בשל השרב הכבד של סוף השבוע האחרון, הפסקות חשמל יזומות נרשמו ברחבי הארץ. שאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת נגה לניהול משק החשמל, שוחח עם ענת דוידוב ב־103FM והגיב לאירוע.

בשל תקלה טכנית: הפסקת חשמל נרחבת ברחבי הארץ
הוראה מלמעלה? בחברת החשמל מתנערים מאחריות על הפסקות החשמל בשרב הכבד

"לישראל יש מספיק חשמל לספק עד שמגיעות תקלות. עכשיו, כשכל התקלות מגיעות בבת אחת ביום הכי חם של השנה, בערב שבת, אז זה משהו שכמעט אי אפשר להתמודד איתו", אמר בקשר לרצף הפסקות החשמל. "קרו כמה דברים במקביל שלא שיערנו שייקרו. דבר אחד, פתאום התחילו ליפול תחנות. פשוט נכנסו תקלות - בגלל החום, בגלל תחזוקה גרועה, בגלל 1,000 דברים אחרים, אני לא יודע, אלה לא תחנות שלנו".

גולדשטיין ביקש להבהיר: "אלה תחנות שאנחנו מקבלים מחברת חשמל ומיצרנים פרטיים. התחנות שנפלו התחילו להפעיל עומס על המערכת. מה שעשינו, זה שנכנסנו למצב חירום, קיימנו שתי הערכות מצב ביום שישי בבוקר ושישי אחרי הצהריים על מנת לראות איך אנחנו מפעילים את כל הארסנל שיש לנו. ביום רביעי לא ידענו שתהיינה טמפרטורות עד כדי כך גבוהות. ידענו שיהיה גבוה והפעלנו תחנות פחמיות שיהיו ברזרבה".

כשנשאל האם הפעילו מספיק תחנות פחמיות, השיב: "במבט לאחור, לא. עוד שתי תחנות זה היה עוזר לי בעוד 900 מגה, זה היה מקטין מאוד את הפסקות החשמל. אבל ביום רביעי לפי התחזיות שקיבלנו, ולא ידענו שיהיו תקלות בתחנות, כי זה לא דבר שקורה כל יום, אז לא היינו צריכים להפעיל אותן. היינו ברזרבה מספקת, רזרבה של 1,300 היא רזרבה ענקית". 

על האשמות של מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר כלפי חברת נגה, שטען כי היו שתי יחידות כוח שלא הופעלו, הגיב: "אפשר להגיד עשר פעמים דברים לא נכונים, זה לא הופך אותם לנכון. בטח שאנחנו יודעים ש־40 שעות לא לוקח להניע תחנת פחמית, זה לא סוד. כולם יודעים את זה. מה, מאיר שפיגלר הגאון חידש את זה? נו באמת. לרמה הזאת אני לא רוצה להידרדר".

"אנחנו מראש חשבנו שלא צריך את היחידה הזאת", הצהיר. "הוא מדבר על יחידה אחת. אנחנו לא היינו צריכים אותה. לפי התחזיות שקיבלנו, לפי מצב המשק, לפי מה שידענו, אין טעם להפעיל עוד תחנות סתם. בגלל שהוא ידע שהולך להיות חום קיצוני, הוא טוען שהם פנו ואתם אמרתם שזו בירוקרטיה, טפסים".

עוד הסביר גולדשטיין: "הם לא צריכים לפנות אלינו. זה לא התפקיד שלהם לפנות. מי שצריך לפנות זה הפוך. אנחנו פונים אליהם - 'תפעילו, אל תפעילו'. ביום רביעי אנחנו הוצאנו להם מייל בדיקה, 'האם אתם יכולים להפעיל את רוטנברג 1? זו תחנה שעברה הסבה לגז'. בחברת חשמל אמרו, 'אנחנו לא רוצים להפעיל אותה כי היא באמצע הסבה לגז וזה יפגע בתהליך ההסבה'. אחר כך ביום חמישי, אמרנו להם 'תפעילו', אבל הם אמרו, 'לא, אבל זה 40 שעות'".

"אנחנו נפעיל את כל ארסנל תחנות הכוח שיש לנו, בתקווה שהכול יעזור", אמר בנוגע לסוף שבוע הבא. "ביום שישי האחרון היו תקלות בלתי צפויות, תחנות שלמות נפלו, כולל של חברת חשמל". 

לסיכום נשאל האם היה מייעץ משהו לממשלה. גולדשטיין השיב: "כן, בלי בושה להגיד 'מחדל של השנים בהשקעות בתשתית בא לידי ביטוי בימינו, ולכן אנחנו מבקשים מהציבור לצרוך פחות ציבור'. אין מה לעשות. זה לא נחמד לשמוע ולא נחמד לומר, אבל אנא מכם, אל תפעילו מכשירי חשמל כמו מדיחי כלים, מכונות כביסה ומייבשים בין חמש לתשע בערב, והכול יסתדר". והדגיש: "הממשלה צריכה לקבל החלטות על עוד תחנות כוח".

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM