יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו היום (ראשון) מתווה פשרה בסוגיית עילת הסבירות, שהוצג גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. 

לדבריהם, המתווה נוסח על בסיס הצעותיהם של פרופ' יובל אלבשן, פרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז ניזרי, לשעבר המשנה ליועמ"ש הממשלה, והוא "נועד לקדם הסכמות רחבות בעם ולמנוע את העמקת השסע בחברה הישראלית". יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, מסרו: "אנו קוראים לכולם להתייצב מיד מאחורי מתווה פשרה מאוזן למען עתיד המדינה והצלת החברה הישראלית".  

מצביעים ברגליים: המחאה בירושלים נגד הרפורמה המשפטית נמשכת
אהרן ברק: "צמצום עילת הסבירות יפגע קשות בדמוקרטיה הישראלית"

לפי המתווה שהציגו, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שההחלטות נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. 

עוד מוצע במתווה כי לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות. שאר החלטות שרים וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. 

בנוסף, נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך השנה וחצי הקרובות.

בליכוד דחו את המתווה ומסרו: "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה". 

השר דודי אמסלם מסר: "מר ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות, להזכירך אתה מייצג עובדים שרובם אנשי ליכוד שנאבקים על פרנסתם. סוגיית הרפורמה המשפטית אמורה להיות מוכרעת בכנסת ישראל- ולא במסדרונות ההסתדרות המפא"ייניקית. נראה לי שהתבלבלת קצת... אתה בעצם דואג לאליטות שהפסידו את הבחירות במקום לדאוג לדלת העם".

"אם אתה כל כך רוצה להביא פיתרון, תדאג שהרפורמה תעבור! זה בדיוק מה שרוב העובדים המאוגדים בהסתדרות שלך רוצים ומצפים ממך. אני מציע שאתה תדאג לעובדים - ואנחנו נדאג לדמוקרטיה הישראלית שנלקחה בשבי מזה 40 שנה על ידי האליטות מהשמאל".

גם באופוזיציה ובמחאה התנגדו למתווה המוצע. יו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה: "אין פשרה על הדמוקרטיה. המיליונים שיוצאים שבוע אחר שבוע להפגנות, עשרות האלפים שישנים באוהלים לא מוכנים לחיות במדינה שמוגדרת "חצי דיקטטורה". המתווה המונח על השולחן הוא פתח אדיר לשחיתות, לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולהגברת הסיכון לפגיעה בזכויות אדם ולכן אסור להסכים לו.

"אם הליכוד מנהל מו"מ – הוא כנראה מתחיל להבין את גודל האיום שמרחף על הממשלה שלהם. גניזת החקיקה והשלכתה לפח האשפה של ההיסטוריה היא הדבר היחיד הנדרש כעת. כל יתר ההצעות נועדו לשמש כזריקת הרדמה למחאה וחובה להתנגד לכך".

מ'כוח קפלן' נמסר: "דרישות המחאה לא השתנו מהרגע הראשון: גניזת החקיקה והקביעה ששינויי עומק בשיטת המשטר ייעשו רק בהסכמה רחבה. פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה. מדובר בהצעה שכל מהותה היא החזרת העבריין דרעי לשולחן הממשלה ולא בהכרח תמנע פיטורין של שומרי סף ובכירים בשירות המדינה אם לא יתיישרו לפי גחמות של פוליטיקאים".

מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "שוב מוצעת פשרה והסכמה רחבה, ושוב האופוזיציה מוכנה לדון בה אבל הקואליציה מיד דוחה אותה על הסף. לא ברור מי החליט להגיד 'לא' בשמכם, אבל ברור מתמיד שהקיצונים בממשלה החליטו לדחוף את מדינת ישראל לתהום".

בסיום פגישתם מסרו בר דוד ואמיתי: "נמשיך לעשות הכל כדי למנוע את הקרע והשיסוע בעם. אנו פועלים גם בשעות אלה אל מול כל הגורמים המעורבים, בניסיון להביא בשורה שתאחד את השורות. אין לנו מדינה אחרת ואנו רואים עין בעין את הסכנה הניצבת לביטחון המדינה. נמשיך להעמיד את עצמנו לכל מאמץ שיביא למניעת מלחמת אחים, ערב ט׳ באב. לא נהסס לפעול מתוך אחריות לביטחון ישראל ולשלמותה".

עוד הבהירו: "על כולם, משני צדי המתרס, להבין כי אנחנו נמצאים בשעה היסטורית וקריטית לעתיד מדינתנו. בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור. במידה והצדדים לא יגיעו לפתרון מוסכם על פי הצעתנו, נתכנס היום בשעה 16:00 לקבלת החלטות בדבר המשך הצעדים".

בהמשך, נועד ראש האופוזיציה יאיר לפיד עם יו״ר ההסתדרות בלשכתו בת"א. ״מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה", אמר לפיד בסיום הפגישה. "חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו״ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף״.

מפורום העסקים נמסר לאחר הדיון בהסתדרות: "בדיון חירום עם פורום ראשי המשק הכולל כ-150 בכירים הוחלט להיערך לעצירת המשק. בעקבות הדיון הצפוי היום בהסתדרות, הוחלט בינתיים להמתין להחלטתם. אנו מבהירים כי בכל מקרה - נעשה הכל, כולל השבתה על פי דין, בכדי למנוע חקיקה חד צדדית הפוגעת אנושות בכלכלה ומפרקת את צבא העם".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אשר כיהן בעבר כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת ה-12: "תהיה זו שגיאה חמורה להמשיך את חקיקת ביטול עילת הסבירות על פי הנוסח, כפי שהונח במליאת הכנסת. המשך חקיקה זו יהווה מהלך של מעבר אל סף התהום וישליך את החברה הישראלית כולה למאבקים מגזריים ומאבקי כוח בלתי פוסקים. המחיר, בכל ההיבטים האפשריים, יהיה כבד מידי.

"אפשר עוד עכשיו להגיע לפשרה על פיה מבדילים בין החלטות ממשלה להחלטות של שרים. החלטות ממשלה לא ניתן יהיה לפסול על פי עילת הסבירות אלא אם כן הן התקבלו בהרכב מיוחד בבית המשפט העליון וברוב מיוחס. החלטות שרים, על שום ריבויים, עדיף ויישארו כפופים לעילת הסבירות בכל הקשור למינויים ובכל הקשור לשימוש בסמכות, או אי שימוש בסמכות, המוקנה להם מכוח הוראות החוק".

המתווה המלא

על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו: נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות. 

• שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. 

• שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה. 

• נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.