התמונה של רחל מאופקים לצידו של מחבל חמוש אבו עאמר, שנחשפה אמש, מעלה פעם נוספת את חשיבותה של יחידת המשא ומתן (מו"מ) של משטרת ישראל שפעלה בזירה במשך 14 שעות עד שנתקבלה ההחלטה של הימ"מ לפרוץ לבית בני הזוג. תוך חצי דקה היחידה חיסלה חמישה מחבלים וחילצה את בני הזוג שבמשך אותן שעות היו בני ערובה במצוקה ואימה.

צוות המו"מ של משטרת ישראל הפועל בשוטף בזירות פליליות, ניסיונות התאבדות ואיומי רצח, ושנחשף בפעילות ברומניה לשחרור חטופים, הוכיח פעם נוספת את יכולותיו והפעם בזירת הטרור הלאומי. היחידה שכפופה לאגף המבצעים של המשטרה, מונה צוות מצומצם של עשרה שוטרים, אנשי קבע וכ–250 שוטרים המחזיקים בתפקידים אחרים שעברו הכשרה ייעודית במסגרת שירותם על ידי היחידה, והם נקראים נעת"ים (נוסף על תפקידם) וכן 40 מתנדבים מומחי תוכן המשולבים באותה יחידה. כמו כן, שוטרים שנקראים נעת"ים (נוסף על תפקידם) שהם עוסקים במו"מ ומתנדבים שעוסקים במקצועיות יש להם הבנה בשפה ויתרון יחסי במגזר המדובר חשוב לציין שהם היו איתנו יד ביד המתנדבים והשוטרים. היחידה מורכבת מעשרה שוטרים שהם אנשי קבע המכונים גרעין, יש את הנע"תים שהם מכלל התחנות ומהמחוזות ויש מתנדבים . 

רפ"ק ע.ש, קצין ביחידת המו"מ שהיה בין משתתפי האירוע באופקים עם סבתא רחל ובעלה דוד משחזר את האירועים: "בשבת כשהחלו אירועי הירי והחדירה אנחנו מגיעים לזירות באזור הדרום ומקבלים שני אירועים האחד של בארי בעניין בני ערובה והשני באופקים. אנחנו מתחלקים לשתי קבוצות כשאחת נוסעת לבארי והשנייה לאופקים".

"בבארי לא בוצע נוהל מו"מ זו היתה לחימה כשבמשך זמן רב היו נצורים. אנחנו מגיעים לאופקים באחד המקרים בבית של רחל ודוד שחדרו חמישה מחבלים כשאנחנו בנקודת ההנחה שיש שם ארבעה מחבלים וכמובן בני הזוג. בשלב הראשון אחרי תחקור הבנו שהיה ניסיון של שוטרים להיכנס לבית אבל נזרק לעברם רימון התפתח קרב ירי".

קצין אג"מ מרחב נגב ארקדי שוסטר, ואריאל מורזכנוב מיחידת יואב, שניהם מנהלים מו"מ, הם לא דוברי שפה, ונציין שתחילה הם ניסו להיכנס הביתה, שמעו צעקות ולכן חזרו לאחור, כשהמחבלים ובני הזוג רחל ודוד מסתתרים בקומה העליונה. איתם נמצא בזירה קצין מג"ב דובר השפה הערבית שהוא בעצם התחיל לנהל מו"מ בצעקות.

בשלב הזה מתחיל מו"מ עם המחבלים כשהם מנסים לנהל את המו"מ כדי לבדוק מי הם. "מדובר באירוע שנמשך כשעה וחצי. אנחנו הגענו למקום לקראת 11:30, כמובן הכניסה לאופקים הייתה בעייתית, מדובר באזור לחימה אזור רווי ירי עם שוטרים, צבא ומחבלים. אנחנו נכנסים לפעולה ואריאל מקבל אותנו נותן את המידע הראשוני והוא מצטרף אלינו ויחד עם ארקדי וקצין המג"ב ומתנדב מו"מ נוסף מומחה תוכן. מאחורינו צוות שמנהל חפ"ק בו נמצאים ס.ש וקצין האג"מ א.מ" . 

"אנחנו בכניסה לבית נקראים כחוליה קדמית ומאחורינו מכלול השליטה. באירוע הזה שאינו אירוע רגיל, אלא כאוס של לחימה , לא בסדר אלא מורכב ובעייתי. המטרה שלנו וצריך לזכור שיש שם מחבל עם רימון ביד ונמצאים איתו מחבלים נוספים עם אמל"ח שנכנסו על רימונים, קל"צ'ים וציוד נוסף שלא ידענו במה מדובר, היא להכיל את האירוע ולהרגיע את המצב מבחינה רגשית. כמובן אנחנו רוצים לדעת מה המטרה שלהם בתפיסת בני הערובה. אם מדובר באירוע הקרבה שבו תוך דקות הם מחסלים את בני הערובה או אירוע אחר של הכלה ואנחנו מבחינים שהם ממשיכים לדבר, ניהול המו"מ איתם רגוע".

"אתה רואה שהמחבלים הללו שהיו כנראה זוטרים, כל הזמן חיפשו לקבל החלטות לא ידעו איך לנהוג. הכוונה שלהם היא לא למות וזאת לפי המענה שלהם לשאלות שהצבנו בפניהם. 14 התנהלנו מולם במו"מ מה שמצביע על הכוונה שלהם לצאת חיים. המטרה שלנו ליצור אמון עם אותם מחבלים, להבין את הצרכים שלהם וכמובן במהלך ניהול המו"מ יש צורך של מזון. כל הזמן דיברו על מחבל אחד פצוע ביד. אנחנו מבחינתנו מנסים להוציא אותו ובתמורה שיוציאו בן ערובה או בת ערובה. הבקשות לא צלחו אבל גם לא גרמו להסלמה. אבל נוצר שיח".

