הסטודנטים ליז מיארה ואופיר בן אהרון מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול בקמפוס אשדוד של SCE - המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון - פיתחו במסגרת פרויקט הגמר שלהם מערכת מידע מקוונת אשר תסייע לדרי רחוב בישראל.

המערכת מאופיינת ביצירת תקשורת בין דרי הרחוב למתנדבים, לבעלי עסקים ולבתי מחסה ובמתן מענה לצרכים בסיסיים. הכניסה למערכת מתבצעת דרך אפליקציית סלולר או עמדות פיזיות המבוססות על רעיון העמדות של חברת "מוביט" שימוקמו במקומות מרכזיים. בעמדת המידע יוכלו דרי הרחוב לבקש מוצרים אלמנטריים כדי לשרוד את חיי הרחוב ולשפר את איכות חייהם, ולהתעדכן לגבי מקומות שיספקו להם מקום לישון וארוחה חמה.

איור מסך הבית (צילום: מכללת SCE)
איור מסך הבית (צילום: מכללת SCE)

"דרי הרחוב הם לא פעם האנשים השקופים, אלה שקל לנו לא לשים לב אליהם, לדלג מעליהם כשאנחנו הולכים ברחוב", מסבירה ליז. "עוד לפני שמדברים בכלל על תהליך שיקום, צריך לזכור שהם לפעמים צריכים את העזרה היומיומית ההישרדותית כדי להצליח לעבור את הלילה ופשוט לשרוד".

בישראל מוכרים למעלה מ־4,200 דרי רחוב, בעיקר בתל אביב ובירושלים, ורבים אחרים לא מוכרים כלל לשירותי הרווחה. "במסגרת המחקר שעשינו שוחחנו עם דר רחוב לשעבר שהשתקם והבנו שמה שהכי חסר לדרי הרחוב זה האוזן הקשבת, לצד חוסר בצרכים בסיסיים כמו ביגוד או מזון - וזה משהו שהם יוכלו לקבל דרך מערכת המידע. באפליקציה קיימת גם אופציה של ניווט לבית מחסה שבו יכולים דרי הרחוב לשהות בלילה", מוסיף אופיר. "ישנה במערכת גם אפשרות לעזרה מצד בעלי עסקים שיוכלו להציע את שירותיהם לאותם דרי רחוב, כמו למשל תספורת בחינם או מתן תלושי מזון", ציינה ליז.

"ניגשנו לפרויקט מתוך אמונה שרוב בני האדם רוצים לתרום ולעזור לדרי הרחוב, אבל לא יודעים איך, איפה ומתי לגשת. מערכת המידע שפיתחנו זו פלטפורמה שתהיה נוחה גם לדרי הרחוב וגם למתנדבים, סוג של מרחב וירטואלי בטוח שיוצר חיבור קהילתי", מסכם אופיר.

ליז ואופיר לוקחים חלק בתכנית "פרויקט גמר בזווית חברתית" ביחידה למעורבות חברתית של דיקנאט הסטודנטים במכללת SCE ואת הפרוייקט שלהם ביצעו בהנחייתן וסיוען של ד"ר רונית שמלו, מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול ב-SCE, ויאנה סופיה, מומחית לעיצוב חווית משתמש ומהנדסת מעבדת השמישות YOUsability.