שלוש שנים אחרי שספג מכה כלכלית אנושה בעקבות מחלת הקורונה, נדמה שענף אולמות האירועים והשמחות נמצא בפני משבר נוסף, בשל המלחמה שפרצה בישראל מאז ה-7.10.

במהלך שלושת השבועות האחרונים, בוטלו ברחבי המדינה מאות אירועי חתונה, בר מצווה ושמחות אחרות, זאת בנוסף לכנסים ואירועים אחרים שנדחו או בוטלו, בשל המצב ששורר בימים אלה במדינה ואולמות רבים פשוט סגורים ולא עובדים כלל, תוך שבעליהם כבר מדווחים על קשיים כלכליים גדולים כתוצאה מהמצב.

לצד תמונות שריגשו את כולנו, של זוגות שנישאו בתוך בסיסי צה"ל או בשטחי כינוס כאלה ואחרים, תוך כדי ארגון ויוזמה אישית של חברים או בני משפחה, הולך ומתבהר גודל המשבר הכלכלי, אליו נקלע כבר עתה, ענף אולמות האירועים וגני השמחות בישראל. מעבר להנחיות פיקוד העורף, שהטיל בשבועיים הראשונים איסורים על התקהלות וקיום אירועים המוניים, צריך לזכור שאנשים רבים במעגלים רבים במדינה, איבדו את יקיריהם, קרובי משפחה או חברים, אם זה באירועי הטבח הנורא בישובי הדרום ואם בלחימת חיילי צה"ל כך שגם מצב הרוח העצוב והכאב השורר בקרב אותם זוגות שהיו אמורים להתחתן ולחגוג, אינו מאפשר להם קיום אירוע משמח בעת הזאת.

"אנשים איבדו בני משפחה, אנשים באבל, יש כאלה שאחד מבני הזוג גוייס למילואים ובגלל המצב לאף אחד אין מצב רוח לאירוע או אפילו להכנות לאירוע", מספר רובי דהן מנכ"ל רשת האירועים והכנסים Lago, בעקבות המצב הקשה שפקד את הענף. "לא רק בשבועות האלה, אלא גם לחודשיים ושלושה קדימה. אנחנו על 120 אחוז ביטולים, כי זה לא רק מה שהיה אמור להתקיים החודש, זה גם אירועים שבוטלו לחודשים קדימה. אנחנו עושים כאן מעל 600 אירועים בשנה וכרגע ירדנו מ-600 לאפס. אפשר לומר שלמעשה כל הרבעון הרביעי שלנו נמחק לחלוטין בגלל המצב".

"צריך להבין שיש גם סוג של דיסוננס בין מה שאומר פיקוד העורף, למה שקורה בשטח. פיקוד העורף מאשר באיזור שלנו לקיים אירועים של עד 300 איש, אבל מי לוקח אחריות על 300 אנשים שאכן יגיעו למרחב מוגן תוך כדי מסיבה? דבר נוסף זה שאנשים לא רוצים להתחתן באירועים מוגבלים ל-100, 150 איש ומעדיפים לבטל את האירוע. בניגוד לתקופת הקורונה, היום לאף אחד אין מצב רוח או חשק לחגוג".

דהן מספר שב-Lago דאגו להקים צוות מיוחד, שבימים אלה פונה לעזרתם של זוגות ומשפחות מהדרום, כדי כן לקיים אירוע שהם תיכננו במקום אחר וכעת לא מתאפשר להם לקיים אותו, בנסיון להרים אירועים בטווח של שבוע-שבועיים מהיום, במתחם מיוחד שיהיה נגיש לאיזור מוגן. בנוסף הוקמו צוותים נוספים מתוך עובדי החברה, שעוסקים בסוג של טיפול פסיכולוגי להרגעת הזוגות ובני המשפחה, שמעדיפים לבטל כעת אירועים עתידיים ומנסים להסבר להם שהמקום יכול ורוצה לתת להם את המענה הנכון בתקופה המורכבת שעוברת על כולנו.

בנוסף, מזכיר דהן נתון חשוב שישפיע גם הוא על ההכנסות העתידיות של אולמות האירועים ואומר: "מי שסגר בתקופה הזאת אירוע, קיבל תעריף של אירוע חורף שהוא מן הסתם זול יותר מאירוע בתאריכים של קיץ, שאז זה שיא העונה. להעביר אירועים מהתקופה הזאת קדימה, יהיה כרוך גם בחשיבה מחדש על כל נושא המחירים, כי אירוע שנסגר לאוקטובר או נובמבר ויעבור עכשיו לאפריל או מאי, כבר יהיה בתעריף אחר ואתה לא יכול להגיד לבנאדם שיישלם לך עוד כסף. הכל מאוד רגיש ואנחנו מנסים לחפש פתרונות יצירתיים". 

