לאחר המהומות אתמול (שבת) בדרום תל אביב בין מבקשי מקלט אריתראים מתנגדי המשטר ובין תומכיו, שירה עבו, מנהלת המחלקה הציבורית במוקד לפליטים ולמהגרים אמרה למעריב: "המדינה שוב בוחרת להתעלם ולהזניח. במקום למצות את החקירה המשטרתית, להגיש כתבי אישום, ולטפל כראוי במתפרעים - יוצאת הודעה על העברת העצורים למעצר מנהלי ללא משפט וללא טיפול אמיתי בתופעה. זהו המשך ישיר לשנים של התעלמות מבקשות המקלט, מהמציאות הקשה באריתריאה ומהרדיפה שמנהלת הדיקטטורה הרצחנית נגד הפליטים שנמלטו ממנה בכל העולם".

כמו בסרט מלחמה: כך נראית תל אביב ביום שאחרי הכאוס וההתפרעויות
המהומות בדרום ת"א: "אי אפשר לגרש אותם, אפשר לגרום להם לצאת"

עבו הוסיפה: "תחילה המשטרה התעלמה מאזהרות הקהילה לקראת האירוע, ועכשיו היא ממשיכה להתנער מהאחריות שלה. את המחיר כולנו משלמים. מבקשי המקלט האריתראים נמלטו ממשטר אימים, דיקטטורה רצחנית שמתוארת כצפון קוריאה של אפריקה. רבים מהם נמלטו אחרי שנכלאו בתנאים לא אנושיים במולדתם, אחרים עונו באכזריות וכולם נמלטו משעבוד בצבא האריתראי שהשירות בו מוגדר כעבדות מודרנית". 

"כבר קרוב ל-15 שנה שהם חיים בינינו, מבקשים מקלט מהשלטון ששולח זרועות גם לישראל באמצעות השגרירות. ברחבי העולם הם מוכרים כפליטים בשיעור של למעלה מ-80%, רק מערכת המקלט הלא מתפקדת של ישראל מסרבת לבחון את הבקשות שלהם בהתאם לאמנת הפליטים של האום ולסטנדרט המקובל בעולם. למרות הטראומה ממדינות המוצא והדרך לישראל, ולמרות חוסר הוודאות והתעמרות הרשויות - אלפים ממבקשי המקלט האריתראים הצליחו לשקם את חייהם בישראל".

מבקשי מקלט מאריתראה מפגינים נגד פסטיבל שגרירות המדינה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

"הם עובדים, משלמים מיסים, מגדלים משפחות ועושים ככל יכולתם כדי להשתלב בחברה ולתרום לה. הנהגת הקהילה האריתראית פנתה למשטרה לאורך כל השבוע שעבר בתחינה לבטל את האירוע ולעצור את ההתנגשות הנוראית שראינו בתל אביב. המשטרה, כמו שאר רשויות המדינה לאורך השנים - התעלמה מהם. את האסון הזה היה צריך למנוע. אילו רק היו מקשיבים לקהילה, כל זה לא היה קורה". 

"חשוב גם להוסיף שאנחנו כמובן מגנות את האלימות מכל וכל וקוראות למשטרה למצות את הדין עם המתפרעים. הרוב המוחץ של הקהילה האריתראית לא השתתף באירועים אתמול. רבים עדיין מפוחדים וחוששים. אין באמת היתכנות לגירוש לאריתריאה. אין אף מדינה בעולם שמגרשת לאריתריאה. ישראל מכירה בסכנה שנשקפת למגורשים, ואריתריאה ככלל מסרבת לקבל מגורשים. במקום מילים ריקות, הגיע הזמן שישראל תבחן את בקשות המקלט ותבחין בין מי שמגיע להם מעמד והגנה, לבין המעטים שמסייעים לשלטון להלך אימים על מבקשי המקלט".

עו"ד מורן לוי, מומחה לדיני הגירה: "כל האריתראים חוסים כאן תחת עקרון של אי-גירוש כי ישראל אישרה אמנה בינלאומית של פליטים וכמובן תחת מעטפת של החלטות בג"ץ בעניין האריתראים. הדרך היחידה היא רק בהסכמה שלהם להרחיק למדינה שלישית שתקלוט אותם. כל הפרה של חוק בישראל ברמה הפלילית צריכה להיות מטופלת בדין הפלילי הישראלי ואין כרגע לממשלה סמכות להרחיק מבקשי מקלט עקב ביצוע עבירה פלילית. גם לגבי מעצרים מנהליים יעשה במשורה רק במקרה קיצוני במיוחד כמו פצצה מתקתקת חשש לפיגוע טרור מיידי. ההפגנות שנעשו היו ויש בהן הפרה של חוקיות אם זה כנגד הוראות משטרה אבל אין בכך בכדי להביא למעצרים מנהליים בדיעבד".

עו''ד מורן לוי (צילום: ללא)
עו''ד מורן לוי (צילום: ללא)