שיטה חדשה מסוגלת לחזות את הסיכון של אדם לירידה קוגניטיבית על סמך מידת האיזון הגופני שלו. חוקרים מיפן הצליחו לאחרונה לפתח שיטה חדשה לניבוי בעיות קוגניטיביות על פי איזון הגוף, על פי Neuroscience News, המצטט את BMC Geriatrics.

רוצים עצמות חזקות שלא יישברו בקלות? אלה המזונות שכדאי שתאכלו
מחקר חדש חשף: זוהי השיטה שמסוגלת למנוע תגובות אלרגיות לבוטנים

סיכונים מוגברים

חוקרים מאוניברסיטת צוקובה חשפו מדד חדש של איזון פיזי שיכול לסייע בזיהוי סיכון לפתח מחלת אלצהיימר (AD) אצל בני אדם. MCI הוא מצב רפואי המאופיין בשינויים עדינים ביכולת הקוגניטיבית. מכיוון שלאנשים עם מצב זה יש סיכון מוגבר להתקדמות מחלת אלצהיימר, זיהוי מוקדם של MCI יכול להנחות התערבויות רפואיות שיכולות למנוע החמרה של המצב.

תפקוד וסטיבולרי

בעיות שיווי משקל מתרחשות אצל אנשים עם מחלת אלצהיימר שיש להם תדירות גבוהה של נפילות, והן נובעות משינויים בתפקוד הוסטיבולרי, האחראי על שיווי משקל ותחושת כיוון מרחבי. נכון לעכשיו, יש מעט אפשרויות לבדיקת הומאוסטזיס יעילה באוכלוסייה הכללית, וזו הבעיה שחוקרים באוניברסיטת צוקובה שואפים לטפל בה.

דמנציה, אלצהיימר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
דמנציה, אלצהיימר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

התערבויות מוקדמות למניעה

"התערבויות מוקדמות חיוניות למניעת מחלת אלצהיימר", אומרת החוקרת הראשית של המחקר, פרופסור נאויה יהגי. "מאחר ושינויים בתפקוד הווסטיבולרי קשורים הן ל-MCI והן למחלת אלצהיימר, המחקר נועד לפתח שיטה חדשה להערכת השינויים הללו ביעילות האוכלוסייה הכללית", הוסיפה.

שיטת הערכה חדשה
לאחר מכן החוקרים יצאו לתכנן שיטה חדשה להערכת שיווי משקל ותפקוד וסטיבולרי באמצעות לוח איזון גומי קצף של Nintendo Wii. המדד נקרא ה-Visual Dependency Index of Stability (VPS). משתתפים מתנדבים בריאים, בגילאי 56-75, ללא ליקוי קוגניטיבי משמעותי, סיימו בהצלחה בדיקות של מדד VPS וכן מדדים של תפקוד קוגניטיבי.

תוצאות מפתיעות

"התוצאות היו מפתיעות", מסבירה פרופסור יהגי, "ציוני VPS נמצאו קשורים באופן מובהק לפגיעה קוגניטיבית, שהוערכה באמצעות מדד Montreal Cognitive Assessment Index, כלי נפוץ לבחינת יכולת קוגניטיבית". יתרה מזאת, לסולם היו רגישות וסגוליות גבוהות יחסית, מה שמצביע על כך שהוא הצליח ללכוד בקלות רמזים חשובים כדי לציין אם אדם נמצא בסיכון לפיתוח מחלת אלצהיימר.

אפשרויות טיפול חדשות

פרופסור יהגי מסבירה שהשיטה החדשה יכולה להיות דרך זולה ונגישה לבדיקת ליקויים קוגניטיביים באוכלוסייה הכללית, ולכן זיהוי מוקדם ומדויק של MCI יכול להוביל לאפשרויות טיפול חדשות שיכולות לשפר משמעותית את התוצאות עבור אנשים בסיכון המחלה.