הבוקר מתפרסמות ב"מעריב" לראשונה תוצאות מחקר שערך המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל), החושף את מדד ימי המחלה והפגיעות בקרב עובדי ישראל בשנת 2022.

יוקר המחיה בישראל משפיע ישירות על ציבור העובדים בישראל, שעובד יותר שעות וביותר משרות, לחוץ יותר וגם חשוף יותר למחלות תעסוקתיות. 12.9% מהמשיבים דיווחו כי הם עובדים יותר מ־50 שעות בשבוע.

מתוך העובדים האלה, 26.5% מדווחים על לחץ גבוה לעומת 22% מכלל המשיבים, ו־19.8% מהם מעשנים לעומת 13% מכלל המשיבים. ארגון הבריאות העולמי וארגון העבודה הבינלאומי הגדירו עבודה מעל ל־55 שעות שבועיות כקשורה לסיכון למחלות לב ושבץ, ולכן מדובר בנתון מדאיג.

יוקר המחיה גרם לאזרחי ישראל לא רק לעבוד יותר שעות, אלא גם למצוא עבודה נוספת. 14.5% דיווחו כי הם עובדים ביותר ממקום עבודה אחד, וזאת לעומת 10.1% בשנה הקודמת. 24.4% מהעובדים בשתי משרות דיווחו על פציעה, לעומת 18.9% אצל האחרים. 28.5% מהם דיווחו גם על לחץ נפשי גבוה.

לדברי מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר: "עובדי ישראל עובדים יותר שעות וחשופים יותר למחלות תעסוקתיות הנוגעות ללחץ, שחיקה ופציעות שלד ושריר. יש להקפיד על שעות העבודה והמנוחה של העובדים כדי לשפר את בריאותם ורווחתם במקום העבודה".

ד"ר יוסי רחמים, מומחה לדיני עבודה בפקולטה למשפטים של הקריה האקדמית אונו, מוסיף: "הפסקות לאורך יום העבודה וימי חופש במהלך החודש - עשויים להקטין את השחיקה ולהגדיל את התפוקה".

באשר למקצועות שבהם הכי הרבה עובדים יצאו לחופשות מחלה, כ־20% מעובדים אלה נפגעו במהלך העבודה - פגיעה אשר גרמה לאובדן ימי עבודה. סוגי הפגיעות שהובילו להיעדרות מהעבודה מגוונים: כ־12.5% דיווחו על היעדרות בעקבות לחץ נפשי, כאבים בחזה או סחרחורת, 6.5% נעדרו בעקבות פציעה פיזית או חתך, 6% דיווחו על היעדרות בעקבות קשיי נשימה, 4% נעדרו בעקבות פגיעות שריר ושלד.

עובדי הביטחון, החירום וההצלה (משטרה, שב"ס, כיבוי אש וצבא) מובילים במדד ההיעדרויות עם 32%. אחריהם עובדי שירותי הרווחה והעבודה הסוציאלית עם 31.7%.

במקום השלישי עובדי החקלאות עם 28%, במקום הרביעי עובדי התחבורה וההסעות עם 27%, עובדי שירותי הניקיון עם היעדרות של 26.3%, עובדי החינוך עם 24.4% ואחריהם עובדי הבנייה עם 24.2%, עובדי האבטחה עם 23.9% ועובדי התקשורת עם 22.4%. את העשירייה סוגרים דווקא עובדי התעשייה השוחקת (קלה וכבדה) עם 21.2% היעדרות מהעבודה.