גורם במשטרה שוחח היום (שישי) עם מעריב וסיפר על האירוע המצער והטרגי בו נורה למוות אמש יובל דורון קסטלמן ז"ל על ידי חייל, לאחר שחתר למגע וזוהה בטעות כמחבל.

נטרל את המחבלים ונורה בטעות: יובל דורון קסטלמן הוא ההרוג הרביעי בפיגוע בי-ם
נסים על נפשם כשברקע צרורות של יריות: תיעוד רגע הפיגוע בירושלים

הגורם ציין כי בעקבות האירוע, צורפו חוקרי משטרה צבאית לתיק החקירה על מנת להמשיך ולבחון את התקרית. לשאלה מדוע החייל המשיך לירות למרות שעל פי העדויות קסטלמן צעק לעברו שהוא לא חמוש, ענה: "הכוונה וההתנהלות הכללית היא בסוף לנטרל מחבל, להפסיק פיגוע, להציל אנשים. החייל הזה הודה בפנינו שהוא ירה בקסטלמן כבר בהתחלה, הוא לא הסתיר את זה, הוא אמר - 'אני חשבתי שמדובר במחבל', זה קורה. אחרי שהבנו שהיה נופך נוסף, ובהתאם לממצאים הראשוניים, הוחלט לצרף את המשטרה הצבאית לחקירה. עם זאת, החיילים לא נעצרו, לא נחקרו באזהרה, לא נלקח מהם הנשק, אנחנו עדיין לא שם, אבל הוחלט לחקור את היבט הפתיחה באש". 

עוד המשיך ואמר: "הנושא נבחן, היו ממצאים, הגיעו למסקנה משפטית - מה שצריך לבחון זה את ההתנהלות בהוראות פתיחה באש, האירוע ברור, אבל בסוף מי שצריך לבדוק את זה, זה מי שמוסמך ומי שצורף לחקירה בהיבט הזה, וזו כאמור המשטרה הצבאית. בשלב הזה אנחנו לא החרמנו נשק מהחיילים. אם המשטרה הצבאית תחליט לקחת את הנשק מהחייל, היא תיקח. כרגע הם לא נחקרו עדיין באזהרה, נגבתה עדותם, בוצעו פעולות חקירה ראשוניות, מה שקרה זה לכל הפחות בעייתי ולא מקצועי. החייל היה בטוח שמדובר במחבל. זו טרגדיה גדולה שצריכה הייתה להימנע עם הקפדה יתרה בהוראות הפתיחה באש ויותר מקצועיות. לזכותו יאמר שהוא בא והודה מיד שהוא חשב שמדובר היה במחבל, הוא לא הסתיר את זה".

הגורם שב והדגיש: "יש שלב מצולם שבו קסטלמן ז"ל כורע ברך, נכנע לחלוטין, מוריד את הבגד ומנסה לצעוק בעברית, הוא לא מכוון לעברם נשק, אין ירי בזירה, הם מתקדמים לעברו, הם מזהים אותו, ונשאלת השאלה בעצם - למה החייל השני לא ירה? מי שנטרל את המחבלים זה היה בעיקר קסטלמן, הוא היה דומיננטי בחיסול המחבלים. החייל התנהג בצורה חריגה, אז קשה לשפוט, וזו טרגדיה, אבל צריך לבדוק, אין מה לעשות. החייל לידו לא ירה, החייל לידו לא אמר לנו שהוא היה משוכנע שמדובר במחבל. הוא לא ראה שנשקף איום מיובל, ולכן לא ירה בו. השני ירה, ולא כדור אחד, אלא צרור. יובל הוא גיבור. מה המסר מכל זה לאזרחים? יובל הגיע מנתיב נגדי וחתר למגע, אז המסר לאזרח עכשיו יהיה - אל תתקרבו, כי אם תוריד את המחבל זה לא אומר שתחיה. זה מסר קשה. היה פה אזרח שתפקד מדהים ופשוט עשה כל מה שהוא יכול כדי לגרום לשני החיילים האלו להבין שהוא לא חלק מהמחבלים והם בכל זאת הרגו אותו".