רבים חושבים שרעב הוא רק "חוסר כוח רצון", אבל בפועל מדובר במנגנון ביולוגי מתוחכם וחזק מאוד. אחד השחקנים המרכזיים במערכת הזאת הוא הורמון בשם גרלין, המכונה גם "הורמון הרעב". הגרלין מופרש בעיקר מהקיבה כשהיא ריקה, ונשלח דרך זרם הדם אל המוח כדי להעביר מסר ברור: הגוף זקוק לאוכל.
כלומר, ככל שמרזים יותר, הגוף עלול דווקא להגביר את תחושת הרעב בניסיון להחזיר את המשקל שאבד. במקביל, קיימת גם ירידה מסוימת בקצב חילוף החומרים. הגוף מנסה “לחסוך באנרגיה”, ולכן שורף פחות קלוריות. זו הסיבה שאנשים רבים מרגישים שבשלב הראשון של הדיאטה הירידה במשקל מהירה יחסית, אבל בהמשך מופיעים רעב חזק יותר, עייפות וקושי להתמיד.