סמ"ר ענר שפירא ז"ל, לוחם נח"ל בן 22 שבילה במסיבה בקיבוץ רעים, הצליח, באומץ בלתי נדלה, להציל שמונה צעירים שהתחבאו במיגונית בשטח מסיבת הטבע, כשהשליך כל רימון שזרקו המחבלים לתוכה. בעוד חודש, היה צריך ענר להשתחרר. משה שפירא, אביו של ענר, סיפר על תחושותיו בעקבות סיפור הגבורה שתם בטרגדיה בשיחה שקיים היום (רביעי) עם בן כספית וחיים תומר ב-103FM.

בצל הלחימה: כמה מהציבור הישראלי תומכים בסיפוח הרצועה?
שגריר ישראל באו"ם לשעבר תוקף: "לא יודע אם גוטרש דובר של האו"ם או חמאס"

"ביום שני התקשרה אלינו מישהי ואמרה לנו 'ענר ניהל לנו את כל האירוע, בזכותו אנחנו חיים'", סיפר האב. "לא הבנו על איזה אירוע היא מדברת ומה הוא ניהל, ואז הייתה לנו תמונה שלו בהתחלה, שרואים אותו עומד בהתחלה, בכניסה למיגונית, אבל לא התמונה שעכשיו מראים אותה, שכולם נשכבים, אלא תמונה, ממש לפני שהתחילו הבעיות. הוא הגיע למיגונית, אחרון, ביחד עם החבר שלו, חטוף עכשיו, ניר שבולברג, ועוד בחורה שנהגה ברכב". 

לדבריו, "באירוע הזה הוא אזרח. הוא יצא לחג, הגיע למסיבה בלילה, התחילו לראות יירוטים, המפק"צ שלו התקשר אליו ואמר לו 'יש חדירה, אני רוצה להקפיץ את כל החבר'ה'. הוא עשה טלפונים לחבר'ה והודיע למפק"צ שלו שהוא בדרך, הוא נמצא קרוב מאוד, חצי שעה מהמוצב. עלו על רכב, היו יריות, נכנסו למיגונית, היא הייתה מלאה כבר, היו בה 24 אנשים, הם סגרו את זה ל-27 אנשים. כולם היו שם בבלאגן. הוא לקח פיקוד על האירוע, אמר להם, 'שלום, קוראים לי ענר, אני לוחם בסיירת נח"ל. אל תדאגו, אנחנו נמצאים פה ליד בסיס רעים, בסיס גדול שנמצא פה ליד. אני מדבר עם החבר'ה שלי, הצבא יגיע אליכם אוטוטו, לא לדאוג, הכל בסדר', ומישהי צעקה לו מקצה המיגונית - 'ענר, איזה יופי שהגעת, הרגעת אותנו'. זה בסביבות השעה 7:00".

שפירא המשיך: "בהתחלה הם שמעו את היריות הולכות וקרבות. בהתחלה הוא הרגיע אותם ואמר להם, 'תשמעו, זה שטח פתוח. זה נשמע הרבה יותר קרוב ממה שזה באמת'. אבל ככל שחלף הזמן, היריות באמת נעשו יותר ויותר קרובות ושמעו צעקות. אז הוא החליט לעמוד בקדמת המיגונית וכל רימון שייזרק, הוא יתפוס אותו ויזרוק אותו. הוא אמר להם, 'אם אני לא מצליח או נפגע, שמישהו אחריי ינסה לעשות אותו דבר'. ככה הוא הצליח עם שבעה רימונים. את התיאור הזה כבר ידענו לפני חודש. בתמונה רואים אותו עומד בפתח עם בקבוק שהוא שבר ואלתר ממנו סכין, הוא קיווה שהמחבלים ייכנסו עם נשקים ואז הוא יוכל להתנפל עליהם. כמובן שהתמונות האלה מחדדות או ממחישות את מה שכבר הבנו ודמיינו לפני כן. הרימון השמיני התפוצץ לו ביד". 

האב סיפר כי המשפחה נמצאת בקשר עם אלה שהוא הציל. "אנחנו יודעים את כל הסיפור מהניצולים שבאו אלינו. לא רק הניצולים, האזרח שהוציא אותם סיפר לנו שכשהוא הגיע למקום אמרו לו 'תדע לך, יש חייל אחד מסיירת נח"ל שאנחנו חייבים לו את החיים שלנו'. כשהם יצאו הביתה, הם חיפשו אותו. בהתחלה הם לא היו סגורים על השם שלו, אבל הוא היה חייל שהיה מצטיין בכל מה שהוא עשה ומישהו זיהה אותו, אחד שהיה בכלל בעורב צנחנים. ככה הם הגיעו אלינו, חיפשו את הטלפון שלנו, הגיעו אלינו והתחילו לספר לנו את הידיעות שהתחילו כבר מיום שני אחרי אותה שבת שחורה".

"הוא היה ילד עם חוש צדק", תיאר האב בכאב. "האירוע שכולם עכשיו מתעסקים איתו, זה קצה קרחון שמעיד על כל הקרחון. מה שליווה אותו כל החיים שלו היה חוש צדק מאוד חזק, דאגה לזולת, מנהיגות, תושייה, יכולת אלתור. זה ילד שהיה אמן מוכשר מאוד, מוזיקאי מוכשר מאוד, השאיר לנו 100 שירים מוקלטים שהוא גם הלחין וגם כתב. אדם שהיה כל הזמן עסוק, לא בזבז זמן, לא שיחק משחקי מחשב ולא ראה סרטים בטלפון. כל הזמן, או כתב או עם החברים או התעסק במוזיקה". 

זירת הטבח ברעים (צילום :טל לב רם)

לסיום אמר, כי "אם אפשר למצוא נחמה, זה כמובן באנשים שהוא הציל. זה דבר אחד שאנחנו נאחזים בו. גם עצם זה שהוא גילה תושייה ולא היה חסר אונים, הצליח לעמוד מול הרוע. מדובר פה על אנשים שהוא הגן עליהם, שהוא לא מכיר אותם בכלל. הוא בא מערבות הדדית, ערכים מוסריים ונאמנות, מזה הוא הצליח להציל אנשים מול הרוע האכזרי הזה עם רימונים ו-RPG ורצח בעיניים ובידיים. זה לא מנחם על האובדן, אבל זה נותן לכל האובדן הזה ממד אחר". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm