הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את העסקה עם חמאס לשחרור לפחות 50 חטופים מהשבי בעזה במשך ארבעה ימים, שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה.

זוהתה גופתה של שני גבאי ז"ל שנחשבה לנעדרת מאז הטבח ברעים

לפי המתווה שאושר, ישוחררו 30 ילדים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף. על פי העסקה, החטופים הישראלים יועברו לידי כוחות הביטחון, וישוחררו 150 אסירים ביטחוניים.

אחת המחבלות שעומדות להשתחרר בעסקה היא אסראא געבס, תושבת ג׳בל מוכבר, שביצעה פיגוע בשנת 2015 בו נפצע שוטר. לפני הפיגוע, אסראא נהגה ברכב בכביש המחבר בין מעלה אדומים למחסום א-זעים, וכאשר התקרבה המכונית לעמדת הבידוק, הבחין השוטר משה חן בנהגת לחוצה מאוד.

הוא סימן לה לעצור בצד הדרך וכאשר ירד רגלית כדי לבדוק אותה - היא צעקה "אללה אכבר" ופוצצה את המכונית, באמצעות מטען שחובר לבלון גז. המחבלת, תושבת מזרח ירושלים, פצעה את השוטר ובעצמה נפצעה קשה. היא הודתה במעשה, והורשעה במסגרת הסדר טיעון בניסיון לחבלה בכוונה מחמירה. 

לאחר שהשוטר משה חן, שנפצע בגופו בעת שבלם את אסראא מביצוע פיגוע בטרמפיאדה, שמע על כך שאסראא עומדת להשתחרר מהכלא בעסקת החטופים, בתמיכת ארגון בצלמו, פנה בדחיפות אל שר הפנים משה ארבל, ודרשו ממנו במכתב לשלול בדחיפות את אזרחותה ואת האזרחות של כל שאר המחבלים שישוחררו. 

במכתבו, עורך דינו כתב: "אתמול גילה מרשי להפתעתו שהמחבלת הארורה שניסתה לרצוח מאות יהודים כשתכננה פיגוע עם ארבעה בלוני גז, ונעצרה בגבורתו של השוטר משה חן שעצר את המחבלת בגופו ושילם על כך מחיר יקר, צפויה להשתחרר", כך כתב. "משה נפצע באורח קשה מהפיצוץ ועד היום סובל מאוד ובעל אחוזי נכות. לא ייתכן שאותה מחבלת שתחזור הביתה עם תעודת תושבות שכן הינה תושבת מזרח ירושלים", הוסיף.

משה חן, שנפצע בפיגוע סיפר ל״מעריב״ על תחושותיו: ״מאז שהודיעו על שחרור המחבלים, אני חש רגשות מעורבים. הפיגוע היה לפני 8 שנים, אך הוא זכור לי היטב - עפתי 20 מטר אחורה ונפגעתי, נשרפתי בפנים, כוויה בדרגה ב׳. בחקירה התברר, שמטרת המחבלת הייתה להגיע לטרמפיאדה בירושלים עם ארבעה בלוני גז ולפגוע בחיילים, היא אמרה שרצתה להיות שהידית. אם לא הייתי חושד בה ועוצר אותה, היא הייתה מצליחה לרצוח חפים מפשע. אני דורש שיגרשו אותה לעזה ושישללו לה את האזרחות. בן אדם שמבצע פיגוע, צריך לשלם מחיר ושתהיה כנגדו סנקציה״, אמר.

״מעבר לכך, אסראא אף לא הביעה חרטה או ביקשה סליחה על המעשה - היא באה על מנת להרוג״, הוא המשיך. ״אין ספק שצריך לבצע את העסקה ולשחרר את החטופים, המציל נפש אחת כאילו מציל עולם ומלואוֿ, חייב להציל את מי ששם. עם זאת, לאחר השחרור, חייב להיזהר ולזכור שהיא ועוד מחבלים באו במטרה לרצוח יהודים, ולא אתפלא אם היא תנסה לפגוע שוב. לכן הפתרון לכך הוא לשלול לה את האזרחות, ואת הזכות לגור במזרח ירושלים ובמדינת ישראל״. 

בנוסף לאסראא, דורש ארגון בצלמו משר הפנים לשלול תושבות של עוד 75 מחבלים שמשתחררים, וכן לבצע צו תיחום לכל המחבלים שחוזרים לגור ליד מקום הנפגעים. 

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "חובה על ממשלת ישראל ושר הפנים לפעול כמה שיותר לצמצום הפגיעה בנפגעים ובאזרחי ישראל. יש חובה ברורה לשלול לכולם תושבות וכן להרחיק את המחבלים ממקום מגורי הנפגעים . לא ייתכן שמחר יקום נפגע טרור ויגלה שבבית מולו חזרה אליו המחבלת שפגעה בו. אני בטוח שפנייתנו תיפול על אוזניים קשובות וכלל המחבלים המשוחררים ישלל להם תושבות ויורחקו ממקום שבו גרים הנפגעים".