הסיכון שבטיסה לאחר ניתוח נובע משילוב גורמים ייחודי לתנאי האוויר במטוס: לחץ האוויר הנמוך, רמות החמצן המופחתות, חוסר התנועה הממושך והיובש, כולם יחד פוגעים בהחלמת הרקמות המנותחות ומגבירים סיכון לקרישי דם.
מחקר חדש שנערך ברמב"ם ובפקולטה לרפואה ע״ש רפפורט בטכניון, בהובלת ד"ר יואב פיקל ופרופ׳ זלצר, מצא כי חשיפה לתנאי טיסה לאחר ניתוח אסתטי עלולה לפגוע בהישרדות הרקמה המנותחת ולהוביל לנמק, לפתיחת פצעים ולכישלון של מתלי עור - פיסות עור המחוברות לאספקת דם ומשמשות לכיסוי פצעים או שחזורים.
החוקרים הדגימו במעבדה שהדמיית תנאי טיסה (לחץ נמוך וחוסר חמצן יחסי) גרמה לפגיעה ממשית באספקת הדם לרקמה שנותחה, ובכך צנחה יכולת ההחלמה. "המטופלים חושבים שהסיכון נגמר כשנגמר הניתוח", מסביר ד"ר פיקל, "אבל למעשה, הימים הראשונים לאחריו הם הקריטיים ביותר. בזמן הזה אספקת הדם לרקמות עדיין לא יציבה, וכל שינוי בלחץ או בחמצן כמו שקורה בטיסה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך".
תופעת הנסיעות לניתוחים פלסטיים בחו"ל, המכונה "תיירות רפואית", מתרחבת בעשור האחרון. ישראלים רבים בוחרים לעבור ניתוחים במדינות כמו טורקיה, תאילנד או מזרח אירופה, שם העלויות נמוכות בעשרות אחוזים לעומת ישראל. הסיבות מגוונות: זמני המתנה קצרים, מחירים מפתים, ולעיתים אף הצעות "חבילה" הכוללות טיסה, לינה וניתוח. אך לצד הפיתוי הכלכלי, התוצאות הרפואיות עלולות להיות הרות אסון.
מחקר נוסף שבוצע אף הוא ברמב"ם ופורסם בכתב העת המדעי *Aesthetic Plastic Surgery*, ניתח נתונים של 56 מטופלים ישראלים שאושפזו בעקבות סיבוכים לאחר ניתוחים קוסמטיים שבוצעו בחו"ל במהלך 12 השנים האחרונות. הגיל הממוצע היה 37, ו־91 אחוזים מהמטופלים היו נשים. מרביתם עברו שאיבת שומן (71 אחוזים) ומתיחת בטן (68 אחוזים), ובממוצע עברו שני ניתוחים או יותר באותו מסע רפואי.
הממצאים מדאיגים: 59 אחוזים מהמטופלים הגיעו עם פתיחה של תפרים, 48 אחוזים סבלו מזיהומים חמורים, וכ־20 אחוזים נזקקו לניתוח חוזר בישראל. חצי מהמקרים שבהם נלקחו דגימות חיידקים הצביעו על נוכחות של זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, ממצא המעיד על סכנה בריאותית חמורה גם לצוותים הרפואיים המטפלים.
החוקרים מזהירים כי גם אם הניתוח בוצע בהצלחה במדינת היעד, עצם הטיסה חזרה מהווה סיכון רפואי בפני עצמו. "יש לזכור שהגוף נמצא במצב רגיש מאוד לאחר ניתוח", מסביר פרופ׳ זלצר. "הטיסה יוצרת שינוי בלחצים הפנימיים, מגבירה בצקות, מעכבת ריפוי, ועלולה לגרום לקריש דם ברגליים או לריאות. מדובר בסיכון ממשי לחיים".
המחקרים יוצגו בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית שייערך בחודש הבא. "ניתוחים פלסטיים, גם כשהם אסתטיים בלבד, הם הליך רפואי לכל דבר" מסביר פרופ' זלצר, "טיסה קצרה מדי לאחר ניתוח, אפילו של כמה שעות,עלולה להיות גורלית. אנחנו מבקשים מהמטופלים לחשוב על הבריאות לפני החיסכון. החיים יקרים יותר מכל דיל".