אם לא יקרו (שוב) שינויים של הרגע האחרון, 50 חטופים, וייתכן שאף יותר מכך, צפויים לחזור לישראל בימים הקרובים משבי החמאס, כאשר גם כעת – עדיין לא ברור מהו מצבם הרפואי והנפשי. "אין ספק שמי שהיה בשבי חוזר אדם אחר, ללא כל קשר לגילו", הסביר ד"ר אורי יצקר, מנהל המרכז לבריאות הנפש לילדים ולנוער במרכז הרפואי זיו, "אנחנו עדיין לא יודעים באיזה מצב הם יחזרו ובסופו של דבר, מדובר באחת החוויות הקשות ביותר שאדם – בין אם מדובר בילד ובין אם באדם מבוגר – יכול לחוות, כאשר טווח התגובות שאנחנו עשויים לראות רחב מאוד".

טקס הכנסת ספר תורה חדש לבית הכנסת נערך בקיבוץ "כרם שלום"
"חלק מתהליך ריפוי הנפש": העמותה שמפעילה מעונות לתושבי מערב הנגב

"לא ברור מתי התגובות של השבים יצופו ואיך הן יבואו לידי ביטוי פיזית. הטווח שלהן עשוי להיות רחב מאוד – החל מלחצים ועד רצון להיות ביחד, או לחלופין לרצות דווקא להתנתק. עבור הילדים במיוחד, אך לא רק, חשוב לעשות הכל כדי לאפשר להם להתחבר לגורמי החוסן הפנימיים והחיצוניים שלהם, וגם לספק להם את הביטחון והקרבה של המשפחה, כדי שהוא או היא יידעו שהם נמצאים במקום בטוח ושאינם לבד", הדגיש.

"חלק מהילדים יידעו להסביר במילים את הפחדים והתחושות, בעוד שאצל חלקם הדברים הללו יבואו לידי ביטוי מבחינה גופנית, דוגמת לחץ, מתח והתקפי חרדה. במצבים כאלה, חשוב לתת לגיטימציה ומקום לתחושות הללו, כדי שהילדים יוכלו לדבר על זה. בכל מקרה, צריכים להתייחס לסוגייה הזו בצורה רגישה ועדינה".

אני מניחה שחוקרים ירצו לשוחח עם הילדים כדי לשמוע מהם על השבי כבר עכשיו.
"במקרה כזה חשוב שהתהליך כולו ילוו על ידי אנשי מקצוע. מצד אחד – ברור שצריכים לקבל מידע, אך מצד שני, כאשר מישהו עובר טראומה, בטח כאשר מדובר בילדים אך לא רק, נותנים להם זמן ולעיתים מטפלים ברסיסי זיכרון קטנים כדי ליצור את התמונה המלאה. פה, כן יש חשיבות לזמן, כי המידע יכול להציל חיי אדם, לכן אם כן מחליטים להאיץ תהליכים כאלה, חשוב שזה יהיה בצורה נכונה ומקצועית, ושיתווכו להם את התהליך ככל הניתן. אני רק שמח לשמוע שהגורמים המעורבים עברו הכשרה מתאימה למצב. חשוב להקפיד שמי שייפגשו עם הילדים מרגע שחרורם יעשו הכל כדי להעניק להם תחושת ביטחון, שבעצם נלקחה מהם בעת החטיפה, ויסביר להם כל דבר שקורה והכי חשוב – מי הם, ושהם נמצאים איתו וישמרו עליו".

כחלק מההיערכות לקבלת החטופים, יחכו להם גם פריטי לבוש בבתי החולים.
"זה אולי יכול להישמע משהו קטן ושולי, אבל בגד חם ונקי זו ההגנה הראשונית ביותר".

בסיום השיחה ד"ר יצקר התייחס לפוסטים שממלאים את הרשתות החברתיות מאז פרוץ המלחמה, של שורדי המסיבה ומפונים מקיבוצי העוטף שמחפשים פריטי לבוש מסוימים כמו שהיו לאדם קרוב שנרצח, והסביר: "למצוא פריט זהה יכול לעזור לאנשים הללו להתאושש בהדרגה ולחזור להרגיש 'תקינים', זו סוג של דרך התמודדות, חשיפה הדרגתית שיכולה להיות מאוד בריאה להם".