הרבש"צים (רכזי הביטחון השוטף הצבאיים) הציבו היום (רביעי) אולטימטום בפני משרד הביטחון והודיעו כי אם עד יום שלישי הקרוב לא יוסדר מעמדם והם יקבלו ציוד לחימה והגנה - הם יסגרו את הרבש"צים וכיתות הכוננות ביישובים ברחבי הארץ.

שילמה את המחיר: העונש שספגה חה"כ שאמרה ש"לא שחטו תינוקות"
בשקט בשקט פוטין משקיע הון עתק בשכנה שלנו מעבר לים

"למשרד הביטחון יש עד יום שלישי הקרוב לספק לנו ציוד הגנה והתקפה בסיסי כדי שלא נילחם באבנים מול מחבלים ולהסדיר את מעמדנו, אחרת מקפלים את הרבש"צים וכיתות הכוננות מהיישובים, מזכיר עד יום שלישי הקרוב", כתבו.

האולטימטום מגיע לאחר שביום שני התכנסה הוועדה לביטחון לאומי בראשות חבר הכנסת צביקה פוגל כדי לדון במצב כיתות הכוננות והרבש"צים בעקבות השבת השחורה שאירעה ב-7 באוקטובר, כשחמאס פתח במתקפת פתע על ישראל.

לאחר התייחסויות שונות נחשפו חברי הכנסת למציאות בה נמצאים מעל ל-430 רבש"צים מכל רחבי הארץ, הכוללת חוסר משווע בציוד הגנה בסיסי לרבות נשקים, אפודים ותחמושת. לטענתם, הרבשצ"ים זעקו במשך כבר שנים על החוסרים הללו פעם אחר פעם ונענו בשתיקה רועמת מצד משרד הביטחון וצה"ל שאחראי עליהם. על פי גורמים מעורים בפרטים, כל שרי הביטחון האחרונים הבטיחו כי יטפלו בסוגיית אבטחת היישובים, אבל בפועל לא עשו דבר. כאמור, את תוצאות ההפקרות, כלשונם, עם ישראל חווה ב-7 באוקטובר.

המצב המורכב הוביל לכך שחברי כיתת כוננות ברחבי הארץ, במיוחד אלה בעוטף עזה, נלחמו באותו היום השחור בידיים חשופות וללא כלי נשק. על פי הרבש"צים, כאמור, מציאות זו קרתה מכיוון שמשרד הביטחון  הדגיש כי רק בישובים סמוכי גדר עד 4 ק"מ יש להקצות נשקים לכל חברי כיתת הכוננות. עם זאת, ביישובים שנמצאים בטווח של בין 4 ק"מ ל- 7 ק"מ ויותר, רק הרבש"ץ וסגנו יישאו נשק ארוך בעוד שלשאר חברי כיתת הכוננות, שהם אלה שאמורים להגן על התושבים בזמן אירוע ביטחוני, כלל לא היו נשקים באמתחתם. 

הזוועות בכפר עזה. צילום: גדי קבלו

עוד נחשף בוועדה, כי ארגון הרבש"צים הארצי מבית ההסתדרות הלאומית העביר כבר באמצע חודש אוקטובר לצה"ל את רשימת חלקית של החוסרים הדרושים לשם אבטחת הישובים. בין היתר, חסרים כ-600 נשקים ארוכים, מעל ל-2,600 קסדות ומעל ל-3,000 אפודים קרמיים. לטענת אנשי ארגון הרבש"צים, עד היום, כמעט חודש אחרי, שום רכיב ביטחוני לא סופק. 

בוועדה נחשפה אוזלת היד, לטענתם, של המערכת ולפיה בעוד המשרד לביטחון לאומי סיפק רובים לשוטרים ברחבי הארץ, ביישובים הנמצאים בגבול ונמצאים תחת האחריות הביטחונית של צה"ל והרבש"צים, לא ניתן כל מענה.