"אבו עאמר שהוא עזתי, וסיפר שהמקור שלו מקריית עקרון. במהלך המו"מ היו אזעקות ונפילות נשמעו בומים חזקים מאד עדכנו אותם לפני בקסמים והכל בניסיון להרגיע אותו . הרבה פעמים במהלך המו"מ צעקנו אל בני הזוג והם שיתפו פעולה . הוא אמר שדוד מתלונן שהאזיקים לוחצים עליו , שאלתי למה אזיקים? מאיפה אזיקים? הוא מספר שלקח את האזיקים של הבן שלהם שהוא שוטר. ביקשתי שיתחשב וישחרר טיפה, הוא ביקש מפתח ומסרתי לו מפתח והוא שחרר אותם מאזיקים. העברנו להם אוכל לא פעם ולא פעמיים וגם לבני הזוג. הם ישבו עם מחבלים חמושים עם מטענים, רימונים וברור שהם היו לחוצים. כל פעם שהעברנו להם אוכל המחבלים היו סקפטיים שאנחנו לא מרדימים אותם או מרעילים אותם ולכן ביקשנו מרחל ודוד לאכול קודם".

מגיע לבני הזוג את הכבוד ורחל הייתה דומיננטית יותר. מדובר ב–14 שעות מטורפות כשהמחבלים רצו ניידים כדי לדבר עם המשפחה ועם המפקד שלו בעזה . שוחחתי איתו עם אבו עאמר שהיה המחבל הדומיננטי על הילדים, גיליתי התעניינות לגביו. כל פעם שביקש טלפון או אוכל ביקשתי שיוציא את אחד מבני הזוג מספר פעמים והוא סירבה. 

"במהלך המו"מ הם ביצעו תורניות תפילה וביקשו שלא נפריע שנהיה בשקט. ולנו היה חשש שהם עלולים לסיים את האירוע אבל לשמחתנו התבדנו והם חזרו מיד אחרי התפילה למו"מ. לאט לאט הבנו שהם נחלשים, שהם נקלעו לסיטואציה שהם לא יכלו איך לצאת ממנה וניצלנו את החולשה שלהם ויצרנו את הקשו והאמון. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם היחידות בחוץ במקרה הזה הימ"מ ואנחנו מעלים אופציה בפניהם שהם ניתנים" . 

מדובר כחצי דקה עד שהימ"מ חיסל את כל המחבלים וחילץ את בני הערובה. בתוך הדירה היה כאוס הכל פיח. הלוחמים הוציאו תחילה את רחל ואני בפתח של החצר של הבית לקחתי את רחל והלכתי איתה לכיוון כוח החפ"ק מאחור. היא ראתה את הבן שלה והיא נרגעה היתה לה נפילת מתח. המתנדב שלנו אסף את דוד , שהוא פחות אמוצינאלי מרחל ואתה רואה שהלחץ ניכר עליו. כשיצא ביקש רק לנשום. 

מה התחושה שלכם ברגע שזה מסתיים?
"האמת חבל שהיו פיצוצים כי המטרה שלנו לעצור אירועים ללא הפעלת כח אבל לעיתים זה לא קורה ואנחנו מעלים את הסיטואציה לפרוץ. המחבלים היו עיקשים בעמדתם לא לשחרר את בני הערובה וזאת מאחר ולא ידעו לקבל החלטה . הם כל פעם עלו למעלה וירדו להתייעץ. ניסינו להסביר להם שמדינת ישראל לא הורגים מי שמסגיר את עצמו והעונש שיהיה לרבות השהות בבית הסוהר ואפילו האפשרות להשתחרר. דיברנו על האחות של איסמעיל ענייה שחלתה וקיבלה טיפול בישראל. חיזקנו את נושא החיים אבל בסופו של דבר הם לא הסכימו לשחרר את בני הזוג".

מה לגבי העוגיות והתה?
"אני באמת לא יודע. אני מכיר שהיא הציעה להם אוכל כשאנחנו פנינו אליהם אמרה שיש במקרר אבל הם סירבו לקבל אוכל ממנה. בואו נבין לא היתה שם מסיבה בכל זאת מדובר באירוע מלחיץ ולמען האמת היא היתה איתנו בקשר כל הזמן. המטרה שלי היתה לתפוס שליטה על האירוע כשהכוח מלכתחילה הוא שלו ואת זה הצלחנו לעשות לשמחתנו".

איך הם התנהגו אל בני הזוג לעניות דעתכם?
"אי אפשר להתעלם מהעובדה. הם בני בליעל, הם נכנסו להרוג אבל בסופו של דבר. הוא לא פגע בהם ולא קילל אותם . בסופו של דבר בתוך הבית הם התנהגו אליהם בסדר אבל רימון ביד, מטען צמוד וקלצ'ניקוב מכוון אליהם. אנחנו כל הזמן אמרנו להם שהם אחראים על בני הזוג אם יקרה להם משהו הם ישאו באחריות. התמונה שהתפרסמה היא משעות הבוקר היא מצביעה על הרגע שבו המחבל מחזיק רימון ביד ועם הראש למטה . זו סיטואציה מחרידה. הוא ישב לידה ומדבר איתנו".