אחרי היום הבינלאומי למען הזקנים בחברה, שצוין בתחילת השבוע ומצוין על ידי אחדים לכל אורך חודש אוקטובר, החליטה עמותת שניר, המסייעת לשכבות החלשות בחברה במגוון תחומים, להתחיל בגיוס כספים ייעודי ובסגירת הסכמים עם מרפאות שיניים - זאת למען ביצוע טיפולי שיניים לאזרחים ותיקים ברחבי הארץ, שידם אינה משגת זאת.

הילה חמו, מנכ"לית עמותת שניר, אומרת: "כמעט רבע מהמבוגרים בני ה־‏65 ומעלה סובלים מבעיות שונות ולעתים קשות בשיניים ובחלל הפה, אבל העלות של טיפולי השיניים מאוד גבוהה ויכולה להגיע למאות שקלים לעקירה, סתימה או טיפול שורש, ואף לאלפי שקלים להשתלות או תותבות".

אומנם אזרחים ותיקים שמלאו להם 72 זכאים על פי חוק לטיפולי שיניים מסובסדים על ידי המדינה בהתאם למצבם הכלכלי, אבל מדובר בעיקר בטיפולים משמרים ומונעים - וגם בטיפולים משקמים יש צורך בפנייה יזומה של הזקן או מי מבני משפחתו אל מחלקת הרווחה המקומית לפני הפנייה למרפאה.

"לא כל הזקנים מודעים לכך, לא לכולם יש במי להיעזר, ומאחר שגם רוב הטיפולים המסובסדים ניתנים בהשתתפות עצמית של המטופל - לא כולם יכולים לעמוד אפילו במחיר המסובסד. ואלה רק העניים ביותר. יש מי שלא מוכרים לשירותי הרווחה ולא עומדים בקריטריונים לסבסוד, אבל מתקשים בתפקוד ובמימון הטיפול, חיים בגפם ומזניחים את בריאות הפה ואת הבריאות בכלל".

ניר שמול, יואב פלאטו שרון (צילום: מולי גולדברג)
ניר שמול, יואב פלאטו שרון (צילום: מולי גולדברג)

עו"ד יואב פלאטו שרון, יו"ר משותף בעמותת שניר, מספר: "פעילות זו קרובה ללבי במיוחד כיוון שאבא שלי, שמואל פלאטו שרון ז"ל, הקים בשנות ה־80 14 מרפאות שיניים שהעניקו טיפולי שיניים בחינם לאלפי אנשים קשי יום. אני שמח להמשיך את דרכו. רבים מבני הגיל השלישי מוותרים על הטיפולים הכואבים בעיקר עקב קושי כלכלי לממן אותם. אנחנו נתקלים הרבה באמירה 'בשביל מה לטפל? כמה זמן עוד נשאר לי לחיות?', ולכן אנו בעמותת שניר מבקשים לתת מענה לכאבים ולחוסר נוחות שאיש לא אמור לחיות איתם".

עמותת שניר פועלת למען הזקנים בישראל במהלך כל השנה, החל בשיפוץ הבית, אספקת סלי מזון, אירוח חברה בביתם ועוד.