הכתבה נכתבה בשיתוף קבוצת ניסקו

המשימה - החלפת תאורת הנל"ג (נתרן בלחץ גבוה) בגופי תאורת לד מתקדמים.  

המטרה - השגת התייעלות אנרגטית, באמצעות שדרוג גופי התאורה והפיכת עמודי התאורה בדרכים ל"עמודים חכמים".  

חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, יצאה לאחרונה בפרויקט דגל בתחום התאורה החכמה, שמטרתו היא שדרוג אנרגטי ושמירה על סביבה ירוקה בכל הכבישים והצמתים הבין עירוניים ברחבי ישראל. עם ניסיונה הרב בהקמת פרויקטים ייחודיים של תאורת רחוב חכמה, קבוצת ניסקו לקחה חלק בפרויקט זה כאחת הספקיות הנבחרות - בתכנון, בחישובי התאורה בהתאם לחתך הכביש ובפריסת התאורה.  

במסגרת הפרויקט הצפוי להימשך כשנתיים, יוצבו על עמודי תאורה כ-100 אלף יחידות תאורה חכמות, המתבססות על טכנולוגיה חדשנית שתסייע לחשמול עמודי התאורה, שדרוג מצלמות התנועה ושילובן עם חיישני מהירות, תוך השגת חיסכון תפעולי, צריכת חשמל מופחתת והפחתה ניכרת בפליטת מזהמים. 

למשימה, בחרה ניסקו בפנסי הלד האיכותיים לתאורת רחוב– LAVI, המתאפיינים במספר רב של פוטומטריות ייחודיות ובזוויות הארה שונות. גופי התאורה יספקו תאורה ממוקדת באתרים ספציפיים של תוואי הכביש – כבישים ישרים וצמתים, תוך השגת יעילות אורית גבוהה של למעלה מ- Lm/w 150, גוון אור של 3000K ומקדם מסירת צבע גבוה יותר בהשוואה לתאורת הנל"ג, אשר יסייעו לזיהוי אובייקטים טוב יותר ולמניעת תאונות דרכים. לגופי ה- LAVI, אורך חיים גבוה במיוחד של כ-100 אלף שעות עבודה (לעומת תאורת הנל"ג המסתפקת בכ-25-28 אלף שעות עבודה) והשגת עוצמת הארה זהה לתאורת נל"ג, תוך שימוש רק בפחות ממחצית צריכת החשמל הנדרשת. 

NISKO בפרויקט הדגל של נתיבי ישראל       (צילום: גידי אבינערי)
NISKO בפרויקט הדגל של נתיבי ישראל (צילום: גידי אבינערי)

כחלק אינטגרלי משמירה על סביבה ירוקה יותר, הגופים החדישים אינם פולטים חום, מביאים לחיסכון משמעותי בפליטת CO2, בעלי ספקטרום אור רחב יותר לעומת תאורת הנל"ג בעלת הגוון הצהוב, והם מאופיינים בהתקנה ובתחזוקה נוחות. 

גופי התאורה יוצבו  לאורך כבישים ראשיים כגון: 443, 444, 40 ו-57. בסיום הפרויקט, יוכלו הנהגים והנוסעים בנתיבי ישראל ליהנות משדרוג בחוויית נסיעה - ללא ריצוד וסנוור, בעוד הסביבה כולה תיהנה מיעילות אורית גבוהה ומסביבה ירוקה יותר.  

את פרויקט הארת נתיבי ישראל בתאורת לד מתקדמת, הוביל מנהל תחום תאורת חוץ בקבוצת ניסקו - שני חיים ז"ל, אשר נהרג לפני כחודש בתאונת דרכים, ועשה ימים כלילות את כל הדרוש על מנת להוציא לדרך את הפרויקט החשוב. כפי שנהג לעשות בכל פרויקט שהוביל, שני הותיר אחריו חותם של מקצועיות, תכנון ותשומת לב בלתי מתפשרת בכל פרט, קטן כגדול, להצלחת המיזם.

פרויקט NISKO בנתיבי ישראל מוקדש לפועלו ולזכרו של שני.

יהי זכרו ברוך!

קבוצת ניסקו עושה מאמץ תכנוני רב, על מנת לספק את הפנס בעל הפוטומטריה וההספק המתאימים ביותר לכל תוואי כביש, תוך השגת חיסכון אנרגטי מקסימלי והפחתת תשלומי נתיבי ישראל עבור החשמל.       

הכתבה נכתבה בשיתוף קבוצת ניסקו