"אנחנו עומדים כרגע על 100 אחוזי ביטול אירועים מאז השביעי באוקטובר ובנוסף לזה בוטלו כמחצית מהאירועים שנסגרו לתאריכים קדימה", משתף בכאב, מנכ"ל נוסף, באולם אירועים גדול ברחובות, שהעדיף בשלב זה שלא לחשוף את שמו. "המקום סגור, למי יש חשק להתחתן או לחגוג אירוע במצב שבו אנחנו נמצאים בארץ? אנחנו מדברים על 25 אירועים שכבר בוטלו עד עכשיו וזו רק ההתחלה. ירדנו מ-100 לאפס".

"אנחנו מתפללים שהמצב הזה יגמר כמה שיותר מהר ומקווים שאולי נקבל מענקים. פדינו לעובדים את ימי החופשה והוצאנו את כולם לחל"ת. התאחדות בעלי אולמות האירועים, שמייצגים אותנו, מדברים כרגע עם משרד האוצר על מתווה פיצויים שהמדינה הציגה אבל זה עדין לא נסגר ולפי מה שמציעים, אנחנו כבר מדברים על הפסדים של מאות אלפי שקלים. גם בנושא השכר, יש עובדים שחייבים להשאיר בחברה, כמו מנהלי חשבונות וכד', אז המדינה משתתפת על פי המתווה רק ב-60 אחוז מהשכר והשאר עלינו. ברור לנו שהמדינה נמצאת במצב לא פשוט ויש בלגן גדול עם כל נושא הכספים, ההרגשה היא שכרגע מפקירים את כל בעלי העסקים".

באולם נוסף בפתח תקוה מספרים שבעקבות המצב וביטולי עשרות החתונות שתוכננו לחודש אוקטובר, נשארו במקום כמויות עצומות של מזון שהוזמן על פי לוח האירועים המתוכנן ואת מה שאפשר היה להקפיא ולהציל, השאירו במחסנים ואת שאר כמויות האוכל העצומות, חילקו ביוזמה פרטית של בעלי המקום והעובדים, במתנה ובאהבה גדולה לתושבי הדרום שאיבדו את בתיהם ולחיילים הלוחמים בשטח. גם כאן העדיף בעל המקום לשמור על אנונימיות ורק הסכים לומר: "כרגע המדינה מפקירה אותנו, אין לי מילה אחרת לומר. אנחנו ממשיכים לשלם ארנונה ושכירות ומדובר כאן על מאות אלפי שקלים בחודש, עוד לפני שבכלל פתחנו את החודש וקיימנו חצי אירוע. אם לא נקבל סיוע מאסיבי מהמדינה, יהיו הרבה מאוד בעלי עסקים שיתמוטטו ויאלצו פשוט לסגור את אולם האירועים שלהם. זה עצוב וכואב ואנחנו מרגישים שכרגע אין לנו עם מי לדבר".

Lago (צילום: Lago)
Lago (צילום: Lago)

Lago (צילום: Lago)
Lago (צילום: Lago)

מי שמנסה בימים אלה למצוא פתרונות ותשובות עבור אנשי הענף, הוא אבירם אלון, מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים. "צריך לזכור שאנחנו באירוע שהתחיל שבוע לפני אירועי ה-7.10, כי גם במהלך חג הסוכות לא מתקיימות חתונות, ולפני כן היה את יום כיפור, כך שלמעשה מדובר על חודש שאין אירועים", מספר אלון.

"קיבלנו כולנו את המכה הארורה הזאת בערב שמחת תורה ויום למחרת אולמות האירועים היו אמורים לפעול כולם במלוא העוצמה ואז הגיעה המלחמה והמכה הארורה שנפלה על כל המדינה וכמובן שאנחנו הושפענו מזה באופן מיידי מחוסר פעילות. מעבר להנחיות פיקוד העורף, בשבוע הראשון למלחמה, שמנע אירועים מחדרה ודרומה, אמרתי את זה גם בוועדת הכספים שהמדינה לא יכולה לצפות מענף שמושתת כולו על שמחות, לייצר שמחות ואירועים בזמן שקוברים בני משפחה, חיילים וילדים. גם במקומות שלא היו הנחיות של פיקוד העורף, אנשים פשוט לא רצו לקיים אירועים משמחים. המציאות הזאת היכתה לכולנו בבתים, אנחנו מדינה קטנה, אין מישהו שלא הכיר מישהו שנפל בקרב או נרצח באירועים בדרום".

"בנוסף יש את כל נושא גיוס המילואים וגם אם זה לא החתן או הכלה עצמם, אז אח של הכלה, או הבן דוד, או כל אחד אחר ואז למי בכלל יש ראש לחתונה או אירוע? גם בשבוע השני זה היה המצב ובשבוע השלישי היו טפטופים ממש קטנים של אירועים שלא יכלו לבטל, במגזרים מסויימים, כמו אצל הדתיים לדוגמא, שלא מבטלים חתונות, אבל עשו אירוע מצומצם עם מינימום מוזמנים, אנשים כמוני כמוך גם מפחדים לצאת מהבית".

