הסיבות העיקריות לירידה בשמיעה הן:
פגיעה עצבית – הפגיעה היא בעצב השמיעה או באוזן הפנימית.
פגיעה הולכתית – בשל פגיעה באוזן החיצונית או/ו התיכונה נפגעת העברת גלי הקול אל האוזן הפנימית..
פגיעה מורכבת בכמה חלקים של האוזן, מה שמכונה פגיעה מעורבת.
1. לא תמיד מזהים אזעקה ולכן חשוב שיהיו אנשים קרובים שידאגו לעדכן בעת אזעקה. או אמצעים טכנולוגיים הקיימים היום כדי להנגיש את ההתראות.
2. בעקבות המצב הביטחוני עברו מוסדות חינוך רבים ללמידה בזום, המייצרת אתגרים רבים לכבדי שמיעה. הרעש הסביבתי, איכות השמע מהרמקולים של המחשב וחומרת ירידת השמיעה הם חלק מהגורמים היכולים להקשות על האזנה טובה וברורה לצורך למידה. לכבדי שמיעה מומלץ לוודא כי המצלמה פתוחה אצל משתתפי הפגישה כך שיתאפשר לראות את הדוברים וכי המשתתפים הנוספים בפגישה מדברים עד כמה שאפשר אחד אחד וממקום שקט. תנאים אלו יאפשרו הבנת דיבור מיטבית. כמו כן יש לבדוק כי:
- המכשירים טעונים או עם סוללות פעילות. לוודא שהמטען תקין או שיש סוללות זמינות.
- האוזניות/ פילטרים נקיים. לוודא שיש פילטרים להחלפה
- בהירות המסך טובה על מנת לראות את פני הדוברים השונים במהלך יום הלימודים באופן ברור (להקלה בקריאת שפתיים וברמזים ויזואליים נוספים).
- בשימוש בתוכנות כמו zoom או google meet בחרו בהגדרות תצוגה בהן תמונת הדובר מוגדלת, כך שניתן יהיה לראות את פניו ואת תנועות שפתיו בבירור.
- נסו לשבת בחדר שקט ככל הניתן בעת התחברות לשיעור או פגישה בזום.
הכל תלוי בסיבה שבגינה נגרמה הירידה בשמיעה. אם חוויתם ירידה פתאומית בשמיעה בעקבות חשיפה לרעש, חשוב להגיע בהקדם לבדיקת רופא ולקבל הפניה לבדיקת שמיעה. אם מדובר בירידה הולכתית בשמיעה, לרוב ניתן לטפל בה בעזרת רופא אף, אוזן גרון, אולם כשמדובר בירידה עצבית-תחושתית בשמיעה, בחלק מהמקרים הנזק בלתי הפיך וניתן לשיקום בעזרת מכשירי שמיעה.
לסיכום, בכל מקרה של חשש לירידה בשמיעה מומלץ לפנות לרופא א.א.ג ובמידת הצורך הרופא יפנה אתכם לבדיקת שמיעה במכון שמיעה.