בימים של כאב ופילוג חסרי התקדים שעוברת החברה הישראלית ובעקבות השסע ההולך והמעמיק, ישבו בת גלים ואופיר שער בביתם ביישוב טלמון וחשו צורך עז להעצים את העשייה של מיזם  "יום האחדות". "עם ישראל מפגין את עוצמתו בימי משבר ואיומים מבחוץ מצד אויבנו, אבל כעת זו השעה והאתגר האמיתי, להישאר מאוחדים גם בימי משבר מבית", אומרים בשיחה משותפת בני הזוג שער שעומדים בראש עמותת סאנשיין שייסדו לזכר בנם גיל-עד הי"ד מתוך מטרה לקדם חיבורים בחברה הישראלית ובין ישראל והתפוצות.

"יום האחדות" הינה  יוזמה של משפחות  שלושת הנערים - גיל-עד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל שנרצחו  בפיגוע במהלך קיץ 2014, שהחלה ברצון להביא לביטוי את  תחושת הערבות ההדדית והאחדות ששררה בחברה הישראלית בעקבות אירוע החטיפה, ומצוינת ברחבי הארץ ובקהילות יהודיות ברחבי העולם מדי שנה, החל משנת 2015. מה שהחל כפרויקט הנצחה לזיכרון הנערים ותזכורת לציבור הרחב על חשיבותה של האחדות בעם הלך והתעצם, ואל הטקסים והענקת אותות ההוקרה התווספו עשרות מיזמים, בשאיפה לשמר אחדות  בתקווה ש"יום האחדות" יוביל בעקבותיו לאחדות ביתר ימות השנה . 

"ההיכרות עם מגזרים אחרים בחברה הישראלית, נעשית למרביתנו בתיווך מהדורות החדשות בתקשורת שבוחרות להתמקד בנפרד ובשונה", בת גלים מסבירה. "כמשפחות שחוו בשעת כאבן את רגעיה היפים של התקשורת, שידעה להעביר את  החיבוק הגדול שקיבלנו מעם ישראל, כואב לראות כיצד התקשורת מחמיצה את שעתה הגדולה ביכולת ובחשיבות להעביר מסרים של אחדות ופיוס". 

יום האחדות יצוין השנה  ב-23 במאי זו הפעם התשיעית, וצפויים לקחת חלק למעלה ממיליון ישראלים בלמעלה מ-400 אירועים ממשלתיים, בית-ספריים וקהילתיים ברחבי הארץ ובעולם. ב- 6 ביוני יתקיים טקס הוקרה חגיגי בבית הנשיא שלמעשה יחתום את אירועי "יום האחדות", במהלכו יוענקו פרסים בארבע קטגוריות - מקומי, ארצי, בינלאומי וחינוכי, לאנשים וארגונים שפועלים לקרב בין חלקים שונים של החברה הישראלית והעם היהודי בתפוצות.

''יום האחדות'' (צילום: עמותת סאנשיין)
''יום האחדות'' (צילום: עמותת סאנשיין)

המחלוקות והשסעים שהובילו  בחודשים האחרונים לנקודת רתיחה אפילו במונחים להם הורגלנו בחברה הישראלית, הגבירו  בקרב בני הזוג שער את המוטיבציה  לתעל  את אירועי יום האחדות השנה לצורך תהליכי פיוס בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. לצורך כך, רתמו בני הזוג שער עשרות גופים מכל קצוות הקשת הפוליטית והחברתית בישראל המבקשים להירתם לשליחות החשובה של איחוי הקרעים ולהוביל למספר שיא של אירועים בסימן היום. הצעת חוק "יום האחדות" שעברה בהצבעה טרומית בכנסת ימים ספורים לפני ליל הסדר חיזקה את תחושתם של בני הזוג שער שיום האחדות התשיעי צפוי להיות שונה בתכלית מקודמיו. על פי הצעת החוק אותם מקדמים  בני הזוג כבר שבע שנים, יום האחדות יהפוך ליום ממלכתי נוסף בלוח השנה העברי, אשר יצויין בכנסת ישראל ובמשרדי ממשלה, במערכת החינוך הישראלית, באקדמיה ותרבות, בתנועות נוער, ועוד.

האווירה הציבורית העכורה שליוותה את השבועות שקדמו ליום הזיכרון וליום העצמאות גרמה לבני הזוג שער לתחושות קשות. "חווינו בשנים קודמות לא מעט מחאות ומתחים שליוו ימים אלו  , אבל כשהמחלוקות איימו לפגוע גם בקדושת ימים אלו  הבנו שיש לעשות מעשה". 

וכך, לאחר התייעצות עם שאר השותפים ליום האחדות, כשבוע וחצי בלבד לפני ערב יום השואה קיבלו בת גלים ואופיר החלטה להקדים את ציון אירועי יום האחדות ל "עשרת ימי התשועה" המצוינים בין יום השואה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ועד ליום העצמאות, במיזם 'סלון ישראלי'.  במסגרת מיזם זה  משפחות ישראליות ברחבי הארץ פתחו את ביתם למעגלי שיח משותפים עם אזרחים ושכנים מהסגנון שטרם נראו בסלון ביתם. "תוך מספר ימים של הכנות קדחתניות יצאנו לדרך כשיומיים בלבד לפני יום השואה מצאנו את עצמנו עם למעלה מ- 200 משפחות ברחבי הארץ שביקשו לפתוח את ביתם ובעיקר את ליבם, ולארח קבוצות שיח". 

