לראשונה: מחקר חדש שנערך בישראל חשף ממצאים ראשונים שמעידים על קשר בין קריאה וקוצר ראייה בקרב האוכלוסייה החרדית. מדובר בממצא ראשון מסוגו המבוסס על מדידות אובייקטיביות, אשר תומך בהערכות שנשמעות בעולם החרדי ובעיקר על ידי הורים לילדים בגיל הצעיר. 

כאמור, מחקרים מראים ששכיחות קוצר הראייה (מיופיה) גבוהה מאוד (80%) בקרב חרדים לעומת האוכלוסייה הכללית (30%).רבים חושבים שהסיבה לכך היא שעות רבות של קריאה ממרחק קרוב. אולם, עד היום ההערכות בנושא זה התבססו על שאלונים ותצפיות בלבד. 

כעת פורסם לראשונה מחקר חדש בישראל שבוצע בחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה ירושלים ומדד בצורה אובייקטיבית מרחק עבודה מקרוב בקרב סטודנטים ותלמידי ישיבה. ממצאי המחקר העלו שחרדים קוראים מספר וצופים בטאבלט ממרחק קרוב יותר מאשר לא חרדים.

פרופ' אריאלה גורדון שאג, ד"ר עינת שניאור וד"ר רביד דורון, חוקרות בחוג לאופטומטריה, ד"ר איילת גולדשטיין מהחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה בשיתוף עם ד"ר ליסה אוסטרין מאוניברסיטת יוסטון’ בחנו את ההשערה שעבודה מקרוב משפיעה על קוצר ראייה.

באמצעות מכשיר קטן אשר מוצמד לידית המשקפיים ומודד באופן אובייקטיבי מרחק עבודה, הן מדדו את מרחק הקריאה והכתיבה מדף מודפס וצפיה ומשחק בטאבלט בשתי קבוצות נבדקים: סטודנטים ובחורי ישיבה, חרדים ולא חרדים. ממצאי המחקר העלו שחרדים קוראים מספר וצופים בטאבלט ממרחק קרוב יותר מאשר לא חרדים.

המחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal Ophthalmic and Physiological Optics השווה התנהגות לקרוב, בבנים בגילאי 33-18 שנים חרדים (30 משתתפים שלמדו בחינוך החרדי בתקופת בית הספר היסודי), ולא חרדים (38 משתתפים, שלמדו בבית ספר ממלכתי או ממלכתי דתי בתקופת בית הספר היסודי). 

המשתתפים עברו בדיקת ראייה כדי לוודא שרק משתתפים עם ראייה תקינה ישתתפו במחקר. לאחר מכן, המשתתפים התבקשו לבצע 4 משימות שונות לקרוב למשך 10 דקות: לקרוא בספר, לפתור סודוקו או תפזורת, לצפות בסרטון בטאבלט ולפתור תשחץ בטאבלט. במהלך המשימה המשתתפים התבקשו להרכיב משקפיים (גם משתתפים שלא זקוקים למשקפיים הרכיבו משקפיים עם עדשות ללא מספר) כאשר על מוט המשקפיים הורכב מכשיר קטן, clouclip, דמוי דיסק און קי, שמודד את מרחק המבט כל 5 שניות. 

ממצאי המחקר הראו שחרדים קוראים מספר וצופים בטאבלט במרחק קרוב יותר מאשר לא חרדים. תוצאות אלה מספקות בפעם הראשונה ממצא המבוסס על מדידות אובייקטיביות, אשר תומך בהערכות שנשמעות בעולם החרדי ובעיקר על ידי הורים לילדים בגיל הצעיר. כמו כן נמצא, כצפוי, קוצר ראייה גבוה יותר אצל חרדים.

מחקר זה אומנם בוצע על משתתפים שאינם ילדים, אך החוקרות מעלות סברה שיתכן שהרגלי עבודה מקרוב נרכשים בגיל הצעיר, בעת התקופה הקריטית להתפתחות מערכת הראייה וממשיכים לבגרות. לדעת החוקרות, יתכן שהרגלי עבודה לקרוב משפיעים על התפתחות קוצר ראייה ולכן רואים קוצר ראייה גבוהה יותר בחרדים. לדעתן נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשר טענה זאת.