מחקר חדש שנעשה בפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר-אילן, מצא כי ניתן לאבחן סוכרת הריונית חודשים לפני הזמן בו היא לרוב מתגלה. פרופ' עמרי קורן עמד בראש צוות חוקרים ישראליים ובינלאומיים שהדגימו כי ניתן לאבחן סוכרת הריונית (GDM) עוד בשליש הראשון. במחקר שותף גם פרופ' יורם לוזון מהמחלקה למתמטיקה ומרכז המח באוניברסיטת בר-אילן.

סוכרת הריונית (GDM) היא מצב בו נשים ללא סוכרת מפתחות אי-סבילות לגלוקוז במהלך ההיריון. כ-10% מהנשים ההרות ברחבי בעולם לוקות בסוכרת הריונית, אשר מאובחנת כיום בשליש השני של ההיריון. מחקר חדש זה הוא אחד הראשונים שהראה ניבוי אמין של סיבוך הריוני זה חודשים לפני הזמן שבו הוא לרוב מאובחן.

ישנם הבדלים ניכרים במיקרוביוטה של המעי (אוכלוסיית החיידקים הנמצאת במעיים של בני אדם ובעלי חיים) בין נשים בשליש הראשון של ההיריון אשר מפתחות מאוחר יותר סוכרת הריונית לבין אלו שאינן מפתחות סוכרת הריונית. הבדלים אלו קשורים לסמני דלקת, כאשר בקרב נשים המפתחות סוכרת הריונית נמצאו רמה גבוהה יותר של דלקת ורמות נמוכות יותר של מטבוליטים מועילים.

במחקר נאספו דגימות של צואה ונסיוב מנשים הרות במהלך השליש הראשון להריונן. פרופילי המיקרוביוטה, המטבוליטים, הדלקת וההורמונים אופיינו. תזונה, עישון והרגלים אחרים של אורח החיים תועדו, ונתונים קליניים/רפואיים נאספו מרשומות בריאות דיגיטליות. באמצעות התוצאות של אפיונים אלו, בשילוב נתונים אחרים שנאספו, פרופ' יורם לוזון, מהמחלקה למתמטיקה והמרכז הרב-תחומי לחקר המוח ע"ש גונדה (גולדשמיד), בנה מודל למידה חישובית אשר יכול לחזות בצורה מדויקת אילו נשים היו ממשיכות לפתח סוכרת הריונית ואילו לא.

לאחר מכן, החוקרים הדגימו במודלים של בעלי-חיים כי העברת צואת השליש הראשון של נשים אשר המשיכו לפתח סוכרת הריונית מובילה להעברת פנוטיפ הסוכרת לעכברים נקיים מחיידקים, דבר המצביע על כך שלמיקרוביום המעי יש תפקיד בתיווך התפתחות המחלה.

ממצאי המחקר אינם ספציפיים לאוכלוסייה. מודל המיקרוביום, למשל, יכול לנבא סוכרת הריונית בקרב נשים סיניות, והתוצאות שהתקבלו מהעכברים שוכפלו בקבוצות פיניות ואמריקאיות.

פרופ' קורן מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר-אילן אמר כי "זיהוי נשים בסיכון לסוכרת הריונית בשלב מוקדם של ההיריון עשוי לאפשר מתן המלצות ייחודיות למניעת המחלה – כיום על ידי שינוי באורח החיים ויתכן שבעתיד על-ידי תוספת ספציפית פרה, פרו ופוסט-ביוטית". אם ניתן יהיה למנוע סוכרת הריונית, תהיה הפחתה משמעותית בתוצאות בלתי רצויות של סוכרת הריונית, עבור האם והצאצא, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, והדבר יטיב עם משפחות ברחבי העולם.

המחקר פורסם בכתב העת Gut.