בישראל חיים כ־34,500 ילדים יתומים "אזרחיים" שאיבדו את אחד מהוריהם או את שניהם עד גיל 18 בנסיבות שאינן ביטחוניות־לאומיות. בישראל 2023 אף לא משרד ממשלתי אחד אחראי על היתומים ועל הקצאת משאבים לטיפול בהם. 40% מהילדים היתומים הם עניים שנתמכים על ידי קצבת שארים נמוכה. הזנחת המדינה והקושי האובייקטיבי של יתמות בילדות יוצרים השלכות הרסניות, והם חשופים למצבי סיכון פי עשרה מילדים אחרים.

עמותת חמניות נוסדה על ידי הדר קס שאיבדה את אביה בגיל 14 בתאונת דרכים. היא לא מצאה מסגרות תמיכה, הבינה כי עשרות אלפי ילדים יתומים מופקרים על ידי המדינה והחליטה להקים את חמניות, העמותה היחידה בישראל התומכת נפשית בילדים ובנערים יתומים ועוסקת בתחומי המחקר והמדיניות.

"חמניות כאן כדי לאפשר ליתומים לעבד את האובדן, אנחנו ממש רואים ילדים שלנו בעמותה הופכים את שבר היתמות להזדמנות לחוזק ולהתפתחות, אבל אלו קורים רק אם מעניקים להם משאבים לצמוח מהאובדן", מספרת הדר, שכעת יוצאת לקמפיין גיוס המונים באתר jgive בכתובת www.jgive.com/new/he/ils/donation־targets/97894 כדי להתרחב ולפתוח עוד מרכזים של העמותה באשדוד, באשקלון, ברמלה ובלוד.

חמניות מפתחת ומפעילה את התוכניות היחידות בארץ ובעולם ליתומים בגילי 4־18. אלו התוכניות היחידות בישראל התומכות ביתומים. התוכניות משלבות חונכות אישית במסגרת קבוצתית, קבוצות תמיכה להורים הנותרים או לאפוטרופוסים האחרים של הילד, לצד קבוצות ייחודיות לנערים יתומים.

כלל הקבוצות מופעלות על ידי עובדים סוציאליים ויתומים מתנדבים. "עד היום תמכה חמניות במאות משפחות מבאר שבע ועד קריית מוצקין, אבל יש לנו משימה רחבה יותר - להעניק סיוע לכל יתום וקודם כל בפריפריה החברתית גיאוגרפית", מדגישה הדר, "ולכן בין התאריכים ה־15.5־25.5 העמותה יוצאת לקמפיין גיוס המונים מהציבור במטרה לפתוח עוד מרכזים ברחבי הארץ".