הפרות סדר קשות פרצו היום (שבת) בהפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בדרום העיר תל אביב. המחאות פרצו בין תומכי המשטר במדינה, לבין מתנגדיה. 176 בני אדם, בהם 49 שוטרים, נפצעו ופונו לבתי החולים באזור, בהם 20 מפגינים במצב קשה, ואחד אשר מורדם ומונשם. שוטר אחד נפצע קשה וסובל מפגיעת ראש. במהלך המחאה, המתפרעים השליכו אבנים וקרשים לעבר השוטרים, זכוכיות נופצו ונגרם נזק רב במקום. 39 מפגינים נעצרו. המוחים הגיעו בצורה מאורגנת באוטובוסים מערים רבות בישראל.

"מפעל חיים נהרס": בעלי העסקים בתל אביב המומים מהנזק שנגרם מהמהומות
"יגיע לשפיכות דמים": מכתב האזהרה שנשלח למשטרה טרם העימותים

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי אמר ל"מעריב": "אנחנו כרגע ערוכים לגל השני, ערוכים גם למחאה בקפלן, יש הערכות, לא נפגע בהערכות שם, גם להתפתחות נוספת של האירועים במסגרת המחאה שהייתה כאן, וגם במקביל מטפלים בסוגית הבט"ש. יש לא מעט תעסוקה, עם כל המתיחות משתדלים לתת מענה מבצעי ראוי לכל המערכים. יש לנו משטרה חזקה, יש שוטרים מצוינים, עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר, לא שמעתי על תלונה מאף שוטר, אין ספק שזה שוחק, אבל יש לנו שליחות ובאנו לבצע אותה".

מפקד מרחב איילון, תת-ניצב חיים בובליל מסר ל"מעריב": "המשטרה פנתה למפגינים, גם למתנגדי המשטר וגם לתומכים, וביקשה מהם לקיים מחאה חוקית. כבר משעות הבוקר הייתה הבנה שיש כוונה לעימותים, בשלב מסוים, האירוע יצא מכלל שליטה, כי הם הגיעו והתחילו להשליך אבנים על שוטרים, הגיעו חמושים באלון ובסכינים במטרה לפגוע בכל מי שינסה לעצור באדם. כרגע המחאה בדעיכה. סמוך לתחנת שרת יש עשרות ניידות, מכת"זיות ונעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, לרבות רימוני הלם. המשטרה תמשיך לבצע מעצרים. המשטרה ידעה על האירוע לפני שבוע ונעשו בדיקות מראש".

מפקד מרחב איילון תנ"צ חיים בובליל, צילום: אלון חכמון

מחאת מבקשי המקלט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת מבקשי המקלט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כוחות משטרה בשכונת התקווה בעקבות מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)
כוחות משטרה בשכונת התקווה בעקבות מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי הוזעק לזירה וקיים הערכת מצב בעקבות המקרה, ולאחר מכן הוחלט להקפיץ כוחות משטרתיים נרחבים בהם שוטרי מג"ב, יחידת יס"מ וכן שוטרים ממחוזות אחרים. שני מסוקים משטרתיים חגים מעל הזירה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח עם מפקד המחוז ועודכן באירועים. מהמשטרה נמסר ל"מעריב" כי מוקדם יותר, במהלך הפגנתם, מבקשי המקלט פרצו אל המקום בו צפוי להיערך פסטיבל שגרירות המדינה של תומכי השלטון, אך השוטרים במקום הוציאו והרחיקו אותם מהמקום.

מעצר במהלך ההתפרעויות בתל אביב, צילום: אלון חכמון

מנהל בית החולים איכילוב, פרופ' רוני גמזו: "לחדר המיון הגיעו באופן פתאומי למעלה מ-40 פצועים, חלקם הגיעו עצמאית. הרבה פגיעות ירי ואי ודאות. הפעלנו אר"ן קטן, ולאור הגעה בלתי צפויה של פצועים, בשלבים מאוד מהירים, הפעלנו אר"ן גדול מאות שמשמעותו מאות אנשי צוות. מעל שישה חדרי ניתוח הופעלו במקביל. מעל ל-15 פצועים קשה טופלו ויוצבו בחדרי הניתוח. אירוע מורכב מאוד ותוך כדי ניסיונות ההבנה שלו הגיע גל פצועים נוסף. צפויים גם פצועים נוספים בהמשך. כשהגיעו לכאן פצועים ראינו שיש עוינות פנימית גם ביניהם, צדדים של איזשהו קונפליקט. אנחנו נדרשים לא רק לתמיכה סוציאלית, רובם חסרי מעמד, אלא אנחנו גם מפרידים ביניהם למנוע קונפליקטים נוספים כאן. אירוע מורכב כאן. אין סכנת חיים לאף פצוע וכולם במצב יציב, אבל הרבה מאוד מאמץ שלנו להכיל את האירוע בתנאים לא סבירים".

נזקי יידוי אבנים בהפגנת אריתראים בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי יידוי אבנים בהפגנת אריתראים בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

המוקד לפליטים ולמהגרים וא.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט, מסר כי "משטרת ישראל ירתה אל עבר מפגינים בלבה של תל אביב. במשך שבוע שלם נציגי ההנהגה האריתראית פנו למשטרה בניסיון לבטל את האירוע של השגרירות ולמנוע את ההתנגשות. המשטרה התעלמה, ועכשיו היא יורה עליהם רימוני הלם וכדורי ספוג. המפגינים ביקשו למחות על ההתערבות הבוטה של שגרירות אריתריאה בחייהם של מי שברחו מהדיקטטורה האכזרית. שגרירויות אריתריאה בעולם רודפות את מבקשי המקלט, ובמדינות אחרות אירועי השגרירות בוטלו בדיוק מהחשש להתלקחויות כפי שאנו רואים מול עינינו כעת. את המחדל המדמם הזה היה אפשר וצריך למנוע".

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר "בשעה שעשרות פצועים מובהלים אל בית החולים איכילוב, ובזמן שצוותי רפואה נוספים הוזעקו על מנת לעמוד בעומס, אנו קוראים למדינה להבטיח כי בית החולים יוכל להעניק טיפול נאות לכל מי שנזקק לו, ללא תלות במעמדו וכי בתי החולים יקבל את כל האמצעים כדי שיוכל להגיש סיוע הולם לכל הפצועים, תוך שיובטח בטחונם ובטחון הצוות המטפל. אנו קוראים לכלל בתי החולים ולשירותי הבריאות בקהילה להבטיח טיפול מלא לכל הפצועים".