סם המוות: מסתמן שרבים ממחבלי חמאס שביצעו את הטבח היישובי הדרום צרכו סמים ממריצים בזמן שביצעו את מעשי הזוועה. כך דווח היום (חמישי) בחדשות 12.

בהפצת חיזבאללה? סם המרץ שמוברח מישראל לחופרי המנהרות בעזה

על פי הממצאים שנאספו בשטח, בכיסיהם של מחבלים רבים נתפסו כמויות גדולות של סם מסוג "קפטגון", המכונה לעיתים "קוקאין לעניים". הסם הממריץ כנראה סייע למחבלים לנהוג בקור רוח ובאדישות, ובו בזמן להיות בערנות מוגברת במשך שעות ארוכות, ללא תחושת רעב.

רק ביוני האחרון דנה הכנסת בסכנות שמגלם הסם קפטגון, שמידע מודיעיני שנאסף בשנים האחרונות בישראל ובעולם הצביע על כך שהוא נמצא בשימוש ארגוני טרור כמו דאעש וחיזבאללה. אנחנו רואים הברחות סמים מאיו"ש לעזה דרך מעבר כרם שלום", התריע טל דהן מהרשות למעברים במשרד הביטחון במהלך דיון בוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול בראשות ח"כ בועז ביסמוט (ליכוד), "הסם מיועד לחופרי מנהרות בעזה. הקשר בין נתיב הברחה של סמים לאמל"ח ברור. הכסף יזלוג לטרור. במעברים לעזה מוברחים סמים בהיקפים גדולים".

גם רפ"ק אושרי אמור, מפקד יחידת גבולות צפון במשרד לביטחון לאומי, אישר כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהברחה של סם הקפטגון בגבולות עם לבנון, סוריה ורצועת עזה. "בשנה וחצי האחרונות אנחנו במערכה בכל הגזרות", אמר, "נתפסו הברחות רבות. החיבור בין פח"ע לסמים מוחלט. הברחות מתחילות בסמים, עוברות לנשק ומטענים. המנוע הוא כסף. הביקוש לאמל"ח גבוה, נשק יכול להגיע לכל דורש. יש פערים הרתעתיים וטכנולוגיים. חייבים לשנות את המדיניות כך שהטיפול יהיה שווה בכל הגבולות".

ראש מטה המערך המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, גדעון לוסטיג, אישר כי "סם הקפטגון נצרך הרבה באזור שלנו. אנחנו מקדמים שתפי"ם עם מדינות האזור, זה יעד מדיני ראשון במעלה". לדבריו, גורמים בחיזבאללה קשורים ביצור ובהברחת הסם. ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות הוסיף כי אחד החומרים מהם מייצרים את סם הקפטגון הוא פדרין, מרכיב שלא נמצא בפקודת הסמים.

קפטגון (Captagon) הוא סם ממריץ שהופק לראשונה ב-1960 ונועד לטיפול בהיפראקטיביות ובדיכאון. בשל היותו ממכר מאוד ובעקבות תגובות פסיכוטיות אצל חלק מהמשתמשים, הסם הוצא מהחוק בארה"ב בשנת 1981, והוכנס לרשימת הסמים האסורים של ארגון הבריאות העולמי ב-1986. 

למרות האיסור, הוא נשאר כאמור פופולרי במזרח התיכון. הסיבה המרכזית לכך היא שמדובר בסם זול ויחסית פשוט לייצור. עיקר ההשפעות שלו הן תחושת עוררות ואופוריה, הפחתת הצורך בשינה, תיאבון ירוד ותחושת אנרגיה לכל אורך פרק הזמן בו הוא משפיע על הגוף. הסם היווה בעבר חלק מתעשיית הברחות הסמים שמימנה את אנשי דאעש, והיה בשימוש נרחב על ידי המחבלים של ארגון כשביצעו זוועות שזעזעו את העולם כולו.

לפני כשנתיים חשף תחקיר של "הניו יורק טיימס" כי לא רק דאעש, אלא גם משטרו של בשאר אסד בסוריה מימן רבות מפעולותיו על בסיס תעשייה משגשגת יצור "קפטגון" והברחתו לרחבי העולם. על פי התחקיר, חיזבאללה היה – וכנראה עדיין – מעורב בייצור ובהפצת הסם.