מהומות יוצאי אריתריאה אתמול (שבת) שוב הציבו זרקור אל עבר סוגיית החיים המורכבים בשכונות דרום תל אביב, שחלקים מהן הפכו לחצר האחורית של העיר העברית הראשונה.

לא רק בישראל: העימותים האלימים בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה
"מפעל חיים נהרס": בעלי העסקים בתל אביב המומים מהנזק שנגרם מהמהומות

רחוב יד חרוצים, המשופע במועדונים, מסעדות, חנויות ועסקים, ומרוחק רק חמש דקות הליכה משדרות רוטשילד בלב תל אביב - נראה כמו רחוב בסרט מלחמה מעבר לים - ניידת משטרה שהושחתה ושמשותיה, בדומה לכלי רכב נוספים באזור, נופצו, ונדליזם והרס בתוך בתי עסק. 

נזקי יידוי אבנים בהפגנת אריתראים בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי יידוי אבנים בהפגנת אריתראים בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

תושבים באזור התחנה המרכזית הישנה נראו מבוהלים. "הייתי צריך לצאת לארוחת צהריים משפחתית, אבל שמעתי יריות וראיתי מכות ומהומות", סיפר יוסי, אחד התושבים, והוסיף: "לעבר בניין סמוך, שעבר שיפוץ, זרקו אבנים. סגרתי את התריסים והסתגרתי בתוך הבית, וכמובן שלא יכולתי לצאת לארוחה המשפחתית". תושב נוסף התלונן: "מדובר היה רק במאות שעשו את הבלגן. אי אפשר היה לעצור אותם מיד?". 

עובר אורח צעק על רקע המראות: "איך במשטרה לא ידעו מראש מה הולך לקרות? מדוע לא הציבו יותר שוטרים? זו כבר אנרכיה". אולגה, הבעלים של "בריא בר", אמרה על רקע הווטרינות המנופצות ושברי הזכוכיות שהתפזרו לכל עבר: "ראיתי בווידיאו של חברת האבטחה הרבה אנשים שוברים והורסים מכל הבא ליד, זה היה מזעזע. יש נזק כבד לווטרינות. אנחנו ננסה לפחות לפנות את הזגוגיות כדי שנוכל לפתוח אולי ביום ראשון. עברנו גם ככה שנים קשות עם קורונה, הפגנות וטילים. מי האמין שגם זה יקרה".

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, המחאות שאירעו אתמול בתל אביב פרצו בין תומכי המשטר באריתריאה, לבין מתנגדיה. 176 בני אדם, בהם 49 שוטרים, נפצעו ופונו לבתי החולים באזור, בהם 20 מפגינים במצב קשה, ואחד אשר מורדם ומונשם. שוטר אחד נפצע קשה וסובל מפגיעת רעש. במהלך המחאה, המתפרעים השליכו אבנים וקרשים לעבר השוטרים, זכוכיות נופצו ונגרם נזק רב במקום, 39 מפגינים נעצרו. המוחים הגיעו בצורה מאורגנת באוטובוסים מערים רבות בישראל.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי אמר ל"מעריב": "אנחנו כרגע ערוכים לגל השני, ערוכים גם למחאה בקפלן, יש הערכות, לא נפגע בהערכות שם, גם להתפתחות נוספת של האירועים במסגרת המחאה שהייתה כאן, וגם במקביל מטפלים בסוגית הבט"ש. יש לא מעט תעסוקה, עם כל המתיחות משתדלים לתת מענה מבצעי ראוי לכל המערכים. יש לנו משטרה חזקה, יש שוטרים מצוינים, עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר, לא שמעתי על תלונה מאף שוטר, אין ספק שזה שוחק, אבל יש לנו שליחות ובאנו לבצע אותה".