דמנציה מוגדרת כתסמונת המאופיינת באיבוד הזיכרון, החשיבה, ההתנהגות, השפה והיכולת לבצע פעולות יומיומיות. דמנציה פרונטו-טמפורלית (FTD), שלאחרונה נודע כי השחקן ההוליוודי המפורסם ברוס וויליס סובל ממנה, היא אחת הצורות הפחות נפוצות של דמנציה, ומהווה רק 2% מהאבחנות. מחלת אלצהיימר היא הסוג השכיח ביותר בעולם.

איך נדע מראש אם גם אנחנו עשויים לחלות בדמנציה? הנה כמה סימנים שעלולים להוביל לכך.

דמנציה, אלצהיימר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
דמנציה, אלצהיימר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

תרומת כסף

חלוקת כסף לזרים עשויה להיות סימן אזהרה מוקדם למחלת אלצהיימר, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת דרום קליפורניה ואוניברסיטת בר-אילן בישראל, שקישר בין אלטרואיזם פיננסי לשלבים המוקדמים של המחלה.

התוצאות, שפורסמו בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease, הצביעו על כך שאלו שהיו בסיכון גבוה יותר לפתח מחלת אלצהיימר היו גם מוכנים יותר לחלק כסף לאדם שלא פגשו קודם לכן. ד"ר דיוק האן, פרופסור לנוירופסיכולוגיה באוניברסיטת דרום קליפורניה שהוביל את המחקר, אמר: "ההערכה היא שהבעיה בהתמודדות עם כסף היא אחד הסימנים המוקדמים של מחלת האלצהיימר".

כסף מזומן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
כסף מזומן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

נטייה להומור ולקומדיה

חוקרים מאוניברסיטת קולג' בלונדון גילו שאנשים שחלו נוטים יותר ליהנות מצפייה בקומדיות סאטיריות מאשר אנשים אחרים בני אותו גיל. לפי מחקר שפורסם ב-Journal of Alzheimer's Disease ב-2015, אנשים עם המחלה מתחילים להעדיף בדיחות סלפסטיק תשע שנים לפני שמתחילים תסמיני דמנציה טיפוסיים.

בנוסף, נמצא גם כי אנשים עם FTD נוטים יותר למצוא אירועים טרגיים מצחיקים, או לצחוק מדברים שאחרים לא מגדירים כמצחיקים. החוקרים אומרים ששינויים אלה בהומור עלולים להיגרם על ידי התכווצות המוח באונות הקדמיות.

מיסטר בין בארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)
מיסטר בין בארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)

בגדים מרושלים

לבישת בגדים רפויים, לא הולמים ולא תואמים עשויה להיות סימן נוסף למחלת אלצהיימר. חוקרים מתארים אנשים עם דמנציה ככאלו שפחות מסוגלים להתלבש בעצמם, הם זקוקים לעידוד ולעזרה, ולכן הם נוטים להישאר בבגדים לא מסודרים ובמצב ירוד.

בגדים (צילום: Pixabay)
בגדים (צילום: Pixabay)

נהיגה רעה

אובדן זיכרון יכול לגרום לחולה אלצהיימר להיות לא טוב בנהיגה. המחלה עלולה להשפיע על מיומנויות מוטוריות, זיכרון ותהליכי חשיבה, לגרום להם להגיב לאט ורע בעת נהיגה במכוניות ולבצע שינויים פתאומיים בכביש.

נהיגה ברכב (צילום: אינגאימג)
נהיגה ברכב (צילום: אינגאימג)

עלבונות והתנהגות לא הולמת

השמעת עלבונות במצבים לא הולמים עשויה להיות עוד סימן אזהרה למחלה. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, גילו שאנשים עם FTD נוטים יותר להשתמש בניבולי פה. לדברי מומחים, גם להסתובב עירום בפומבי ולפגוע בזרים הם כולם סימנים למחלה.

קליפת המוח הקדם-מצחית באונות הקדמיות של המוח היא החלק השולט בבקרת ההתנהגות שלנו, אך כאשר יש לך מחלת אלצהיימר, חלק זה של המוח מתכווץ.

 מאגודת האלצהיימר נמסר: "מצבים אלו יכולים להיות מאוד מבלבלים, מטרידים, טראומטיים או מתסכלים עבור האדם הסובל מהדמנציה, כמו גם עבור הקרובים אליו. ייתכן שהאדם עם הדמנציה לא יבין מדוע התנהגותו נחשבת בלתי הולמת".