התערבויות חירום נפשיות למעל אלף עובדים בחברות, מוסדות וארגונים בוצעו השבוע על ידי מטפלים ומטפלות מעמותת מרכז אלה, לעובדים המתמודדים עם טראומה, חרדות ואובדן בעקבות אירועי המלחמה.

האזרח שהתריע מראש על הטבח והתעלמו ממנו: "אמרו לי שזה תרחיש שלא יקרה בחיים" | מיוחד למעריב

מדובר בעלייה של עשרות אחוזים בהשוואה לשגרה. ההתערבויות מתבצעות במוסדות ממשלתיים, מסחריים, חברתיים ועוד. ברגע אחד, מנהלים ועובדים מבינים כי החבר או החברה לעבודה נעדרים, חטופים או נרצחו במלחמה, ונאלצים להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עליהם. לצד הרצון להמשיך בעבודה, בעשייה ובשגרה, הקושי לעשות זאת עצום. כאן בדיוק נכנסת לתמונה התערבות חירום של מטפלים מקצועיים.

מחקרים קליניים מוכיחים כי התערבויות חירום נפשיות סמוך לאירוע הטראומטי, עשויות לעצור את התהליכים המובילים לפוסט טראומה מאוחר יותר. עמותת מרכז אלה המעניקה סיוע נפשי במקרים של אובדן, טראומה ומשברי חיים, מבצעת התערבויות חירום ומעבירה סדנאות חוסן לחברות גם בימי שגרה, אך בימים האחרונים ישנה עלייה של עשרות אחוזים בפניות לעמותה מטעם ארגונים וחברות המבקשות לבצע התערבויות חירום.

במרכז אלה מספרים למעריב כי מאז פרוץ המלחמה ביצע הצוות המקצועי של המרכז התערבויות חירום בארגונים רבים שהבינו את חשיבות הדאגה לרווחתם הנפשית של העובדים, דוגמת משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד מבקר המדינה, חברת החשמל, נת"ע, מטב, כללית הנדסה רפואית ועוד.

בני לייזר, מנכ"ל עמותת מרכז אלה, אמר: "מטרת התערבות החירום היא לצמצם את הנזקים הנפשיים הראשונים ככל הניתן, לעשות הערכת מצב על מנת להחליט לגבי ההמשך וכן לאתר את העובדים הזקוקים גם לטיפול פרטני. מדובר על אנשים שחבריהם לעבודה נעדרים, כאלה שנחטפו וגורלם לא ידוע וכמובן אלה שנרצחו ונעלמו מחייהם באופן פתאומי.

אנחנו מתורגלים בעמותה להתערבויות חירום ויש לנו מטפלים רבים שמוסמכים לכך, אך אין ספק שהיקף הפניות אלינו בימים האחרונים הוא בלתי נתפס. אני מאמין שנקבל פניות רבות נוספות, וזה מעיד על כך שהארגונים מודעים לחשיבות הטיפול ומהירות התגובה. חשוב שהתערבות החירום תתבצע כמה שיותר מהר, בסמוך לאירוע הטראומטי".