"אני פתולוג משפטי יותר מ-30 שנה, כך שקשה להפתיע אותי. ראיתי הכל, ניתחתי הכל, ראיתי גופות שהתעללו בהן, אבל שום דבר לא דומה למה שאנחנו רואים מאז אותה שבת שחורה. זה פשע נגד האנושות, לא פחות". כך כתב ד"ר חן קוגל, מנהל המרכז הלאומי לרפואה משפטית, בתגובה למראות המזוויעים בהם חזה מהשבת האיומה של ה-7 באוקטובר. בשיחתו עם ענת דוידוב, אודי סגל וטל לב רם ב-103FM, הוא סיפר הבוקר (רביעי) על הזוועות שראה: "אין אדם אחד במכון שלא בכה".

עם קווי טלפון במנהרות של עזה: כך בחמאס הסתירו את המתקפה המתוכננת | דיווח
"מישהו לא רצה": ליברמן חושף מה הסיבה שאינו בקבינט המלחמה

"חלק מהאנשים, לא נשאר מהם כמעט דבר לצערי", אמר קוגל בפתח השיחה. "אני משתדל להמעיט בתיאורים גרפיים, וחלק מהאנשים, אין לנו אל מי להשוות. כל עבודת הזיהוי היא להשוות מנתונים של גופה לנתונים של אדם שהיה בחיים. משפחות שלמות שנרצחו, אין לנו די.אן.איי לקחת".

עוד הוסיף, כי "יש המון אנשים שגופותיהם נשרפו, הם נשרפו חיים, וקשה מאוד להפיק די.אן.איי. מצב הגופות הוא כזה שיש אפשרות שחלק מהן לא יזוהו. אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד. לא נשקוט ולא ננוח עד שנמצה את האפשרויות להביא כל אחד לקבר שלו ולתת לו את הכבוד שלו. יכול להיות שלא ימצא זכר לחלק מהאנשים. היום אנחנו נמצאים בשיטות הרבה יותר מתקדמות, נעשה את המקסימום כדי לזהות. אני חושב שכולנו לא ממש במצב טוב, אבל המשימה שלנו כרגע זה לבצע את התפקיד שלנו בצורה הטובה ביותר ולהירתם, ואני רואה המון אנשים שעושים את זה".  

"מאוד קשה לראות את מימדי המפלצתיות שיש כאן, זה לא שונה מהרבה מתיאורים ששמענו מהשואה", הודה. "אף אחד במכון לא התמודד עם מה שאנחנו רואים כאן, אין פה אחד שלא בכה כשהוא ראה את מה שהוא ראה או שהוא חושב על מה שאנחנו רואים כאן, קשה לישון בלילה. הלילה כמעט לא ישנתי".

ננצח, לא תהיה ברירה. כולנו כאן כדי לנצח ולהביס את הרוע הזה. היו צריכים להיות פה בין 50 ל-90 רופאים משפטיים, אנחנו רק שבעה מומחים ברפואה משפטית. נעזרנו במומחים מחו"ל שהתנדבו לכאן. אנחנו משתדלים לגייס חברים מחו"ל, הגיעו המון מומחים בתחומים אחרים. יש פה עזרה גדולה מאוד. אנחנו בינתיים עומדים במשימה. אני יכול לספר על גופות של אנשים שהיו מחובקים בזמן שנשרפו חיים ונקשרו. יש פה מעשים קשים. היו פה אוסף של כתבים זרים שהראיתי להם את התמונות הללו, אף עין לא נותרה יבשה. אני חושב שצריך להראות שנעשה פה מעשה ברברי ומפלצתי שאין מילים לתאר אותו. אנחנו לא יודעים מתי יפסיקו למצוא שרידים". 

הזוועות שנחשפו בבארי (צילום :צור שיזף)

על התבטאותו המקוממת של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שאמר אתמול כי "התקפות חמאס לא קרו בוואקום. הפלסטינים תחת כיבוש מחניק, האדמות שלהם נלקחות, הכלכלה משותקת ובתיהם נהרסו. הסיכוי לפתרון מדיני דועך. קורא להפסקת אש הומניטרית באופן מידי", אמר ד"ר קוגל: "כנראה מזכ"ל האו"ם חושב שאונס זה לא בסדר, אבל כשעושים את זה ליהודים זה בסדר, זו פשוט אנטישמיות. זה פשוט גועל נפש".

יצוין כי מאז גוטרש חזר בו, נפגש עם חלק ממשפחות החטופים בעזה, קרא ל"שחרורם המיידי וללא תנאי" ואמר כי "שום דבר לא יכול להצדיק הרג, פציעה וחטיפת אזרחים על ידי חמאס".

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM