חשבתם שכוס ביום זה בסדר? עכשיו מגיעה האזהרה

מחקר בינלאומי חדש ממליץ להגביל את צריכת האלכוהול למשקה אחד בלבד ביום, לגברים ולנשים כאחד. החוקרים מצאו שגם כמויות שנחשבו עד כה “מתונות” קשורות לעלייה בסיכון למחלות קשות ולמוות

ד"ר איתי גל צילום: אבשלום ששוני
עקבו אחרינו
בקבוקי אלכוהול. הסיכון מצטבר
בקבוקי אלכוהול. הסיכון מצטבר | צילום: Nati Shohat/Flash90
3
גלריה

המחקר נערך בידי צוות בינלאומי של חוקרים מארצות הברית, קנדה ובריטניה, שבחן 56 סקירות מחקריות שעסקו בקשר שבין אלכוהול לבריאות. החוקרים שילבו את הממצאים עם נתוני תמותה בארצות הברית כדי להעריך את הסיכון המצטבר לאורך החיים כתוצאה משתיית אלכוהול.

לפי הממצאים, גברים שצרכו יותר מ-6.5 משקאות בשבוע ונשים שצרכו יותר משבעה משקאות בשבוע חצו את סף הסיכון שהוגדר במחקר, יותר ממקרה מוות אחד לכל אלף אנשים במהלך החיים כתוצאה ממחלות או פציעות הקשורות לאלכוהול.

כוס יין אדום. ההמלצות משתנות (אילוסטרציה)
כוס יין אדום. ההמלצות משתנות (אילוסטרציה) | צילום: אינגאימג'

החוקרים מצאו שככל שהצריכה עולה, הסיכון מזנק במהירות. אצל אנשים שצרכו יותר מ-8.5 משקאות בשבוע, הסיכון למוות הקשור לאלכוהול עלה ליותר ממקרה אחד לכל 100 בני אדם. כאשר הצריכה הגיעה ל-14 משקאות בשבוע, הסיכון המצטבר במהלך החיים כבר עמד על אחד מכל 25 אנשים.

לדברי החוקרים, מדובר ברמת סיכון משמעותית. לדבריהם, ההמלצה הנוכחית של הממשל האמריקני, “לשתות פחות אלכוהול למען בריאות טובה יותר”, כללית מדי ואינה מספקת לציבור יעד ברור שניתן ליישם.

הממצאים גם מערערים על אחת האמונות הנפוצות ביותר בתחום התזונה והבריאות, שלפיה שתייה מתונה של יין או משקאות אלכוהוליים אחרים עשויה להגן על הלב. המחקר אכן מצא קשר בין שתייה מתונה לבין ירידה מסוימת בסיכון למוות ממחלת לב איסכמית או משבץ מוחי איסכמי, אבל ההשפעה הזו נעלמה לחלוטין אצל אנשים שנטו לשתיית בולמוס, גם אם רק מדי פעם. החוקרים מסכמים שהנזקים המצטברים, בהם סרטן, מחלות כבד, פציעות ותאונות, עולים בהרבה על כל תועלת אפשרית ללב.

פאב בבריטניה. פחות עשוי להיות יותר
פאב בבריטניה. פחות עשוי להיות יותר | צילום: רויטרס

אחד הסיכונים המיידיים והמשמעותיים ביותר קשור לפציעות ולתאונות. אלכוהול פוגע בשיקול הדעת, בזמן התגובה ובקואורדינציה. כתוצאה מכך הוא קשור לעלייה בתאונות דרכים, נפילות, טביעות, אלימות ופגיעות טראומה אחרות.

גם מערכת הלב וכלי הדם אינה חסינה. למרות מחקרים ישנים שהצביעו על תועלת אפשרית מצריכה מתונה, מחקרים חדשים יותר מצאו שאלכוהול עלול להעלות את לחץ הדם, להגביר את הסיכון להפרעות קצב ולתרום להתפתחות מחלות לב אצל חלק מהאוכלוסייה. האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן ממליצה כיום לכל מי שבוחר לשתות אלכוהול להגביל את עצמו למשקה אחד ביום לנשים ועד משקה אחד או שניים ביום לגברים. עם זאת, בארגון מדגישים שבמונחים של מניעת סרטן, הימנעות מוחלטת מאלכוהול היא האפשרות הבטוחה ביותר.

החוקרים מדגישים שהסיכון האישי מושפע גם מגורמים גנטיים ומשפחתיים. אדם שבמשפחתו שכיחות גבוהה של מחלות לב עשוי להעריך את הסיכון באופן שונה מאדם שבמשפחתו נפוצים מקרי סרטן. למרות זאת, המסר המרכזי של המחקר ברור: גם כמויות אלכוהול שנחשבו במשך שנים מתונות ובטוחות יחסית אינן נטולות סיכון.

תגיות:
אלכוהול
/
סרטן
/
הרגלי שתייה
/
נשים ואלכוהול
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף