כיממה לאחר פיצוץ סכר "נובה-קחובקה" וההשלכות עדין מורגשות היטב, כשיותר מ-17 אלף תושבים מיישובים שהוצפו פונו עד כה. תמונות לוויין מציגות הצפות מסיביות משני צדי נהר הדניפרו, במיוחד בשטח שעדיין נשלט על ידי רוסיה. בכמה יישובים, מי השיטפונות היו כה גבוהים עד שאנשים נאלצו לבלות את הלילה על גגותיהם ולשבת על עצים בהמתנה לחילוץ.

לאחר פיצוץ הסכר בחרסון: עדויות מהשטח - הנזק הרב שנגרם לצבא הרוסי
"הרבה מעבר לגבולות אוקראינה": תחזית האימים של זלנסקי על נזקי הרס הסכר

"הכל מתחת למים, כל הרהיטים, המקרר, האוכל, הפרחים, הכל צף. אני לא יודעת מה לעשות", אמרה אוקסנה בת ה-53 לסוכנות הידיעות רויטרס. אוטובוסים, רכבות וכלי רכב פרטיים גויסו כדי להוביל אנשים למקום מבטחים בכ-80 יישובים הנמצאים בסכנת הצפה. תושבים בנובה קחובקה  אמרו לרויטרס כי חלקם החליטו להישאר למרות שהורשו לצאת. "הם אומרים שהם מוכנים לירות ללא אזהרה", אמר אחד התושבים. 

הצפות לאחר פיצוץ סכר נובה קחובקה  (צילום: רויטרס)
הצפות לאחר פיצוץ סכר נובה קחובקה (צילום: רויטרס)

גן החיות על גדת הנהר הוצף לחלוטין וכל 300 בעלי החיים מתו. "כל שעה מגיעים יותר ויותר מים", אמרה תושבת העיר. בחרסון, העיר הגדולה היחידה שנפגעה, ההצפות פחות משמעותיות אבל פעולות החילוץ נמשכות.

 האו"ם עדכן כי פיצוץ הסכר הוא הנזק המשמעותי ביותר שאירע לתשתית אזרחית מאז שהחלה במלחמה בפברואר 2022. מתאם הסיוע של האו"ם לעניינים הומניטריים, מרטין גריפית'ס, ציין כי "הסכר מהווה חבל הצלה עבור מיליוני בני אדרם החיים באזור חרסון, דניפרו וזפוריז'יה, כשהוא מהווה גם מקור מרכזי להשקיה חקלאית המשפיעה על ייצור המזון באזור".

הצפות לאחר פיצוץ סכר נובה קחובקה (צילום: רויטרס)
הצפות לאחר פיצוץ סכר נובה קחובקה (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף כי "הנזק שנגרם מהרס הסכר יהפוך את החיים לקשים יותר עבור אלו שכבר סובלים בגלל המלחמה. ההשלכות החמורות יפגעו במיליוני אנשים וזה עלול להיות קטסטרופלי". המושל האוקראיני של מחוז חרסון העריך כי מפלס המים יעלה בעוד מטר ב-20 השעות הקרובות.