דוגמה נוספת למיזם ייחודי המתקיים השנה, לראשונה במסגרת אירועי 'יום האחדות' הוא מיזם "נפגשים על הדרך", , המבקש ליצור  אינטראקציה ושיח משותף עם נוסעים ברכבת ישראל במטרה להסיר חסמים, ליצור חיבורים ולהכיר את השונה. 

''יום האחדות'' (צילום: עמותת סאנשיין)
''יום האחדות'' (צילום: עמותת סאנשיין)

"מחנכים אותנו 364 יום בשנה שאסור לדבר עם מי שאחר ממני  והשיח באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות רק מרחיק את הסיכויים להידבר באופן אותנטי וללא חסמים", אומר יוזם המיזם גפן מאיר. "דווקא עכשיו, כשהקרע בחברה הישראלית הולך ומעמיק בכל יום, יש לנו הזדמנות וחובה לפעול ליצירת אווירה אחרת דרך אקט שגרתי ויומיומי כל כך, כמו נסיעה בתחבורה ציבורית ומחוץ לאזור הנוחות המוכר".

"קיבלתי מכתב מילדה בת 14 שכתבה לי שהיא מרגישה שהיא פוחדת שהשלטון הדמוקרטי ישנה פניו", מספר בכאב מאיר שוורץ ממקימי מיזם 'אנשים אחים אנחנו' שהצטרף השנה לראשונה למיזם סלון ישראלי במסגרת אירועי יום האחדות. "המכתב הקשה, הוביל את שוורץ להקים לפני כחודשים יחד עם יגאל אבן זיו ומאיה מורנו מעגלי שיח לקידום שיח סובלני, מכיל וללא שנאה, הסתה ואלימות. "המכתב זעזע אותי ובעיקר הוביל אותי להבנה שאנחנו צריכים להיות קודם כל בני אדם ולאחר מכן אחים, בבית קברות אנחנו יודעים להיות אחים ועכשיו לא"? 

שוורץ שעוסק כבר שנים ארוכות במיזמי חיבור בין מגזרים וקבוצות שונות בחברה הישראלית, מודה שהוא לא זוכר מפגשים טעונים כל כך כפי שהוא חווה השנה. "אתה מסתכל בעיניים של מי שיושב מולך ורואה שהוא אח שלך ומבין שרב המשותף על המפריד. יש כאן הרבה דברים שהם מעבר לוויכוח על הרפורמה וסעיפיה, אלא משהו שהוא הרבה יותר עמוק - ויכוח על אופייה של ישראל כמדינה ליברלית מול מדינה שמרנית. התפוצצה מוגלה שישבה אצלנו בבטן הרבה מאוד שנים ועכשיו נוצר הטריגר להוציא אותה החוצה. המצב כיום הוא קשה ביותר והמתח בין חלקי העם הוא עצום ולכן אנחנו לא קוראים לאחידות בעם, אלא לאחדות".

 וזה מגיע אליך הביתה, למשפחה האישית שלך?

"אצלי במשפחה מפת ההשתייכות הפוליטית מחולקת. אני בצד הימני של המפה וכל בנות הדודות שלי בצד השמאלי, אבל יש בנינו שיח מכבד והבנה שהבסיס שלנו זו מגילת העצמאות".

"אני לא תמים לחשוב שבעקבות מיזמי "יום האחדות" אנשים ישנו את דעתם מקצה לקצה", מודה אופיר שער. "אבל מי שמבקש לקחת חלק באירועי "יום האחדות" מראה נכונות להמיר את שיח החרשים שקיים היום בחברה הישראלית לשיח שמבוסס הקשבה וכנות. הרב זקס זצ"ל אמר שכאשר אנחנו נמצאים עם מי ששונה מאתנו, אנחנו גדלים. בואו נצמח יחד. מתוך אותו כאב, מתוך אותם אתגרים, מתוך המכנה המשותף הרחב שלנו כעם".

בת גלים: "אנחנו בעיצומו של משבר מבית, שכדי להתגבר עליו מוכרחים להפסיק את שיח החרשים ולהתחיל להביט לאנשים בעיניים ולשמוע את כאבם. מטרת העל של מיזמי "יום האחדות" היא שכל אחד מאיתנו יבחר לצאת מאזורי הנוחות ולנסות להקשיב אחד לשני בלי פילטרים ומחיצות. הפילוג בחברה נותן תחושה שהגשרים הולכים ומתפוררים. במפגשים הללו אנשים לא ישנו את דעתם או ינסו לשכנע את האחר בצדקת דרכו, אבל מי שמגיע אליהם מראה נכונות לקיים שיח כן שמבוסס על הקשבה ויש בכך כדי לטעת בלב כולנו, תקווה לעתיד משותף טוב יותר במדינה".