אלון נוכח לאחרונה בכל הועדות הרלוונטיות בכנסת ומנסה למצוא פתרונות מול משרדי הממשלה השונים, בעיקר מול משרד האוצר: "נכון לעכשיו מרבית הענף סגור. אנחנו על כמות אירועים מינורית מאוד. אנחנו מדברים על סדר גודל של כ-600 אולמות וגני אירועים בכל הארץ ולהערכתי 80 אחוז מהענף מושבת, מדובר על אלפי אירועים שבוטלו או נדחו".

"מדובר על הפסדים כספיים של מאות אלפי שקלים לכל אולם אירועים כזה ומיליוני שקלים בסך הכל לענף כולו. גם מבחינת אספקה כולם הכינו את עצמם לכמות עצומה של אירועים והכל ירד טמיון. התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים הקים חמ"ל שכולל 70 מתנדבים, בצוותא עם פיקוד העורף, פתחון לב ולקט ישראל, במסגרתו הועברו למעלה מ-80 אלף מנות אוכל חמות לכל רחבי הארץ, למפונים מהדרום וחיילים בשטח". 

צריך לזכור שכל אולם או גן אירועים שמתפרש על עשרות דונמים, משלם שכירות וארנונה בגובה של מאות אלפי שקלים בחודש וכשבאנו למדינה והבהרנו להם שאנחנו מבינים את העיכוב בבניית תכנית הפיצויים, ביקשנו בשלב ראשון לפחות לא לגבות ארנונה ולסייע סיוע ראשוני לעסקים האלה, ועדין ממשיכים לשלם כמו שהיה לפני המלחמה. 

אלון מספר שמשרד האוצר הציע מתווה שנדחה וכעת עובדים פקידי האוצר, יחד עם שר האוצר על הצגת מתווה חדש, שיוצג בשבועות הקרובים: "אני בקשר עם כלל משרדי הממשלה. גם משרד האוצר, משרד הכלכלה, משרד העבודה ורשות המיסים וכל מי שבעצם קשור לענף שלנו. משרד האוצר ניסה למהר ולהציע מתווה של פיצויים לעסקים, אבל בלשון המעטה המתווה הזה פשוט לא היה טוב. לא רק לנו אלא לכלל הארגונים והעסקים בישראל. כלקח מהקורונה אנחנו משתפים פעולה עם כלל העסקים, בתי מלון, מסעדות, חדרי כושר ועוד ועוד".

"הבעיה העיקרית לענף שלנו הייתה בכך ששמו תקרת גג של 300 אלף ש"ח פיצוי לכל עסק, על פי מדרגות הפסדי רווחים שפורט במתווה, אבל בעסקים שרק על שכירות משלמים כמה מאות אלפי שקלים, לא רק שזה לא יהיה פיצוי, אלא יגרום לבעלי האולמות להביא עוד מאות אלפי שקלים מהבית. אנחנו מנסים כרגע להעלות את תקרת הפיצוי ל-700 אלף ש"ח לכל בית עסק לחודש, באופן מדורג והירידה בהכנסות. המתווה הזה שהוצע לכולנו ממש לא מספק והרבה עסקים יפלו מתחת למספרים".

"משרד האוצר ניסה לייצר מתווה של פיצוי גם לעובדים, על ידי חל"ת גמיש וגם כאן תשלומים רבים נופלים על בתי העסק עצמם. הממשלה ניסתה לתת פתרון מהיר, אבל בגלל המהירות הוצג לנו מתווה שאינו מספיק טוב. הבהרתי אתמול לגורמים בוועדת הכלכלה, שהדבר הכי אקוטי כרגע, הוא לתת פתרונות מהירים וזמינים לאולמות, שצריכים לשלם חלק מהמשכורות, מיסים, ארנונה, שכירות ועוד תשלומים ואחרי שכל האירועים בוטלו, אין להם מאיפה לשלם את הכסף הזה. אף אחד לא יוותר להם על התשלומים האלה".

"העסקים האלה רוצים לקבל וודאות עיסקית, כדי לתכנן את העתיד הקרוב ולהבין מה ניתן לעשות. צריך לזכור שאולמות האירועים שדוחים עכשיו אירועים מהתקופה הזאת לחודשים עתידיים, בעצם לא יוכלו לקחת אירועים נוספים, כי תאריכים כבר ייתפסו. הענף הזה יצטרך לא מעט זמן להתאוששות. גם כשתיגמר המלחמה, ייקח זמן שאנשים יכנסו לאולם אירועים כדי לסגור חתונה או אירוע, כי למי יש לזה? בשלב הזה משרד האוצר עובד על מתווה חדש שעוד ייקח זמן, כי המתווה גם צריך זמן לקבל את אישור הממשלה".