאות מרק חמימים המורכבים מירקות טריים.