כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, התראיין היום (רביעי) לתכנית "איפה הכסף" ושוחח עם ליאת רון על החלטתו לתגבר נסיעה חינמית ב'סבבוס', קווי אוטובוס הפועלים בימי שישי ושבת לאורך מסלולה של הרכבת הקלה, לאור החלטת הממשלה שלא להפעיל את הקו האדום בשבת. 

מתחת לאף של משרד התחבורה: מי לוקח לנהגי המוניות את העבודה?

לדבריו: "שני דברים קרו במקביל שלא קשורים אחד לשני אבל תומכים אחד בשני, אחד אכן בשל הביקוש הגובר ל'סבבוס', החלטנו לתגבר כדי שחווית הנסיעה תהיה יותר נעימה, ואנחנו יודעים שככל שיש יותר תדירות זה משרת יותר טוב ומחבר יותר אנשים לשימוש. במקביל נפתח הקו האדום והציבור הבין שסופית הוא כנראה לא יפעל בסופי שבוע במהלך השבת, ואז החלטנו שהגיעה העת להוסיף את הקו האדום. הקו האדום שלנו נוסע בדיוק בתוואי של הרכבת הקלה, יאסוף אנשים מהחלק העילי של רחובות העיר, ייסע עד סוף תל אביב ויחזור. 

"כמה זה עולה לך?", נשאל. שאמה הכהן השיב: "תלוי בתדירות אבל סדר גודל של בין מיליון לשני מיליון שקלים. אני לא נאיבי, הייתי חבר כנסת בשתי כנסות, אני יודע שבכנסת הזו אין סיכוי להפעיל את הרכבת הקלה בשבת. מנסים לקדם פתרון יצירתי שאנחנו הרשויות, רעיון שלי, אולי נשכור את התשתיות על ידי חברות כלכליות שלנו ונפעיל את זה בשישי שבת. גם זה אני בספק רב אם הקואליציה הזו תסכים. לנו אין בעיה להפעיל, אנחנו רואים בתחבורה, גם בתוך הסטטוס קוו בתי קפה פתוחים ברמת גן. כן נכון לגלות את הגמישות היכן שאני לא פוגע במהות, זו גישתנו, כך גם תכננו את הקווים של ה'סבבוס'. אני חושב שאפשר להשיג מטרות בתשעים אחוזים מבלי לפגוע באחר במאת האחוזים. 

על הממשלה ציין: "יש לנו ממשלה שאני חלוק מאוד על דרכה, חלקם חברים אישיים שלי אבל אני גם אומר להם את זה בשיחות האישיות - זו ממשלה שמסכנת הרבה דברים גם קדושים לכולנו וגם חשובים אסטרטגית לכולנו. אני לא מדבר רק על מה שקורה בצה"ל ובחברה הישראלית. אני עומד בראש כלכלה עירונית, אחת הגדולות בישראל, גלגל ההכנסות, יזמים גדולים ענקיים עוצרים מגה פרויקטים בעיר. זה נזק אדיר לקופת העיר. קשה מאוד לשנות גלגל תנופה שהיה בזינוק. 

כאשר נשאל לגבי אפשרות של משקיעים במיזם אמר: "כן. אנחנו גם אחראים, כל הזמן עוקבים וצופים, מתחילים לגזור החלטות לאחור ולבטל פרויקטים, שירותים. לא נוכל להחזיק ככה לאורך זמן. כל הנושאים האלה של שביתות בין המדינה לשלטון המקומי אנחנו מקבלים את ההחלטות ומודיעים לציבור ערב לפני כן, כדי לא ליצור סתם חרדות. אנחנו חושבים שמה שנעשה מול הרשויות הערביות אינו נכון, אינו מידתי ועלול להשיג גם תוצאות הפוכות למרות שעושים את זה למטרות שכולנו מסכימים עליהם. השלטון המקומי מיוצג על ידי יו"ר השלטון המקומי, לאחר שיוצגו בפנינו הפרטים המלאים של הפערים בין הצדדים ומה נכון לעשות נקבל את ההחלטה. אבל באופן בסיסי אם זה היה קורה מחר בבוקר לא היינו פותחים את שנת הלימודים. אבל בוא נגיע ליום הזה, כי כל אמירה כזו מכניסה את הציבור לאי וודאות".

"אתה תומך בשביתה?", נשאל. "באופן עקרוני כן", השיב.

בסיום הריאיון, כאשר התבקש להתייחס לאיכות תפקודו של שר האוצר סמוטריץ' אמר: "אני די לי בחוק שוד הארנונה. לא צריך להסתכל על הדברים האחרים. מבחינתי כראש רשות ואזרח במדינה, רק חוק שוד הארנונה הוא תעודת כישלון מהדהדת לכל שר אוצר שיחתום עליו. אני מתחיל בדבר שאני רואה שלוש שנים קדימה מה זה הולך לעשות אם לא תקום ממשלה אחרת שתבטל את הדבר הזה, אז תראו מה יקרה לערים הגדולות. זה צעד לחנך את הערים הליברליות, לשבור את הרוח שלנו, לחנך למה רוב התושבים שלנו הם בהפגנות. זו גישה לא ממלכתית, לא נכונה, שתשיג רק את ההפך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm